Techreview: Logitech G G335 Wired Gaming Headset

Het aantal merken dat headsets uitbrengt is niet meer op twee handen te tellen. Om dan nog maar te zwijgen van het aantal verschillende modellen dat elke fabrikant om de zoveel tijd weet uit te brengen. Een vaste waarde voor headsets is Logitech G. Zij brengen echter niet enkel kwalitatieve headsets uit, maar houden zich ook bezig met de ontwikkeling van computermuizen, toetsenborden, controllers, stuurwielen en zoveel meer. Ik kreeg vorige maand de bekabelde G335 headset opgestuurd en zette die met veel plezier op mijn hoofd.

Spoiler: de headset is me zeer goed bevallen. Overtuigd van deze claim? Aanschaffen die handel! Niet overtuigd, lees dan gerust verder en ik tracht je te vertellen waarom. Als fervent PlayStation-gamer, of het nu op nummer 3, 4 of de PlayStation 5 was, kocht ik altijd de officiële PlayStation headsets. Ik moet hierbij wel bekennen dat ik niet altijd voor het nieuwste exemplaar ging. Voor de PlayStation 4 werd het de Gold headset en daar bleef het bij, de Platinum-editie liet ik dus links liggen. Op PlayStation 5 game ik met plezier met de 3D Pulse headset. Het mooie aan bekabelde headsets is dat deze ook compatibel zijn met consoles. Zo kon ik niet enkel op pc aan de slag met de G335 Wired Gaming Headset, maar ook op mijn PlayStation 5 en zelfs ondertussen aftandse PlayStation Vita.

G335 1.png


Hoog draagcomfort en bedieningsgemak

Wat direct opviel bij het openen van de doos van de nieuwe Logitech G headset, is hoe licht dit audioapparaat is. Met slechts 240 gram op de weegschaal is dit een lichtgewicht hoofdtelefoon te noemen en het zou daarmee zelfs een van de lichtste gaming headsets op de markt zijn. Dat vertaalt zich naar een erg comfortabele ervaring waarbij je na enkele minuten niet meer beseft dat je een headset op je hoofd hebt staan. Wat hierbij helpt zijn de grote over-ear oorschelpen die uit traagschuim en sportgaas zijn gemaakt. In tegenstelling tot oorschelpen die uit (nep)leder zijn vervaardigd, kunnen stoffen oorschelpen wél ademen, wat zwetende oren beperkt en je dus uren kunt doorgaan op je pc of console. Het draagcomfort is dus van een erg hoog niveau.

Draagcomfort en gebruiksgemak zijn de beste punten van deze G335 headset.


De bediening van het apparaat is dan weer heel eenvoudig. Zo vind je er maar twee bedieningselementen op terug: een draaiwieltje om het volume te regelen op de linker oorschelp en de microfoon. Het draaiwieltje zit op een erg logische plek en is heel eenvoudig te bereiken, waardoor het nooit zoeken is om het gewenste volume te bereiken. De microfoon zelf zit niet ingebouwd en bevindt zich dus deels voor je mond. Wil je niet dat iemand je hoort, dan kan je die microfoon dempen door deze naar omhoog te draaien (verticaal naar boven dus). Meer is er qua bediening niet aan. Dat zorgt ervoor dat deze bekabelde koptelefoon plug and play is. Gewoon de 3.5 mm-aansluiting in het gewenste toestel stoppen en je geniet van audio van deftige kwaliteit. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen echte audiofiel ben, maar de neodymiumdrivers van 40 mm zorgen voor een aangename audio-ervaring.

G335 2.jpg


Looks

De G335 Wired Gaming Headset moet het ook hebben van z'n looks. Zo is er naast een witte en zwarte variant ook een nieuwe kleur toegevoegd aan de Color Collection: mint. Enkele weken geleden reviewde ik de draadloze Logitech G305-muis en ook die muis wordt voorzien van de frisse kleur, al is de muntgroene variant van zowel de muis als deze nieuwe headset exclusief verkrijgbaar via Amazon en Logitech. Dat de stijlkeuze voor de G335 headset nog iets verder gaat, toont Logitech aan de speciale, elastische hoofdbanden. Deze kunnen in hoogte versteld worden, zijn demonteerbaar om te wassen en kunnen zelfs vervangen worden door een andere kleur. Momenteel zijn er vijf kleuren beschikbaar en worden er binnenkort nog drie nieuwe kleuren aan de collectie toegevoegd. Wie nog wat zotter wil doen, kan ook microfoonkapjes kopen. Een gele ster, rode lippen of blauw hartje geven je microfoon wat meer persoonlijkheid, al vind ik dit totaal overbodig. Vooral de kostprijs van tien euro (waarin verzending zit inbegrepen), is voor mij een no-go. Voor de hoofdbanden betaal je dezelfde prijs.

Het grotere broertje van deze G335 headset, de G733, heeft een adviesprijs van 149 euro en is daarmee duidelijk meer premium geprijsd. Dat die headset draadloos is en voorzien werd van enkele hightech snufjes waaronder RGB-verlichting, heeft daar natuurlijk wat mee te maken. Qua bouwkwaliteit is deze nieuwe, goedkopere headset vergelijkbaar met de G733. Zo voelt de ontvangen headset behoorlijk goedkoop aan en dat heeft ook wat met het gewicht te maken, die zoals reeds gezegd het draagcomfort de hoogte in duwt. Dat de G335 net zoals het grote broertje Blue Vo!ce en DTS Headphone:X 2.0 surround sound ondersteunt, is dan ook weer mooi meegenomen. Daarnaast meldt Logitech G dat de G335 Wired Gaming Headset Discord-gecertifieerd is. Niet dat daar iemand op zit te wachten, maar toch maar mooi meegenomen?

Conclusie

Voor de G335 Wired Gaming Headset zelf betaal je zo'n 69,99 euro en dat is een heel degelijke prijs. Hoewel deze koptelefoon door zijn beperkte gewicht wat goedkoop kan aanvoelen, krijg je voor dat geld een kwalitatieve headset waarbij het draagcomfort en bedieningsgemak op de eerste plaats staan. Ook op vlak van audio stelt de headset met neodymiumdrivers van 40 mm zeker niet teleur, maar de audio blinkt ook nergens in uit en dat is toch wel het allerbelangrijkste element van een hoofdtelefoon.

Pro

  • Héél gebruiksvriendelijk
  • Bijzonder licht
  • Hoog draagcomfort
  • Degelijke audio (maar blinkt nergens in uit)

Con

  • Dure extra (overbodige) accessoires
  • Voelt wat goedkoop aan
7.5
 
Ik heb nog de G432 en het grootste nadeel vond ik toch het gewicht/druk op mijn hoofd na uren gamen.
Nu zie ik dat het gewicht verschil tussen de G432 en deze G335 maar 40 gram is... (280g vs 240g)dus denk dat die "bijzonder licht" ook heel erg zal verschillen van persoon tot persoon. Want kan me bijna niet inbeelden dat ik die 40gr verschil ook zo zou aanvoelen na uren gamen?

Moet wel toegeven dat ik nogal snel last heb van hoofdtelefoons die heel erg aandrukken, dus kan ook eerder dat zijn ipv gewicht waar ik last van heb.
Voor mijn werk heb ik zo een ultra lichte plantronics op mijn hoofd gedurende 8 uren.. dus tja verschil voelt dan ook wel enorm aan :)
 
Redactie
Ik heb nog de G432 en het grootste nadeel vond ik toch het gewicht/druk op mijn hoofd na uren gamen.
Nu zie ik dat het gewicht verschil tussen de G432 en deze G335 maar 40 gram is... (280g vs 240g)dus denk dat die "bijzonder licht" ook heel erg zal verschillen van persoon tot persoon. Want kan me bijna niet inbeelden dat ik die 40gr verschil ook zo zou aanvoelen na uren gamen?

Moet wel toegeven dat ik nogal snel last heb van hoofdtelefoons die heel erg aandrukken, dus kan ook eerder dat zijn ipv gewicht waar ik last van heb.
Voor mijn werk heb ik zo een ultra lichte plantronics op mijn hoofd gedurende 8 uren.. dus tja verschil voelt dan ook wel enorm aan :)
Ik voel het verschil met de 3D Pulse (die zo'n 290 gram weegt) toch wel. Deze G335 spant ook een stuk minder vind ik.
 
Terug
Bovenaan