Review: God of War

Na jarenlang vastgeketend te zijn geweest aan de PlayStation, maakt de God of War-franchise eindelijk zijn entree op de pc. De mythische reeks staat allang garant voor aangrijpende storytelling en spetterende actie, dus wie kan daar rouwig om zijn? Voor ik begon aan dit artikel had ik nog nooit een God of War-game gespeeld, maar wanneer ik anderen de game zag spelen, had ik telkens last van kwijl. Geen haar op mijn hoofd die dan ook twijfelde om deze eerste pc-editie te reviewen toen de opportuniteit zich voordeed!

Het epos van God of War begint in Wildwoods, een beboste streek waar protagonist en halfgod Kratos een boom omhakt met Leviathan, zijn bijl. Zoon Atreus is ook van de partij, maar die staat er in eerste instantie wat onbehulpzaam bij. Meteen merk je de verbondenheid die beide hoofdrolspelers hebben met de natuur, al heerst er wel een sombere sfeer want Faye, de moeder van Atreus en tevens partner van Kratos, is zopas overleden. De gekapte houtblokken dienen om haar lichaam ritueel te verbranden en de assen horen daarna op de top van een berg gestrooid te worden, zoals haar laatste wens luidde.

20211218224647_1.png


Filmisch verhaal, intuïtieve besturing

Dat is in een notendop de aanhef van het verhaal in God of War. Alles draait er rond een vader en zijn zoon in hun streven naar perfectie om respectvol afscheid te nemen van hun teergeliefde Faye. Kratos blijkt een in zichzelf gekeerde, strenge vader te zijn die Atreus graag maar al te vaak de les spelt, waardoor zoonlief het geregeld hard te verduren krijgt. Kenmerkend hiervoor is Kratos’ uitspraak “Don’t be sorry, be better”. Gaandeweg echter leren de twee elkaar steeds meer te waarderen. Iets wat ook nodig zal blijken, want ze zullen nauw moeten samenwerken om het gespuis te verslaan dat te pas en te onpas op hen afgestormd komt. In God of War waan je jezelf in een film, waarvan het begin je meteen stevig vastgrijpt en je niet loslaat tot de aftiteling over het scherm rolt.

Het begin laat je niet meer los, tot de aftiteling over het scherm rolt.


De gebruikelijke tutorial waarin de besturing aangeleerd wordt laat de speler, als Kratos, samen met zijn zoon op een bijzonder vreemd hert jagen. Je leert er met je bijl gooien en deze vanzelf doen terugkeren, net zoals een boemerang. Plots word je aangevallen door een groep Draugr, het type vijand dat je geregeld terug zal zien. Via de linkermuisknop geef je de misbaksels een licht pak rammel, via de rechtermuisknop een veel zwaardere mep. Hun aanvallen kun je zowel blokkeren met je schild als ontwijken door te rollen of te dashen. Idealiter speel je deze game met een controller, aangezien er steeds meer complexere vaardigheden vrijgespeeld zullen worden die elk hun eigen toetsencombinatie hebben. De besturing voelt erg responsief aan en je bent er snel mee weg. Dit blijkt ook noodzakelijk, want de combat is echt dé sleutelcomponent van deze game.

20211226232020_1.png


Over sterker worden en teamwork, tijdens puzzelen en vechten

Tijdens hun tocht zullen Kratos en Atreus namelijk diverse vijanden moeten leren verslaan, liefst in teamverband. Terwijl Kratos sowieso symbool staat voor het brute geweld met zijn bijl en grove bek, komt Atreus verfijnder voor de dag, als koelbloedige boogschutter en pseudo-paragnost. Meer dan je zou verwachten in dit type game, moet er ook gepuzzeld worden. Je bijl gooien om de schakelaar van een vanzelf dichtslaande poort vast te zetten, meerdere tentakels aligneren om deze vervolgens in één keer door te hakken, magische zegels in de nabije omgeving opsporen om een betoverde schatkist te kunnen openen, kristallen doen bevriezen met ijzige pijlen om een nieuw pad te doen verschijnen, … Je kunt het zo gek niet bedenken. De puzzels blijken soms echte hersenkrakers te zijn, misschien wel sporadisch een lastig gegeven voor de mensen die de game aanschaften louter omwille van de bruisende actie.

