Review: Gotham Knights

Het was even verschieten toen ik opmerkte dat het al zeven jaar geleden is sinds we Batman: Arkham Knight in onze handen kregen. Sindsdien was het lang wachten eer we soortgelijke games nog eens konden spelen. Nu vrijdag komt de eerste van twee langverwachte games uit (Suicide Squad: Kill The Justice League staat voorlopig gepland voor begin 2023) en wij mochten deze eens grondig onder handen nemen. Lees hieronder wat zowel Joeri als ik ervan vinden.

Gotham Knights is een open-world, action RPG die werd ontwikkeld door WB Games Montréal. Zij mochten eerder al zorgen voor de prequel Batman: Arkham Origins, wat voor mij persoonlijk toch een geslaagde game was in de Batman: Arkham-reeks. Gotham Knights speelt zich af in een andere tijdlijn en geeft je de keuze om te spelen als Nightwing, Red Hood, Robin en Batgirl, want (de spoiler zit al in de premisse): Batman is dood! Deze helden moeten Batmans legacy overnemen en Gotham City beschermen tegen tal van bekende schurken in zowel hoofdmissies als grote zijmissies.

Gotham 1.jpg


Elephant in the room

Rumors spread fast! Na de dood van Batman stijgt de criminaliteit in Gotham exponentieel. Deze stad is verdeeld in vijf districten en ziet er, net zoals de rest van het spel, best wel goed uit. Jammer genoeg kan dat niet over de performance gezegd worden. Laten we meteen de olifant in de kamer bespreken: De PlayStation 4 en Xbox One-versies werden tijdens de productie in de vuilbak gesmeten om de performance op de huidige gen niet tegen te houden. Ik ben van mening dat de tijden van dertig frames per seconde voor een consoleversie gepasseerd zouden moeten zijn en er zeker een performance mode met dubbel zoveel frames afgeleverd mag worden. Zelfs met enkel op current gen te launchen, heeft Gotham Knights maar een maximum van dertig frames per seconde. Nu, eenmaal ik een tijd bezig was, raakte ik daar wel wat aan gewend. Toch vond ik hierdoor de responstijd van mijn personage, die al af en toe redelijk log beweegt, tegenvallen. Vooral bij een poging om aanvallen te ontwijken, incasseerde ik teveel rake klappen, terwijl ik naar mijn gevoel toch op tijd op de knop drukte. Soit, dit kon ik nog door de vingers zien. Waar ik minder vergevingsgezind in ben, is het frame-aantal dat toch nog onder de dertig durft te droppen. Dit vooral tijdens het reizen op de Batcycle doorheen Gotham City, wat ervoor zorgt dat het reizen vaak niet al te vlot verloopt. Dit vormde voornamelijk een probleem bij het spelen in de online coöperatieve modus, waar zich bij momenten een diashow afspeelde en je het aantal frames per seconde bij wijze van spreken kon tellen.

De originele baasgevechten zorgen meermaals voor een leuke verrassing.


Onze vigilantes zijn nocturnal animals waardoor alles zich in het holst van de nacht afspeelt. Gotham City ziet er zoals reeds gezegd erg goed uit, maar het voelt toch allemaal wat leeg aan. Er lopen wel wat mensen op straat en hier en daar rijden er een paar wagens, maar ik kan niet ontkennen dat de stad voornamelijk dient om van missie naar missie te verplaatsen. Veel animo moet je in de stad dus niet verwachten. Toch vind je in de stad ook criminele activiteiten terug die aangegeven worden op de kaart. Daardoor heb je in geen tijd zicht op enkele slechteriken die een muilpeer op hun bakkes verdienen. Meer dan eens zorgen enkele freaks voor wat onrust en regelmatig moet je de modale burger uit de handen van criminelen redden.



Same old, same old

Gotham Knights heeft niet het strakke tempo van de Arkham-reeks. In Batman: Arkham City werd je in een verhaal gesmeten dat je van de ene naar de andere confrontatie met bad guys slingerde in een strak, spannend en fantastisch verhaal. Waar Gotham Knights zijn momentum verliest, is bij het te veel laten terugkeren naar je uitvalsbasis, The Belfry. Overdag verblijven onze helden daar met de door ons allen geliefde butler Alfred. In The Belfry wordt het verhaal wat aaneen geknoopt en krijgen de personages meer diepgang door hun interactie met elkaar. Daarnaast is het in deze basis ook mogelijk om trainingen te voltooien, je Batcycle te pimpen, of te veranderen van superheld. Daar waar Joeri constant met Red Hood speelde, zorgde ik regelmatig voor de nodige afwisseling met Batgirl, Nightwing en bleitsmoel Robin.

