Review: God of War Ragnarök

BOY! Als het aan Kratos lag zaten we nu vier jaar later nog hevig te speculeren over de naam van diens zoon. Gelukkig spreekt Kratos zijn zoon nu aan met Atreus, of is het … Loki? Only one way to find out! Ik neem jullie mee naar mijn bevindingen over de reis die ik zonet doorheen The Nine Realms met Kratos en consoorten maakte.

God of War Ragnarök is de hoog geanticipeerde sequel van zijn heruitgevonden voorganger God of War uit 2018 en het negende deel in de langlopende reeks ontwikkeld door Santa Monica Studio. In 2021 kregen we te horen dat Cory Barlog de regisseursstoel doorgaf aan Eric Williams. Barlog bleef wel nauw betrokken bij de productie als producer en een van de schrijvers van dit epische verhaal. Bear McCreary staat opnieuw in voor de soundtrack die op passende momenten door je boxen weergalmt.

God of War Ragnarök_20221031194236.jpg


The BOYs are back in town

We beginnen het verhaal drie jaar na de vorige telg. Een rustig leven is Kratos en Atreus niet gegund wanneer ze steeds op de hielen worden gezeten door Freya (die uit is op wraak voor de moord op haar zoon). Fimbulwinter, het eerste teken van de komende apocalyps genaamd Ragnarök, heeft effect op alle realms en tekent het begin van het einde. Atreus, inmiddels een tiener, worstelt meer en meer met de rol die hij denkt te moeten spelen in het voorspelde lot. Zonder het medeweten van zijn vader gaat hij op zoek naar zijn afkomst, de betekenis van de naam Loki en wil hij Ragnarök proberen tegen te houden. Dit zorgt voor enorme spanningen tussen hem en zijn vader en brengt hun band in gevaar. Kratos probeert Atreus te helpen, maar het lot valt niet zomaar te veranderen …

God of War Ragnarök is een semi open wereld game. Tussen hoofdmissies door ben je vrij om de vrijgespeelde realms te bezoeken en te verkennen. Door Fimbulwinter is The Lake of Nine vastgevroren en heb je deze keer twee wolven en een slee ter beschikking om grote afstanden te overbruggen. In gebieden waar het dan weer behoorlijk moist is, zijn de bekende boottochten terug van de partij. De eerste paar uren van God of War Ragnarök tonen meteen de sterkte en het kaliber van een game zoals deze. Je wordt meteen in een episch cinematisch avontuur gesmeten waar het even duurt voor je rustig naar adem kan happen. Ja, de set pieces waar de franchise voor gekend staat zijn zeker nog aanwezig. Ik dacht bij mezelf, als dit het ganse spel zo doorgaat, zou dat wel eens mijn eerste 10/10 kunnen zijn.

God of War Ragnarök_20221031221329.jpg


Spektakel versnelling lager, storytelling hoger

Maar, na de high octane openingsact struikelt de game wat in zijn pacing. Het verhaal neemt de tijd om zich rustig op te zetten en dit komt vooral door de herhalingen in het level design. Laat me het even uitleggen. Onze reizigers hebben steeds een doel voor ogen. Ze reizen naar de realm van dienst en moeten verschillende obstakels en puzzels oplossen om van punt A naar B te gaan. Dit is misschien mijn enige puntje van kritiek en dit had ik bij de vorige game ook. De afstanden die je constant moet afleggen en puzzels die je steeds opnieuw moet uitpluizen kunnen op den duur wat vervelend beginnen worden. Het gaat niet zozeer om de moeilijkheid van de puzzels, maar om het idee van: verdorie, weeral stoppen om de zoveelste puzzel op te lossen voor we verder kunnen gaan. Ik snap wel dat je niet alles zomaar in je schoot geworpen moet krijgen, maar het vertraagt het verhaal en zorgde voor momenten waarbij ik even een pauze inlaste om mijn smartphone eens te bekijken of een koffietje te zetten. Nu, als ik het mij goed herinner had de vorige game hier wel meer last van, ook de talloze keren backtracken. Dat is hier nu wat minder het geval.

Op het einde van Ragnarök komt alles, als een perfecte cirkel, mooi samen.


De tijd tussen de grotere set pieces zorgen wel voor een grotere connectie tussen de personages. Of je nu enkel de main story volgt of Favours (side missions) aan het doen bent, elk personage heeft zijn unieke visie op de wereld en karaktereigenschappen die door middel van dialogen aan je worden blootgesteld. Bijna niemand is goed of slecht, het is zelden zwart of wit, iedereen heeft zijn of haar motieven en beweegredenen of verleden die hen op dit pad geleid hebben. Waar ik bijvoorbeeld wat moeite mee had was Atreus, die in mijn ogen altijd een ongeduldig irritant kind was. Hij is dit nog steeds, maar naarmate de tijd vorderde ben ik hem toch meer genegen geworden.

Santa Monica Studio huisvest enkele van de beste schrijvers die in de gamesindustrie aanwezig zijn. Het verhaal gaat over verlies en het verwerken ervan. Het vertrouwen in elkaar, hoe groot de meningsverschillen ook zijn. Hoe hard je je ook voorbereidt, voor sommige dingen kun je niet klaar zijn. De uitgebreide verhalen die (don’t lose your head) Mimir tijdens zijn reistochten vertelt, zijn altijd interessant en zorgen voor veel backstory en lore uit de Noordse mythologie. Ook zijpersonages, hoe klein hun rol ook is, maken vaak deel uit van het groter geheel. Op het einde van Ragnarök komt alles, als een perfecte cirkel, mooi samen. Niets is zo bevredigend als door twee games te ploeteren en bij aankomst het complete plaatje te zien te krijgen.

God of War Ragnarök_20221030141223.jpg


More of the same?

Een verbetering is de variatie aan vijanden die je tegenkomt. Nu, wanneer je honderden tegenstanders naar het hiernamaals stuurt, riskeer je sowieso wat in herhaling te vallen. Elke realm heeft zo zijn handvol enemies, maar deze zijn wel dynamischer dan de vorige game. Wanneer je terugkeert naar een realm, spawnen er sterkere en soms andere enemies dan wat je voordien tegenkwam. Dit zorgt ervoor dat je niet zomaar een locatie plat kunt walsen en er steeds wel wat uitdaging is. Over uitdaging gesproken, God of War Ragnarök bevat vijf moeilijkheidsgraden. Zo kun je op de makkelijkste graad zonder frustraties genieten van het verhaal of, wanneer je vanwege de dure gasprijzen een goedkope kappersbeurt wilt, kun je de moeilijkste setting eens proberen waarbij je je haar uit je hoofd wilt trekken vanwege de harde combat. Ikzelf speelde op Give me Grace, een balans tussen verhaal en combat en zelf dan was het af en toe eens pittig.

Qua combat is er niet al te veel veranderd maar dat hoeft ook niet. Ragnarök is een verderzetting van het vorige spel dus het is normaal dat het soms lijkt als more of the same. Maar alles heeft wel zijn verfijning gekregen. Het blijft fantastisch om met Kratos te spelen en de combat is zo ontzettend vloeiend, het ganse plaatje klopt. De haptic feedback die de DualSense controller aanbiedt is een leuke aanwinst. Elke punch heeft de impact die je verwacht van een persoon zoals Kratos. Hij gebruikt nu zijn Blades of Chaos om te navigeren wat meer vrijheid biedt tijdens de gevechten. De adaptive triggers worden dan weer jammer genoeg wat onderbenut. Een ding is zeker, Kratos is en blijft, pardon my French, The Biggest Badass Motherfucker in video game history. Onze Spartaanse krijger heeft al immens veel moeten verdragen, maar niets bereidt je voor op de rol van een vader. Christopher Judge deed opnieuw de motion capture en leende zijn stem uit aan het iconische personage.

Een ding is zeker, Kratos is en blijft, pardon my French, The Biggest Badass Motherfucker in video game history.


Wie ooit een God of War-game gespeeld heeft weet wat zich te wachten staat. Tal van hacksilver, treasures en upgrades liggen opnieuw voor het rapen doorheen de nine realms. Ik kreeg af en toe het gevoel in een Borderlands spin-off te zitten. Zelfs de ontwikkelaars steken af en toe een leuke pun in het spel. Tijdens het escorteren van een personage droop ik even af om wat loot te gaan verzamelen waarna dat personage vroeg aan Atreus: Where is your father going? Atreus gaf als antwoord: He does that sometimes, my father really likes loot. Het zijn die kleine dingen die af en toe een glimlach op je gezicht toveren bij dit anders toch wel heftige verhaal.

Aan de hand van verzamelde experience die je krijgt voor het verslaan van vijanden en het voltooien van favours kun je skills unlocken. Elk van je wapens heeft ongeveer drie trees. Gevonden upgrades en armor pieces kun je dan weer bij de befaamde Brok en Sindri laten samenstellen. Wanneer de dwergen terecht vragen waar alle spullen naartoe zijn die ze eerder gemaakt hadden antwoordt Kratos simpelweg dat het “gebruikt” is. Een gemakkelijk antwoord om ons weer in elke nook and cranny op zoek te laten gaan.

