Review: Job Simulator

De PlayStation VR2 ligt ondertussen, na lang en ongeduldig afwachten, eindelijk in de digitale winkelrekken van PlayStation zelf. Bij de lancering van een nieuw stuk hardware hoort natuurlijk ook een selectie aan launchgames en voor de PlayStation VR2 zijn dat er ondertussen een kleine veertig. Enerzijds een pak splinternieuwe games, anderzijds enkele titels waarvoor een VR-patch uitgekomen is. Bij die laatste groep hoort onder andere Job Simulator van ontwikkelstudio Owlchemy Labs. Ik neem je graag mee naar de virtuele wereld van Job Simulator.

Wie mij kent - op het forum zijn dat ondertussen al heel wat mensen - weten dat ik enkel in het weekend werk. De vijf weekdagen zijn m’n heilige weekends waarin BeyondGaming zowat centraal staat. Tot vorige week dan, want met de lancering van de PlayStation VR2 kreeg ik plots vier jobs extra waarbij keihard gezwoegd moest worden. Gelukkig ging het maar om fictieve jobs in een virtuele wereld, waardoor het toch nog plezant bleef. Zo proefde ik in het jaar 2050 van het werkleven van een kok, winkelbediende, automecanicien en kantoormedewerker. Ik heb dus vier jobs uitgevoerd in twee dagen. Helaas zonder extra centje op de rekening …

Job Simulator 1.jpg


Handen uit de mouwen steken

De naam van de game doet het doel van het spel al uit de doeken. In Job Simulator is het namelijk de bedoeling om in de huid van enkele werknemers te kruipen en even hun job uit te oefenen in een wereld waar robots alles hebben overgenomen. Je neemt eerst plaats in de hub, waarna je een van de vier beschikbare jobs uit kunt kiezen in willekeurige volgorde. Omdat ik zelf niet zo’n echt harde werker ben, koos ik eerst voor de job van kantoormedewerker. Een zittend beroep, dus ideaal om daarmee te starten. Al bleek snel dat ik toch recht moest staan ... Hoe dan ook mocht ik direct starten met mijn eerste taak en bewijzen aan de robots dat ik nog precies wist hoe de mensheid het vele jaren geleden deed: een grote tas koffie pakken en een donut binnenwerken. Mooie start van de dag, toch?

In Job Simulator voer je vier jobs uit in twee uur, erna mag je al beschikken.


Een verhaalmodus moet je niet verwachten in Job Simulator, maar je krijgt vier op zichzelf staande ‘campagnes’ voorgeschoteld. In de game die Owlchemy Labs speciaal voor VR-apparaten heeft ontwikkeld, word je bij de hand gehouden door een robot die je vraagt om bepaalde taken uit te voeren. Daarnaast word je bijgestaan door een groot bord dat toont wat er van je wordt verwacht. Dat maakt het eigenlijk net iets té eenvoudig, waardoor je nooit iets zelf hoeft uit te dokteren. Ergens wel een gemiste kans, want wat experimenteren met de twee door de lucht vliegende handen had anders wel plezant geweest. Die handen worden bediend door de twee vereiste PlayStation Sense-controllers die een verademing zijn tegenover de bejaarde PlayStation Move-controllers van weleer.

Job Simulator 2.jpg


Tijdelijk contract

De opdrachten worden je met de nodige dosis humor voorgeschoteld. Zo wordt alles met een humoristische noot gepresenteerd en zijn de uit te voeren opdrachten ook best grappig. Daarnaast heb je een klein beetje vrijheid. Zo is het als kantoormedewerker bijvoorbeeld mogelijk om eender wat van je kantoormateriaal naar een nabijgelegen kantoorsectie te smijten, waarna je robotcollega een beetje van zijn tak maakt. Dat doet een lach op je gezicht verschijnen, al zal die lach al even snel weer weggaan als je de diverse werkaanbiedingen doorlopen hebt. Reken op een klein half uurtje per job en dan weet je dat je Job Simulator na zo’n twee uur wel gezien hebt. Nadat je de opdrachten hebt voltooid, kan je nog even zelfstandig aan het werk op je werkplek, maar veel valt er dan helaas niet meer te beleven. Binnenkort vertrek ik trouwens op vakantie in Vacation Simulator. Na al dat harde virtuele werk, heb ik dat wel verdiend!

Conclusie

Job Simulator doet wat het moet doen. De game laat je op gepaste wijze kennismaken met virtual reality met de nodige humor en leuke opdrachten. Helaas is het allemaal van erg korte duur, waardoor je vadertje Staat vrij snel weer moet lastigvallen om je dopgeld te ontvangen. Daarnaast word je echt wel teveel bij je hand vastgehouden, waardoor er van enige vorm van experimenteren helaas geen sprake is.

Pro

  • Leuke opdrachten
  • Humor

Con

  • Te eenvoudig
  • Kort
7

Over

Gespeeld op

  1. PlayStation VR2

Beschikbaar op

  1. HTC VIVE
  2. Oculus Rift
  3. PlayStation VR2

Genre

  1. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Owlchemy Labs

Uitgever

  1. Owlchemy Labs
 
Terug
Bovenaan