Niet alleen het verhaal, maar ook de missies voelen vaak te repetitief aan. Ik miste in zekere zin enige vorm van originaliteit. Zeker naar het einde toe komt het er simpelweg op neer om de ene golf vijanden na de andere te verslaan. De originele baasgevechten vormden daarentegen voor ons de grootste uitdaging. Deze konden op de medium moeilijkheidsgraad best wel pittig worden, al zijn we doorheen het volledige spel bijna nooit opnieuw moeten beginnen. Verwacht je alleszins aan een aantal verrassingen!

Gotham 6.jpg


Heroes together strong

Zowel in de open wereld als in The Belfry kun je outfits en wapens craften om je uitrusting te verbeteren. Elke keer je personage levelt, krijg je een punt om deze in skill trees te steken. Elk van de vier speelbare personages heeft een unieke skill tree. Deze zijn goed geïntegreerd, waardoor je tijdens het spelen steeds een verschil merkt in je personage. Ook zijn er zoals in alle voorgaande Batman-games tal van collectables te vinden en opdrachten te voltooien, die je na het ongeveer vijftien uur durende verhaal (inclusief de verhalende zijmissies) nog lang zullen bezighouden.

De coöperatieve modus is het sterkste punt van Gotham Knights.


De sterkte van Gotham Knights zit in de multiplayer. Je kunt het spel bijna volledig met twee uitspelen. Bijna, omdat je het eerste uur geïntroduceerd wordt in het spel en je dit stuk alleen moet voltooien. De coöperatieve modus is waar we het meeste plezier uit haalden en is dan ook met gemak de redding van dit spel. Na de eerste paar missies wordt de social optie in het menu vrijgespeeld en kun je een speler die het spel ook heeft joinen of uitnodigen. Deze multiplayer is enkel online te spelen, couch co-op zit er jammer genoeg niet in. Wat ook weer spijtig is, is dat het meestal niet voelt als een coöperatief spel. De tussenfilmpjes tonen zo goed als altijd maar een van de twee personages en ook moet de bezoeker in de sessie te vaak de host acties laten uitvoeren om in levels progressie te kunnen boeken.

Conclusie

Karel-Jan: Het verhaal van Gotham Knights begon met een interessante premisse en mysterie. Toch konden we telkens iedere twist en onthulling voorspellen. Ondanks de vele tekortkomingen wou ik, dankzij de co-op, wel steeds verder spelen. Het klinkt allemaal best negatief, maar toch heb ik me de afgelopen playthrough geamuseerd. Gotham Knights blinkt nergens in uit, maar is wel een leuk co-op tussendoortje dat best in huis gehaald kan worden tijdens een sale. De performance op de huidige generatie consoles is niet om over te spreken en ook de repetitiviteit en orginaliteit van missies mochten van een hoger niveau zijn. Score: 6.5/10

Joeri: In tegenstelling tot Karel-Jan heb ik het wel meer voor deze game. Op zich zit het goed in elkaar, ziet alles er erg mooi uit, maar is de grootste storende factor de regelmatige drop van het aantal frames per seconde in de coöperatieve modus. Ook in single player heb je er af en toe last van, maar in veel mindere mate. De slechteriken die hun opwachting maken zorgen voor leuke baasgevechten, al zijn de zijmissies nogal repetitief. Het is niet de verhoopte topper geworden, maar is een aangenaam tussendoortje waarin je het beste van jezelf kunt geven met vier superhelden. Score: 7.5/10

Pro

  • Gotham ziet er goed uit
  • Spel is bijna volledig in co-op te spelen
  • Keuze tussen vier verschillende speelstijlen
  • Coole baasgevechten

Con

  • Maximum dertig frames per seconde op consoles
  • Framedrops tijdens co-op
  • Snel repetitief
7

Over

Beschikbaar vanaf

21 oktober 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. RPG

Ontwikkelaar

  1. Warner Bros.

Uitgever

  1. Warner Bros.
 
Terug
Bovenaan