God of War Ragnarök_20221031183321.jpg


The cinematic experience

Net zoals zijn voorganger uit 2018 volgen we onze favoriete Spartaan in een lange one-shot. Na het opstarten van het spel zul je geen enkel laadscherm aan je voorbij zien gaan, tenzij je erin slaagde onze god het graf in te sturen. Ook tijdens het reizen tussen de realms door is er steeds een interessant gesprek tussen personages dat ofwel het verhaal vooruit helpt als het personage, de band tussen personages of de wereld uitdiept. Dit kan gezien worden als laadscherm maar zorgt nooit dat je het gevoel krijgt dat je moet wachten. Werkelijk petje af voor Santa Monica Studio voor het fantastische optimaliseren van deze parel. Het spel laadt (op PlayStation 5) ontzettend snel waardoor je amper tijd krijgt ook een maar een tip van het laadscherm te lezen.

Zowel grafisch als technisch is God of War Ragnarök een van of zoniet de mooiste en technisch beste game die ik ooit gespeeld heb.


Zowel grafisch als technisch is God of War Ragnarök een van of zoniet de mooiste en technisch beste game die ik ooit gespeeld heb. Doorheen het verhaal bezoek je alle negen realms en elk van deze realms zorgt voor adembenemende visuals. Met meer dan honderd screenshots was het moeilijk kiezen welke ik hier in de review wou tentoonstellen. Ragnarök heeft tal van grafische instellingen: Je krijgt de keuze tussen Resolution of Performance, met extra optie High Frame Rate als je tv dit en een HDMI 2.1 aansluiting ondersteunt. Kies je voor resolutie dan speel je in Full 4K op 30fps. Bij HFR wordt dit 40fps. Performance mode laat je dan spelen op 60fps en met de HFR gaat het tot wel 120fps. Vijanden onthoofden en splijten ging nog nooit zo vloeiend. Ikzelf speel zo goed als al m’n games op performance mode. Eenmaal je die vloeiende bewegingen gewend ben, kan ik niet terugkeren. Alleen op één enkel moment merkte ik wat framedrops op. Maar in tegenstelling tot Gotham Knights, wat ik onlangs speelde, is dit een meesterwerk.

Het duurde me 26 uur tot ik de credits over mijn scherm zag rollen. Dit met de meeste side quests voltooid maar veel om te verzamelen. Naast de appels en hoorns die je health en rage verlengen zijn er tal van collectibles te vinden, alsook opnieuw veertig van Odins raven die je bespieden die je uit de lucht kunt halen. Elke side quest of puzzel is wel de moeite om te doen wegens de mooie beloningen die je er telkens voor krijgt. Ik had schrik dat de PlayStation 4 versie de next gen versie ging tegenhouden, maar zo voelt het totaal niet aan. Ik heb de PlayStation 4 versie niet kunnen spelen maar verwacht wel een locked 30fps en langere laadtijden.

Conclusie

God of War Ragnarök is het einde van de Noordse saga. Liefhebbers van de vorige game zullen ongetwijfeld ook fan zijn van deze nieuwste telg. Het vertelt een episch cinematisch verhaal over de band tussen Kratos en Atreus die onder spanning staat door de gebeurtenissen die het lot voorziet. Met vloeiende combat, fantastische visuals, goede voice acting en een interessant verhaal (zonder enige bugs) is dit een technisch hoogstaande productie. De puzzels en het af te lopen traject kunnen het tempo af en toe wat vertragen, maar de character- en worldbuilding die ondertussen wordt ontwikkeld is meer dan de moeite waard. Ragnarök is groter en beter dan zijn voorganger en heeft qua story veel meer op het spel staan.

Pro

  • Emotioneel diepgaand verhaal
  • Grafisch pareltje
  • Fantastische world- en character building
  • Verfijnder op alle vlakken dan zijn voorganger

Con

  • Tempo durft eens in elkaar zakken
9

Over

Beschikbaar vanaf

9 november 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 4
  2. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Hack and slash
  4. RPG

Ontwikkelaar

  1. Santa Monica Studio

Uitgever

  1. Sony Interactive Entertainment
 
Redactie
Als er iets is wat ik in al mijn reviews vermijd, dan zijn het wel spoilers. Naast een quote van Atreus geef ik hier niets weg. Genoeg andere reviews die het jammer genoeg wel doen.
Ik denk dat Toratsuru bedoelt dat je het einde van God of War 2018 wel spoilt in je introductie en eerste paragraaf. Voor spelers die de eerste nog niet gespeeld hebben, maar op basis van Ragnarok misschien interesse krijgen, is dat wel jammer.

Anders vette review, kan nauwelijks wachten om er zelf aan te beginnen!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan