Review: Insurmountable

Bergen beklimmen, ik zou het zelf niet meteen doen, dus net daarom heb ik echt respect voor deze sport. Een game over deze heldhaftige activiteit spelen is daarentegen geen probleem voor mij. En zo kwam ik uit op Insurmountable, een strategische survivalgame van de indie-studio ByteRockers’ Games, die weliswaar doorgaans goed onthaald wordt sinds deze op 29 april uitgebracht werd voor de pc. Tijd dus voor een review!

De opzet van Insurmountable is even simpel als de uitvoering uitdagend is: je moet helemaal alleen een berg beklimmen, tot aan de top, en vervolgens zonder uitschuivers deze afdalen, terug naar je kamp. Onderweg kom je diverse soorten ondergrond tegen, kun je vermoeid geraken en daarnaast kunnen externe factoren zoals het tijdstip of het weer je klim bemoeilijken, waardoor elke acute beslissing van levensbelang is.

Insurmountable Screenshot 2021.05.11 - 22.02.45.58.png


Verschillende typen bergbeklimmers, gemeenschappelijke meters

Vooraleer je jezelf kunt wagen aan een potje klauteren, dien je eerst het type bergbeklimmer te kiezen waarmee je wil spelen. Er zijn drie keuzes, te beginnen met de avonturier. Deze kan goed sprinten, in een tent overnachten, heeft standaard al klimhandschoenen op zak en voedsel in blik. De wetenschapper vervolgens heeft arendsogen, waardoor je een beter overzicht hebt wat je te wachten staat gedurende de klim, en levert je meer XP-punten op dankzij zijn hoger analytisch vermogen. Hij is eveneens voorzien van een tent, heeft een wandelstok en handschoenen van bont. Ten slotte is er de journalist die beter slecht weer en oneffen terreinen kan verdragen. Hij heeft geen tent op zak, maar wel bonthandschoenen en een pikhouweel wat hem flink tijdswinst oplevert bij het klimmen. Ook heeft hij standaard zwaardere laarzen, waardoor het klimmen hem minder energie kost op een stenen ondergrond. De journalist heeft geen voedsel in blik op zak, maar wel hete thee waardoor hij een warmere lichaamstemperatuur kan behouden.

Als een volleerd bergbeklimmer moet je verschillende meters in het oog houden.


Als een volleerd bergbeklimmer zul je verschillende meters moeten in het oog houden. De centraal weergegeven levensmeter is de belangrijkste want wanneer deze strook leeg is, is het game over. Daarnaast heb je de energiemeter welke constant vermindert bij te langdurige inspanningen zonder voeding of rust tussendoor. Je lichaamstemperatuur loopt vooral ’s nachts leeg en bij andere koude omstandigheden zoals sneeuw en stormweer. Je zuurstofgehalte is ook constant laag in de zogenaamde dode zones, die zich heel hoog op de berg bevinden. Er is zelfs een meter voor je mentale stress welke impact heeft op je doorzettingsvermogen. Ten slotte is er ook een XP-meter die toeneemt na je interactieve keuzes bij bepaalde gebeurtenissen tijdens de klim.

Insurmountable Screenshot 2021.05.11 - 22.25.36.98.png


Variabele bergbeklimmingen

De moeilijkheidsgraad van Insurmountable kan pas verhoogd worden wanneer je enige progressie gemaakt hebt. Standaard staat deze namelijk vergrendeld op Normal, en later kun je Hard en Insurmountable vrijspelen. Hetzelfde geldt voor de drie te beklimmen bergen. Wanneer je begint aan het spel kun je enkel de eerste berg kiezen en wanneer je deze missies succesvol kan afronden, komt de tweede berg beschikbaar. Nu zul je misschien denken, oei, slechts drie bergen dan? Voor de herspeelbaarheid is dit wel een stevig minpuntje inderdaad.

Toch zijn er heel wat parameters in te stellen die elke bergbeklimming in Insurmountable wat meer uniek zullen maken. Zo is er de route, wat mijns inziens beter 'scenario' genoemd werd, omdat het hier gaat over gebundelde externe condities waarmee je te maken zal krijgen tijdens de klim. Zo kun je kiezen tussen zowel stabiel ijs met een zware storm, robuuste rotsen en koude nachten, evenals ongebruikelijke fenomenen met beperkte zuurstof. Vervolgens zijn er variabele terreintypes die je kunt herkennen op uiterlijke vorm en kleur. De ondergrond kan bijvoorbeeld van steen zijn, waardoor voornamelijk je uitrusting en vaardigheden de energie- en tijdskost van de klim zullen bepalen. Daarnaast zijn er besneeuwde oppervlakken, moeilijk bewandelbare terreinen, ijsvlaktes en ronduit gevaarlijke ondergronden, waar er onvoorspelbare dingen kunnen gebeuren. Zoals reeds vermeld is het weer eveneens een variabele factor, die je kunt herkennen via het weergegeven icoon. Bepaalde weersomstandigheden kosten je dubbel zoveel energie of heel veel lichaamswarmte.

