Review: Have a Nice Death

De meesten onder ons hebben onze job en vinden die best oké (hopelijk), maar wie droomt niet af en toe eens van iets anders. In de wereld van de videogame, kan je tegenwoordig van alles en nog wat gaan uitproberen in simulatoren. Wil je proeven van het leven als boer, als tuinman, als vrachtwagenchauffeur of als chirurg? Consoles en pc hebben de oplossing voor je. Zo kan je makkelijk een aantal uren spenderen aan het uitleven van een geheel nieuwe carrière. Maar wat als je de job van je leven al hebt? Hoera en gefeliciteerd natuurlijk. Dat maakt sowieso het dagelijkse leven al een heel stuk aangenamer! Al is een droombaan ook niet altijd een vrijgeleide naar een zorgeloos bestaan. Kijk maar naar De Dood. Jep. Hij. Magere Hein. The Grim Reaper. Zo ‘grim’ is hij eigenlijk niet, maar onder de markt heeft hij het ook niet.

Have a Nice Death kwam op 8 maart uit voor Nintendo Switch en pc. Deze super schattige (ja, echt) roguelike platformer kan van jou zijn voor € 24,99.

1307556.jpeg

Rest In Paperwork

Have a Nice Death wordt ons gebracht door Magic Design Studios en Gearbox Publishing. Magic Design heeft ook Unruly Heroes in hun portfolio, een fighter waar je met Kungfu aan de slag gaat, en Gearbox Publishing brengt een grote verscheidenheid, van de spanning in World of Warships tot het pareltje Blanc. HAND is voor beide bedrijven een nieuw concept, een nieuwe richting en dat is er eentje waar iedereen die al eens zat te wanhopen aan zijn of haar bureau zich zal in herkennen.

Als ‘De Dood’ ben jij de CEO van het bloeiende bedrijf, Death, Incorporated.


In Have a Nice Death heet men je warm welkom in Death, Incorporated. Als ‘De Dood’ ben jij de CEO van dit bloeiende bedrijf dat overleden zieltjes verder helpt in wat er na het inwisselen van het tijdelijke voor het eeuwige allemaal kan gebeuren. Zoals bij elke onderneming die het goed doet, heeft ook Death (laat ons gewoon zijn naam gebruiken) hulp gezocht voor de werklast die hij heeft. Alleen is het na jaren toch nog altijd een tikkie meer dan hij echt aankan en zit de arme ziel zelf op de rand van een burn-out. Hij heeft dan ook een vakantie op de planning staan. Alleen komt er net nu een groot probleem naar boven: de Sorrows – de helpende handen die de last moeten verlichten – zijn helemaal doorgeslagen. Ze brengen overledenen aan dat het een lieve lust is en de papierlast die er bijkomt, dreigt om Death helemaal te verzuipen. Voor de verdiende vakantie, moet je dus toch nog even orde op zaken stellen. Death moet alle departementen van Death, Incorporated een bezoekje brengen en duidelijk maken wie er nu eigenlijk baas is. Ah ja, trop is te veel!

1219164.jpg

Death is very likely the single best invention of life

Mja, misschien is Steve Jobs daar een beetje te lyrisch, maar Have a Nice Death is wel een heel leuke vondst in de wereld van het gamen. Om te beginnen is het zo ontzettend mooi om naar te kijken. Alles van HAND is ook hand (hehe) getekend en Death, Inc - van Death zelf, met zijn erg expressieve koppie, over de Sorrows en achtergronden - is een feest van variatie en details om te zien. Daar mag je bijrekenen dat ondanks extreme schattigheid dit geen eenvoudige 2D roguelike. Dood kan doodgaan. Ik moet zelfs met schaamrood op de wangen bekennen dat in het begin Dood zo vaak doodging dat ik dacht ‘die komt mij straks nog halen’. De vijanden die je tegenkomt vallen vanuit verschillende richtingen en je begint als ‘Basic Death’ dus het is toch wel behoorlijk werken om de eerste niveaus door te komen. Als je sterft, begin je van voor af aan. In een wereld van savepoints is dit toch altijd wat wennen.

Death, Inc is een feest van variatie en details.


Gelukkig is er doorheen het spelen voldoende mogelijkheid om Death te pimpen. Je kan extra wapens of spreuken verzamelen en kiezen om – naast je trouwe zeis – de meest gepaste twee uit te rusten. Er zijn lichtbollen of ‘anima’ die je gezondheid herstellen (en daar zal je érg dankbaar voor zijn), alsmede vloeken die je een power-up kunnen geven of tijdelijk extra kracht. Bij elke beurt verzamel je ook goud en dat is dan weer belangrijk om extra wapens of gezondheid te kunnen kopen. De essentie van het spel is namelijk net zozeer ‘versla de Sorrows’ als ‘zorg dat je niet geraakt wordt’. De levels zitten vol vijanden die steeds op je vuren en dat kan je gezondheid, vaker wel dan niet, heel erg snel doen achteruitgaan. De keuze tussen zo snel mogelijk van punt A naar punt B geraken of ondertussen ook wat tegenstanders uitschakelen, is niet vanzelfsprekend. Elke speler zal zijn eigen voorkeur hebben, maar toch kan je niet met één enkele strategie tot de overwinning komen.

Conclusie

Nee, ich wiederhole, HAND is echt niet zo makkelijk. De eerste paar runs (oké, de eerste heleboel paar runs) waren bij tijden behoorlijk frustrerend want echt miljaar, maar de hele vibe en stijl van het spel, de genoegdoening eens je toch begint resultaat te halen, maken het wel de moeite waard. De details zijn ook zo on the nose, ‘Toxic Food Processing Department’, ‘Environmental Pollution Department’, ‘Physical Illness’, ‘Modern Warfare’, ‘Addiction’, ‘Break Room’, … Alles wat je in een moderne business zou vinden. De Sorrows, hun Thanagers (een soort assistent) en de Minions (nee, niet die) zijn aangepast aan de departementen waar ze werken en door de AI die levels organisch aanpast, ben je ook nooit op voorhand zeker van wie je voor je neus zal krijgen.

Pro

  • Artwork en animatie is top
  • Origineel idee

Con

  • Toch niet direct voor complete beginners qua moeilijkheidsgraad
8

Over

Beschikbaar vanaf

8 maart 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Roguelike

Ontwikkelaar

  1. Magic Design Studios

Uitgever

  1. Gearbox Publishing
 
Terug
Bovenaan