Ook tijdens de boss fights kunnen de beide helden overigens elkaar hulp gebruiken. Terwijl je als Kratos één van de eerste grote vijanden, een gigantische trol, ferme mokerslagen toedient, fungeer je via Atreus als bliksemafleider door het beest geregeld met pijlen te bestoken. God of War zou daarnaast geen RPG zijn moesten de verschillende wapens, uitrusting en vaardigheden van de beide hoofdpersonages niet telkens verbeterd kunnen worden. Dat is mogelijk door middel van zowel crafting, als via diverse upgrades en enchantments. Hiervoor moet je vooral veel resources zoals staal, runes en hacksilver verzamelen. Dat kan door vijanden te verslaan, schatkisten te ontgrendelen en winkels te bezoeken die uitgebaat worden door - aldus Kratos - enorm irritante dwergen. Door de vele vrij te spelen moves en attributen voelen de combat en de gameplay gevarieerd aan, wat alleen maar een goede zaak is. Als speler krijg je zo ook een groter gevoel van vrijheid. Want het moet gezegd, God of War is een lineaire game met een verhaal dat je in een bepaalde richting drijft, en de wereld is allesbehalve open. Maar geen haan die het recht heeft hiernaar te kraaien, de kwaliteit van hetgeen je in deze game voorgeschoteld krijgt, is op alle vlakken fenomenaal.

20211228140122_1.png


Prachtige graphics, vloeiende ervaring

Later in de game, wanneer je leert reizen doorheen de verschillende realms, komt de grafische pracht van de engine pas echt bovendrijven. Door het vaak adembenemende decor in combinatie met de knappe storytelling word je er steeds meer van bewust wat het begrip next-gen game experience precies betekent. De game is zo beklijvend dat ik, zelfs na even vast te zitten en te pauzeren, toch telkens opnieuw naar de wereld van God of War terugkeerde. Omdat deze nu eenmaal zo betoverend mooi is.

Telkens opnieuw keerde ik terug naar de wereld van God of War, omdat deze zo betoverend mooi is.


De game bevat dan wel geen quick save, het opslagsysteem dat zowel automatisch als manueel aan te wenden is, werkt wonderwel. Zo moet je, wanneer je de game tussendoor verlaten hebt, nooit de huidige missie helemaal opnieuw beginnen. Daarnaast kon ik bitter weinig bugs vaststellen in de door mij geteste versie. Ook de optimalisatie blijkt erg goed uitgevoerd te zijn, resulterend in een uiterst vloeiende ervaring. Hierdoor ben ik er alleen maar meer van overtuigd geraakt dat ook deze pc-editie, terecht, een enorm succes wordt.

Conclusie

De overstap van God of War naar de pc is zoals verwacht volledig foutloos verlopen, wat een enorme verrijking betekent voor het platform. Het is daarnaast al een poosje geleden dat een game mij zo wist te boeien en heel mooie cijfers scoorde op elk vlak. De personages, het verhaal, de sfeer, de combat, het kleurenpalet, de muziek, ... Alles in de game blijkt kunst, die bovendien met heel veel liefde en zin voor detail tot stand gebracht werd. Kortom, echt een must-play deze!

Pro

  • Grafisch imposant
  • Prachtig verhaal
  • Betoverende sfeer
  • Performantie top
  • Verslavende combat

Con

  • Soms wel lastige puzzels
9

Over

Beschikbaar vanaf

14 januari 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4

Genre

  1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Santa Monica Studio

Uitgever

  1. Sony Interactive Entertainment
 
Laatst bewerkt:
Is iemand ook bekend met het bordspel?
 
Redactie
Is iemand ook bekend met het bordspel?
Ik heb dat spel, maar nog niet gespeeld :unsure:
 
Terug
Bovenaan