Review: Kingdom Hearts: 1.5 + 2.5 ReMiX

De Kingdom Hearts-spelletjes vond ik als kind énorm leuk. De eerste heb ik letterlijk kapot gespeeld op de PS2 en de tweede werkte alle negatieve punten van zijn voorganger weg. Fantastisch. Pas later ontdekte ik dat er nog veel meer te ontdekken viel, want de serie telt meer dan tien titels. Die waren vaak enkel te krijgen op een bepaald platform of kregen geen Europese release. Tot een aantal jaar geleden … Toen kwamen ze uit op de PS3 en PS4 waardoor je alle games op één platform kon spelen. Nu kan je ook genieten van deze serie op de Nintendo Switch. Die kans kon ik niet laten liggen. Overwint nostalgie of vallen de games uiteindelijk toch wat tegen? Dat lees je in deze review!

First things first: we gaan het in deze review niet heel uitgebreid hebben over het concept cloud gaming, maar wel over de impact ervan op Kingdom Hearts ... Het is een raadsel waarom deze games niet gewoon als Switch-port ontwikkeld werden. In plaats daarvan krijgen we een cloud-versie voorgeschoteld. Iets wat volgens mij nog niet volledig op punt staat en een enorme fout is van Nintendo. Het viel mij op dat de graphics beduidend minder gedetailleerd waren, dat mijn internetverbinding niet sterk genoeg was om lang te spelen en dat ik soms naar het menu gekatapulteerd werd zonder dat ik de kans kreeg om op te slaan. Dat zijn allemaal kleine dingen die je liever niet wil ervaren tijdens het gamen. Als grote fan van de franchise is het enorm jammer om te zien dat Square Enix en Nintendo niet meer moeite gedaan hebben om het spel vlot te doen draaien en het niet aan te bieden als cloud-versie.

Kingdom Hearts Switch.jpg


Disney en Final Fantasy: perfecte combinatie

Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 ReMix bevat tien titels waardoor je helemaal mee bent met het complexe verhaal. Je kan Kingdom Hearts, Kingdom Hearts re:Chain of Memories, Kingdom Hearts 358/2, Kingdom Hearts 2, Kingdom Hearts Birth by Sleep, Kingdom Hearts Dream Drop Distance en Kingdom Hearts re:coded verwachten. Daarnaast zijn er ook nog Kingdom Hearts 3, 0.8 en χ Back Cover. Al kan je er maar vier écht spelen want 358/2 Days en re:coded, die enkel zijn uitgekomen op de Nintendo DS, zijn samengevat met cutscenes. Je kijkt dus gewoon een lange film. Dat is leuk als je het verhaal volledig wil begrijpen, maar een volwaardige game zou het pakket toch nog net dat beetje extra gegeven hebben.

Zelfs de leukste games zijn rampzalig op de Switch.


Om het verhaal uit de doeken te doen kom ik waarschijnlijk met deze review niet toe. Aangezien de games een mix zijn van Final Fantasy en Disney, met een eigen verhaallijn en personages, is er wel wat te bespreken. Die verhaallijn is doorheen de jaren enorm complex geworden, wat eigenlijk best jammer is. Er zijn drie main games: Kingdom Hearts 1, 2 en 3. Als je zoals waarschijnlijk veel mensen enkel die gespeeld hebt, snap je van de derde helemaal niets. Ik moet ook wel toegeven dat derde de minste Kingdom Hearts main title is. Hoewel de Disney-figuren heel fijn zijn en de graphics erg modern zijn, is het verhaal barslecht. Zelfs voor superfans is het een grote incoherente en saaie game.

Zelfs de leukste games zijn rampzalig op de Switch. Eigenaardig genoeg zakken bij de eerste game de frames erg vaak tot onder dertig per seconde, zeker bij cutscenes waarbij er veel animatie is en waarbij de camera veel moet bewegen. Ook de audio kwam vaak net iets later dan dat zou moeten. Zo kwamen bij alle games de stemmen vaak niet overeen met de personages.

Kingdom Hearts cutscene.jpg


Als je weet dat de fans jarenlang gevraagd hebben om deze legendarische collectie op de Switch uit te brengen, is het triestig dat je daarvoor een permanente internetverbinding nodig hebt. Dé selling point van de console is draagbaarheid, want in de auto of op de trein is er geen verbinding, en dus ook geen Kingdom Hearts. Dat is geen probleem voor mensen die in docked mode spelen, maar ik ben er zeker van dat het veel mensen tegen de borst stoot.

Zoals ik eerder al vermeld heb, kan je de games niet even pauzeren en bijvoorbeeld met de hond gaan wandelen. Je internetverbinding zal dan tijdelijk onderbroken worden. Om de servers wat te ontlasten wordt de verbinding van mensen die even niet spelen onherroepelijk verbroken. Niet opgeslagen na die lastige eindbaas? Pech. En hoewel het wel te begrijpen is voor de servers, is het voor de spelers een enorm groot struikelblok.

Conclusie

Er is geen enkele reden waarom je deze legendarische serie op de Switch zou spelen. Zeker niet als je weet dat de games ook op PS4, Xbox One en PC te krijgen zijn. En dat zijn jammer genoeg superieure versies op elk vlak. Als je docked speelt en je het toch zou overwegen, onthoud dan dat je met cloud gaming te maken hebt en dat je daar toch vooral nadelen van zal ondervinden.

Pro

  • De games zijn nog steeds fantastisch
  • Beste game soundtracks aller tijden

Con

  • Cloud gaming (constante internetverbinding, lag, framedrops,...)
  • Sommige games enkel te ervaren als cutscenes
5

Over

Beschikbaar vanaf

10 februari 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Genre

  1. Adventure
  2. JRPG
  3. Platformer

Ontwikkelaar

  1. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan