Review: GRUNND

Af en toe slagen indiegames er in om mij aan te spreken. GRUNND is hiervan een zeer goed voorbeeld en met de donkere, kafkaiaanse stijl was mijn interesse al snel gewekt. Alles is overigens handgemaakt door een handvol mensen. De beloofde speeltijd bedraagt meer dan vijf uur, maar het verhaal heeft verschillende eindes en een eerste playthrough neemt al minstens zoveel tijd in beslag.

Ken je dat gevoel? In slaap vallen op bus of trein en een beetje verdwaasd wakker worden en niet echt zeker zijn waar je bent? In het ergste geval tot de conclusie komen dat je effectief je halte hebt gemist. Dit is zowat de start van het verhaal in GRUNND en meer uitleg krijg je niet, behalve een kleine tutorial hoe je verschillende acties in deze game uitvoert. Het gebruik van een controller is overigens ook volledig ondersteund, maar deze side-scroller point-and-click-game speelt toch vlotter met muis. Het toetsenbord is eigenlijk niet nodig maar wel handig om stukken tekst over te slaan.

GRUNND-1.jpg


Een vreemde wereld

Aangezien alles in dit spel rond het verhaal en het ontdekken ervan draait, zal ik trachten geen spoilers vrij te geven of toch te beperken tot het noodzakelijke. Wel is het zeker dat het een donkere, triestige wereld is met maffe personages, de ene al wat vreemder dan de andere. Dat wordt al snel duidelijk na aankomst op het station, of beter gezegd een perron, met iets verderop een loketbediende in een klein hokje. Deze ticketmaster, of laat ons toch zeggen dat het zijn aanspreektitel is, weet vreemd genoeg niet veel over aankomsttijden of wanneer een volgende trein ooit zou arriveren. Maar niet getroost, morgen is er nog een dag. Of niet?

De passie druipt er vanaf met een geweldige sfeerzetting.


Verplaatsen doe je met de linkermuisknop en interacties gebeuren met de rechtermuisknop. Plaatsen waar interactie mogelijk is worden aangeduid met een soort witte pulserende bol. Via het pauzemenu is de inventaris zichtbaar met daarin voorwerpen die je kan gebruiken. Deze worden automatisch gebruikt en moeten dus bijvoorbeeld niet aangeklikt worden. Tijdens dialogen of andere interacties zijn er dan simpelweg bepaalde opties mogelijk die er eerder niet waren als je een voorwerp niet had. Een kat kan je geen melk geven als je er geen hebt, nietwaar?

GRUNND-2.jpg


Mooi maar traag

De vormgeving van de verschillende plaatsen is overigens zeer mooi uitgewerkt. Er wordt niet zomaar verwezen naar een kafkaiaanse stijl met heavy metal-invloeden. Alle dialogen zijn volledig in het Engels ingesproken en daarvoor is samengewerkt met mensen uit verschillende landen. Deze verscheidenheid draagt, samen met de muziek die ook specifiek voor GRUNND gecomponeerd werd, veel bij aan de sfeer die ze willen creëren en bijgevolg zeer goed in slagen.

Bij een eerste playthrough ben je zeker geïntrigeerd door het verhaal en de bijhorende wereld, waarover bij de start niet veel zinnigs te verklaren is. Er zijn in elk geval vreemde dingen aan de gang en blijkbaar ben je niet zomaar in Bytown terechtgekomen. Maar eens je verder in het verhaal bent en bepaalde puzzels en vraagstukken moet oplossen, valt de speelsnelheid snel tegen. Gelukkig is er de mogelijkheid om snel naar andere locaties te reizen via de map. Anders zou je een veel langere speelduur krijgen want het hoofdpersonage is niet bepaald gehaast. De verschillende locaties van links naar rechts of omgekeerd doorwandelen neemt hierdoor een tijdje in beslag. Als je dan vast zit en locaties moet onderzoeken kan dat wel frustrerend werken.

Conclusie

Voor deze review ben ik een aantal keren moeten herbeginnen want voor de officiële release waren er nog een paar foutjes, maar ondertussen zijn er wat updates uitgebracht. Na een derde poging ben ik er wel in geslaagd het verhaal een eerste keer uit te spelen en voor een aantal personages de juiste keuzes te maken. Er zijn verschillende eindes mogelijk en afhankelijk van je keuzes zijn er al op voorhand een aantal uitgesloten. Niet alleen wat sfeer en vormgeving betreft maar ook door de keuzes die je moet maken kom je in een kafkaiaanse nachtmerrie terecht. Met de kortere speelduur heb je al vrij snel een idee wat er aan de hand is, maar pas op het einde krijg je uitsluitsel en word je gedwongen een laatste hartverscheurende keuze te maken. Er is duidelijk met veel passie en doordacht te werk gegaan voor een juiste sfeerzetting, maar meer verhaal en een sneller tempo zouden het spel naar een hoger niveau brengen.

Pro

  • Sterk verhaal
  • Vormgeving en sfeer

Con

  • Aan de korte kant
  • Traag
6.5

Over

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Adventure
  2. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. SEKTAHOUSE

Uitgever

  1. SEKTAHOUSE
 
Terug
Bovenaan