Insurmountable Screenshot 2021.05.11 - 23.03.04.23.png


Lage instapdrempel, verslavende gameplay

In ieder geval scoort de game zeker punten wat de instapdrempel betreft. De besturing is namelijk erg eenvoudig. Je selecteert een af te leggen pad via een linkermuisklik, en neemt het ook effectief door nogmaals links te klikken. Of je annuleert dat pad terug, via een rechtermuisklik. Tijdens het selecteren krijg je een preview van de af te leggen weg, waardoor je meteen ziet wat de gevaren zijn voor je verschillende meters. Dan toch doorgaan met dit pad kan een levensbedreigend gevaar opleveren, maar hoeft ook niet noodzakelijk je dood te betekenen. Pas wanneer je levensmeter volledig op nul staat, is het echt game over. Wanneer je de standaardsnelheid van het spel te traag vindt, kun je via de toggle timelapse-optie de klim en afdaling sneller laten verlopen zonder impact op de gameplay.

Helaas beginnen bepaalde gebeurtenissen zich te herhalen.


De eerder vermelde interactieve gebeurtenissen vond ik een element dat de gameplay van Insurmountable echt ten goede komt. Op bepaalde momenten bieden deze je interactief de kans om al dan niet tijd of resources te spenderen aan iets nader te onderzoeken in de omgeving, iets te vragen aan een medebergbeklimmer, … Vaak is dit ten koste van je energielevel en lichaamstemperatuur, maar op deze manier kun je wel extra hulpmiddelen verwerven die het vervolg van je beklimming enorm kunnen vergemakkelijken. Soms krijg je via deze gebeurtenissen een tent, of je ontdekt een grot, extra voeding, betere handschoenen, … Het blijft altijd wel een gok, want je weet nooit op voorhand of het resultaat van je handelen in je voordeel of nadeel gaat zijn. Ik leerde naderhand om niet meteen alle gebeurtenissen te pakken tijdens de beklimming, maar om mij eerder te beperken tot de helft ervan, en de resterende dan te gebruiken tijdens de afdaling via een andere route. Zo spreidde ik, naast de winst die sommige gebeurtenissen me opleverden, ook meteen het verlies die sommige met zich meebrachten op mijn meters. Toch ook hier een minpunt. Ik moest namelijk wel helaas vaststellen dat, na enkele uren spelen, bepaalde gebeurtenissen zich begonnen te herhalen.

Insurmountable Screenshot 2021.05.11 - 22.38.55.27.png


Tactisch doseren of versnellen

Een ander belangrijk aspect van de gameplay zit in het doseren of net het versnellen van je acties, op basis van het tijdstip en het weer. Tijd speelt immers een grote rol in het veranderen van de condities op de berg. Wanneer je bijvoorbeeld ’s nachts niet slaapt, of net enkel in koud weer slaapt, verlies je veel sneller lichaamswarmte en energie. Via de slaapknop kun je op elk moment uitrusten om je energielevel terug op peil te brengen. Een tent is op dat moment wel aangewezen om de verliezen te beperken, maar elke tent is dan weer beperkt tot een drievoudig gebruik. Gelukkig zijn er ook wel grotten te ontdekken om in te slapen. Dit zou moeten duidelijk maken dat het voornoemde principe eveneens opgaat voor wat betreft je materiaal, zoals tenten en zuurstofflessen. Soms moet je deze opsparen voor moeilijkere momenten, en een andere keer moet je ze snel aanwenden vooraleer het te laat is.

Wanneer je bepaalde XP-levels bereikt, kun je een level-up doen en hierdoor krijg je speciale, tijdsgebonden vaardigheden zoals bijvoorbeeld tijdelijk nog sneller sprinten, voor heel even een meester zijn in het beklimmen van ijzige oppervlakken, of jezelf voor kort wat extra kunnen verwarmen. De kunst bestaat er dan ook in om deze tactisch op het juiste moment in te zetten, waardoor je efficiënter aan de top geraakt of terug in je kamp na de afdaling. Kortom, Insurmountable is echt een strategisch denkspel en al zijn de graphics dan niet meteen bijzonder, de gameplay is verrassend goed bedacht, en de relaxerende ambient-muziek past prima bij het kader.

Conclusie

Insurmountable verraste me tijdens de eerste uren als een verslavend, strategisch denkspel. Helaas merkte ik wel daarna dat bepaalde zaken zich begonnen te herhalen wat mij, mede door het beperkt aantal te beklimmen bergen, de herspeelbaarheid wat doet in vraag stellen. Ik hoop vooral dat er nog meer content aan de basisgame wordt toegevoegd, want de gameplay is wel goed bedacht.

Pro

  • Lage instapdrempel
  • Verslavende, tactische gameplay

Con

  • Slechts drie bergen
  • Herhalende gebeurtenissen
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

29 april 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. ByteRockers' Games

Uitgever

  1. ByteRockers' Games
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan