Review: Horizon Chase 2

Mijn echtgenoot is - naast de meest fortuinlijke mens ter wereld - een zeer begenadigde kok. Er is geen gerecht waar hij niet mee aan de slag kan en hij is een krak met kruiding. Daarom dat de meeste avonden in Casa Squidward erg smaakvol verlopen. Maar zo af en toe, bij momenten, is mijn Grote Chef (enkel in de keuken, hij moet hier geen ideeën gaan krijgen) ook niet in the mood en dan gaan we voor de eenvoudigere dingen, wat meestal te leveren is via een app. Er is dan ook absoluut niks mis met een take-awaytje op tijd en stond en je kan deze vergelijking in feite maken met de wereld van het spel. Ik heb hier al een paar racegames mogen reviewen en daar zitten pareltjes tussen, quasi compleet professionele ervaringen waar een speler zich compleet kan in verliezen. Maar af en toe heb ik ook hier wel zin in iets dat een beetje anders is, simpeler tijden misschien? Met Horizon Chase 2 voel ik mij terug een gamer van X aantal jaren terug en ik bedoel dit positief! Zoef met mij mee door de bochten, probeer rechtop te blijven en we trekken de wereld rond aan record toerental.

Horizon Chase 2 is al een tijdje uit, maar krijgt vaak nieuwe packs. Je kan spelen op PlayStation 5 - zoals ik - of PlayStation 4, Nintendo Switch, pc, Xbox One, Xbox X|S, Mac OS en iOS.

1716550505975.png

Vooral niet om thuis na te doen …

Aquiris is een studio met hoofdkwartier in Porto Alegre, in het zuiden van Brazilië. Ze bestaan al sinds 2007 en hebben ondertussen een dikke 150 medewerkers. Een onderneming met groei. Aquiris heeft een heel bepaalde missie, namelijk games aanbieden met mass appeal, dus waar veel verschillende gamers plezier kunnen aan hebben. Ze hebben ook een vrij specifieke huisstijl, er zit een cartoon-element in (een andere game van de studio is bijvoorbeeld Looney Tunes: World of Mayhem, waar je met Bugs, Daffy en co aan de slag kan) dat je doet denken aan een aantal andere populaire spellen van het moment, niet in het minst Fortnite (kleinschalige game, misschien heeft u deze zelfs volkomen gemist). Het was dan ook niet heel verwonderlijk toen Epic Games (van die Fortnite) interesse toonde en dat Aquiris tegenwoordig te boek staat als Epic Games Brasil.

Horizon Chase kwam voor het eerst uit in 2015. De game is gebaseerd op klassieke (2D) racers zoals Top Gear (niets te maken met het tv-programma) waarin het doel was om de snelste chauffeur ter wereld te worden. Ook in HC ga je met circuits de wereld rond om als nummer één uit de bus te komen. Zowel deze eerste Horizon als de remastered versie Horizon Chase Turbo (2019) scoorden uitstekend bij liefhebbers van rijspellen. De soundtrack van HC werd in Brazilië zelfs een fenomeen op zichzelf. Een mooi voorbeeld van wat Nintendocore genoemd wordt (een complexe mix van chiptunes - geluid als van een arcade game - met videogame muziek en punk of heavy metal amai), werd de muziek enorm populair in de clubs en tot op vandaag zijn de remixes veel gedraaid. Voor wie nog ergens een origineel van de game heeft, er zit zelfs een paaseitje van een huwelijksaanzoek in verstopt. Het moet eigenlijk niet verwonderen dat men anno 2022, met opnieuw een aantal verbeterde platforms, met een volwaardig vervolg op de proppen kwam: Horizon Chase 2.

1716902014927.png

Hoezo, 'rechtop blijven'?

Horizon Chase 2 blijft bij het vertrouwde concept van zijn voorganger: de chauffeur kiest zijn bolide en gaat rechttoe rechtaan voor het snelste afwerken van verschillende circuits. Op die circuits verzamel je power-ups, nitro boosts en munten (om nieuwe content vrij te spelen). Wat het leuk laat wegspelen is dat je al eens - of veel, ik geef geen kritiek op mijzelf - tegen barrières of over voetpaden kan gaan, tegen een mederacer kan belanden (zonder zware gevolgen, misschien eens doorgeven aan een Sergio Perez of Kevin Magnussen) en zelfs over de kop kan gaan en dit in feite geen invloed heeft op je race. Ja, je kan plaatsen en tijd kwijtraken maar het is niet zoals bij een meer 'pro-racer' zoals GT7 dat heel je inspanning teniet gedaan is. De game geeft op dat vlak een heerlijk ontspannen, retro gevoel: gewoon sjeezen, de wereld rond. Grafisch is deze niet zo fenomenaal als de echte AAA racers, maar dat doet er helemaal niet toe want dat is ook niet de ambitie van HC2. Online is namelijk een heel groot onderdeel van Horizon Chase en iedereen voelt zich zo weer zestien jaar en zorgeloos, er zijn geen ingewikkelde moves of knoppen-combo's en genoeg races zijn relatief - relatief! - eenvoudig om een game te bieden die een breed publiek aanspreekt. Aquiris maakt zich echter ook sterk voldoende verrassingen in het spel te stoppen, zowel verrassende race tracks als goed gevonden bonus DLC's, om ook de speler met meer ervaring naar zich toe te trekken.

super vlotte rendering geeft een heel oprechte sensatie van snelheid en in het moment zijn.

Waar de Formule 1 een paar notoire lacunes heeft in haar locaties, is dat voor HC2 een stuk minder het geval: zowel de Verenigde Staten, Canada, Europa, Japan als Zuid-Afrika komen aan bod en met een mooie variatie. Van stedelijke tracks met haarspelden over het weidse Wilde Westen of de romantische Italiaanse heuvels (niet dat je veel tijd hebt voor een liefdevol momentje aan die snelheden), alles zit er in en men heeft ook moeite gestopt in de omgevingen. De sfeer per locatie is authentiek, geen 'stock' achtergronden en super vlotte rendering geeft een heel oprechte sensatie van snelheid en in het moment zijn. Horizon Chase 2 heeft niet het meeste tracks of de grote merken en zal voor de echte virtuele racer misschien iets té vaak iets té eenvoudig aandoen, maar de game heeft ook wel zijn charmes. Bij ons thuis is het een leuke kennismaker gebleken in het genre rijspelletjes voor de jongere zoon - het doet volwassener aan dan een Mario Kart maar minder intimiderend dan een Forza - en je bent voor je het weet toch een uur of langer bezig met races aan elkaar te rijgen. Voor wie de need for speed voelt maar het allemaal graag zo eenvoudig mogelijk heeft.

Conclusie

Horizon Chase 2 is een gamers' game maar niet strikt zoals je de term normaal zou invullen. Het is een game met als basisinsteek spelers samen te brengen. Via het online onderdeel kan men zich met heel de wereld gaan meten en de toegankelijkheid van het spel geeft ook het gevoel dat heel de wereld inderdaad kan meespelen. Ik gaf al aan dat het bij ons thuis in de smaak viel bij jong en oud, het is dan ook vlot en kleurrijk in graphics - de rendering gaat vlot mee met de snelheid van het racen - en zeer eenvoudig qua controls. Voor de gepassioneerde autoliefhebber zal dit té eenvoudig blijken, de uitdaging om een straffe overwinning te boeken is te weinig aanwezig daarvoor, echte concurrentie voor een Gran Turismo of Forza zal niemand dit ooit noemen. Het is echter wel een arcade-racer in de puurste zin van het woord en doet dat ook met verve. Een verbindend spel, eigenlijk. Het zou mooi zijn om iets frequenter DLC's te krijgen, misschien in de stijl van hun eerdere Senna-uitgave die erg gesmaakt werd. Wanneer je bij het format van vlotte en stressvrije gameplay ook zou kunnen aanstippen 'voldoende nieuwe challenges' dan kan hier een heel trouw publiek voor aangetrokken worden, fun gaming op zijn best. Maar daarvoor moeten we dus nog even afwachten. Promising Young Woman Game.

Pro

• Eenvoudig in de vingers te krijgen
  • Online component
  • Fun-gaming op zijn leukst

Con

• Te eenvoudig?
  • Komt er voldoende nieuwe content?
7

Over

Beschikbaar vanaf

6 mei 2024

Gespeeld op