Review: Kaiju Wars

The Lost World uit 1925, Yongary: Monster from the Deep uit 1967, A*P*E* uit 1976, Pulgasari uit 1985 enzovoort; stuk voor stuk obscure films die onmiddellijk in de achtergrond zichtbaar zijn nadat je dit spel opstart! Compleet met relevante links waar je de volledige, gearchiveerde versie van ieder exemplaar naar hartenlust kunt bekijken, omdat deze intussen als publiek domein werden geklasseerd. Hiermee winden de ontwikkelaars bij Foolish Mortals Games geen doekjes rond hun voorkeuren op het vlak van cinema, wat ze in het hoofdmenu des te duidelijker maakten via verscholen referenties zoals de Wilhelm Scream of een schildpad die spontaan rondvliegt. Klaarblijkelijk beschouwen ze zichzelf als geïnformeerde connaisseurs, maar volstaat een gezamenlijke interesse in een uiterst specifieke niche überhaupt om vervolgens een amusante game op poten te zetten?

Laat het volgende meteen duidelijk zijn: ongeacht het feit dat Kaiju Wars over een campagne beschikt, welke meerdere hoofdstukken telt, is het verhaal alles behalve het soort script waar je jezelf zal hechten aan de aanwezige personages. De militaire autoriteit die je assisteert, Major Danger, is in feite een dwaze kwibus en de resterende karakters vertegenwoordigen op hun beurt alsook ettelijke clichés. Het enige dat in het plot werkelijk van belang speelt is dat je als burgemeester de populatie van Floatio City telkens hoort te beschermen wanneer gigantische monsters herhaaldelijk ravages ontketenen. Deze kaiju - oftewel de Japanse term voor dit soort onheilspellende wezens - kun je bij aanvang van de campagne niet permanent elimineren, maar je kan ze wél afleiden of eventueel zelfs doen terugtrekken na het benutten van allerlei methoden. Dit is in principe de kern waar de gameplay vooral rond draait.

Kaiju_Wars_Apr_22_R_02.jpg


Rampage

Op intelligente wijze je beschikbare opties hanteren speelt dus van groot belang in deze turn-based strategy game. In Kaiju Wars bekamp je slechts een kleine hoeveelheid monsters, gaande van een slome doch gepantserde slang tot een vogel die alles in lichterlaaie zet, maar over de algemene lijn moet je dus alert blijven ongeacht de manier waarop je ze benadert. Wegens hun omvang duurt het niet lang vooraleer ze alles letterlijk plat leggen, en omstandigheden gaan van kwaad naar erger wanneer deze enorme creaturen doorgaans evolueren. De kolossale gorilla waarmee het spel King Kong na-aapt? Na verloop van tijd begint hij op z’n borst te bonzen na het verwoesten van een gebouw, waardoor hij daarna gedeeltelijk van z’n verwondingen geneest. Die tweevoetige hagedis van een Godzilla-kopie daarentegen leert uiteindelijk om een alles verwoestende laserstraal uit te spuwen, om nog maar te zwijgen over de andere vaardigheden die Kaiju Wars gradueel introduceert.

Potentieel veel content om te consumeren indien dit soort spel je aanstaat, met andere woorden!


Samen met hun quasi onverwoestbare lichaamsbouw klinkt het dus alsof je iedere keer in een oneerlijke strijd participeert, maar gelukkig biedt het spel cruciale informatie aan zodat spelers concrete plannen kunnen voorbereiden. De regels omtrent de kaiju, zoals het pad dat ze zullen volgen of wat voor aanvallen ze in hun mars hebben, blijven namelijk altijd op de User Interface zichtbaar. Hierdoor kunnen spelers de monsters regelmatig manipuleren en tevens voldoende vertragen, wat meestal het hoofddoel is. De scenario’s hieromtrent wisselen trouwens af en stapsgewijs krijg je alsook nieuwe eenheden of situationele criteria overhandigd om de campagne op te frissen. Zo confronteer je in één missie twee kaiju tegelijkertijd, en in een andere missie moet je voor een lange tijd zien te overleven terwijl de relevante kaiju om de zoveel beurten even verbergt, om daarna in een potentieel willekeurige locatie opnieuw te verschijnen.

Kaiju_Wars_Apr_22_R_03.jpg


War of the Monsters

Er bestaan natuurlijk ook andere factoren die je als bevelhebber tracht te balanceren: verschillende gebouwen dragen verschillende functies met zich mee, enige evacuaties moeten overwogen worden, experimentele wapens (zoals een transformerende mecha) hoor je op een andere manier te deployeren en je schakelt aanpasbare elementen (zoals sterkere ACE Units) vrij nadat je voldoende vordering boekte. Kort samengevat bestaat er dus voldoende strategische diepgang in een concept dat er nochtans simplistisch uitziet, en daarbovenop beschikt Kaiju Wars ook over extra modi. De Mission Editor spreekt voor zich, en je eigen creaties kun je al dan niet zelfs naar de Steam Workshop uploaden. Andermans levels zijn natuurlijk eveneens beschikbaar op hetzelfde platform, welke je uiteraard via Custom Missions kunt uitproberen. Potentieel veel content om te consumeren indien dit soort spel je aanstaat, met andere woorden! Persoonlijk betreur ik wel het ontbreken van een coöperatieve modus zoals in Chucklefish’s Wargroove, dus hopelijk denkt men hieraan voor een toekomstige update.

De gameplay van Kaiju Wars is al bij al doordacht, hoewel deze niet even elegant overkomt als Into the Breach.


De gameplay van Kaiju Wars is al bij al doordacht, hoewel deze niet even elegant overkomt als Into the Breach. De User Interface is één van de redenen waarom ik dit zeg: essentiële details omtrent eigenschap x of y wordt gepresenteerd via handige tool tips, maar in sommige instanties worden deze niet correct geïllustreerd. Plaats je muiscursor over een icoon dat ongeveer in een hoek van het scherm schuilt, en het spel toont slechts een portie van het relevante informatiedoosje, ongeacht de beeldinstellingen. Oei! Daarnaast bevat de game over veel belangrijke configuratie-opties, maar sommigen laten een beetje te wensen over. Knoppen voor zowel toetsenbord en muis als controllers kun je zonder problemen veranderen, maar de besturing met een controller (welke verre van belabberd is) laat echter te wensen over. Instellingen die bepaalde in-game acties en overgangen versnellen, gaan hiermee niet ver genoeg, enzovoort. Alles tezamen geen drastische tekortkomingen, maar patches hiervoor zijn wel aan de orde.

Conclusie

Kaiju Wars is een bescheiden spel, maar de passie van Foolish Mortals Games (betreffende dit thematisch onderwerp) druipt er wel van af! Ze zijn overduidelijk enthousiast over dit type cheesy actiefilm, en die interesse droeg men over naar een fundamenteel aardige turn-based strategy game. De presentatie heeft ook z’n charme - zij het wegens de verwijzingen in het hoofdmenu, de leuke muziek of de pixel art met hoge contrastwaarden - en zowel de campagne als de Mission Editor (met Steam Workshop-ondersteuning) brengen genoeg content op tafel. Kaiju Wars is echter niet even verfijnd als de concurrentie, zeker wanneer je de algemene PC-markt bekijkt, maar de relatief subtiele gameplay-mankementen kan men hoe dan ook op korte termijn verder polijsten door middel van correctieve patches. Vermakelijk voor strategie-fanaten in z’n huidige conditie, ongeacht de ruwe kanten dat het spel momenteel kent.

Pro

  • Simpel concept met diepgang
  • Het spel neemt zichzelf alles behalve au sérieux
  • Gemaakt door en voor liefhebbers van kaiju-films!
  • Mission Editor met Steam Workshop-ondersteuning

Con

  • Geen coöperatieve modus
  • Het tempo van een gevecht verloopt soms wat traagjes
  • Ruwe kanten in bepaalde opzichten, zoals de User Interface
  • Humor in het script af en toe een beetje geforceerd
7

Over

Beschikbaar vanaf

28 april 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Foolish Mortals Games

Uitgever

  1. Foolish Mortals Games
 
Terug
Bovenaan