Wanneer George Miller in 1979 Max Mad uitbracht, had hij waarschijnlijk niet verwacht dat hij een van de meest iconische sciencefiction-franchises tot leven had gebracht. Wat begon als een low-budgetverhaal groeide uit tot een geliefde trilogie en 35 jaar na deze drie films, die ook Mel Gibson naar het sterrendom katapulteerden, kregen we een onvergetelijke herinterpretatie van de serie met Tom Hardy als Max in Mad Max: Fury Road. Eerder dit jaar kreeg ook deze film een vervolg, maar deze keer volgen we een ander personage, waarmee we ook al kennis maakten in Fury Road. Welkom in de wereld van Furiosa!
Terwijl Furiosa nog tweede viool speelde ten opzichte van Mad Max in de vorige film, krijgen we in Furiosa: A Mad Max Saga het achtergrondverhaal van deze furie te zien. Dit verhaal vormt in grote mate de aanloop naar de gebeurtenissen in Fury Road, maar omdat de film zich afspeelt voor de eerste film is het geen verplichting om deze eerst gezien te hebben om het verhaal van Furiosa te begrijpen. Maar laat ons eerlijk zijn: als je Furiosa: A Mad Max Saga wil zien, dan is de kans groot dat dit is omdat je fan was van de eerste film. En ik kan je uiteraard geen ongelijk geven, want Fury Road was een onvergetelijke trip, een 120 minuten durende adrenalineshot in het waanzinnige universum van Mad Max. Voordat de film uitkwam was de grote vraag of deze prequel kan overleven in dit universum zonder de iconische Max en gelukkig kan ik volmondig ja antwoorden.
Dat de film het groter aanpakt wat het verhaal betreft, merk je verder ook aan de speelduur van de film die meteen een half uur langer is dan die van de voorganger. Toch had de film beter tot zijn recht gekomen mocht er in de montagekamer iets meer geknipt zijn, want nu sleept de film bij momenten net iets te veel aan. Zeker het begin, waarbij we Furiosa als kind volgen, mocht iets meer gecondenseerd zijn. De film komt pas echt tot zijn recht wanneer Anya Taylor-Joy de mantel van Furiosa overneemt en het gaspedaal voor haar wraaktocht dubbel zo hard wordt ingedrukt. Hierbij wordt ze bijgestaan door Tom Burke die de rol van haar mentor Praetor Jack op zich neemt. De chemie tussen deze twee personages geeft het latere deel van het verhaal zeer veel kracht. Een andere grote naam verbonden aan de film is die van Chris Hemsworth, maar helaas voelt hij hier toch wat als een miscast aan en het feit dat hij een belachelijke neusprothese en een irritant stemmetje heeft, helpt hierbij helaas niet. Verder zijn de visuele effecten ook iets minder geslaagd dan in Fury Road, mede omdat er meer werd opgenomen tegen green screens, maar laat Miller zijn energie en visueel exuberante stijl hier opnieuw botvieren en de film is opnieuw een waar genot om naar te kijken.
Wat deze blu-ray-versie verder bevat zijn twee interessante features die je wat meer vertellen over het maken van de film. De eerste featurette is een documentaire van ongeveer een uur genaamd Highway to Valhalla: In Pursuit of Furiosa, waarin we worden meegenomen doorheen het productieproces van de film. Vooral de uitleg over de manier waarop de makers de wereld van Mad Max tot leven brengen en de informatie die je krijgt over George Miller, de mensen met wie hij al sinds het begin samenwerkt, alsook de terugblik naar de vorige films, maakt deze documentaire absoluut de moeite voor liefhebbers van de reeks. De tweede featurette, Furiosa: Stowaway to Nowhere, geeft je meer inzicht in het filmen van de Stowaway-scène, een indrukwekkende actiescène van maar liefst vijftien minuten, en vertelt ons wat meer over de achtergrond en het ontstaan van het Furiosa-personage. Hoewel deze twee extra's absoluut de moeite waar zijn, is het wel spijtig dat drie andere featurettes die wel op de 4K blu-ray staan hier zijn weggevallen. Ik neem aan dat er geen plaats meer was op het schijfje voor deze extra's, waardoor de 4K-versie voor verzamelaars toch net iets interessanter is.
Terwijl Furiosa nog tweede viool speelde ten opzichte van Mad Max in de vorige film, krijgen we in Furiosa: A Mad Max Saga het achtergrondverhaal van deze furie te zien. Dit verhaal vormt in grote mate de aanloop naar de gebeurtenissen in Fury Road, maar omdat de film zich afspeelt voor de eerste film is het geen verplichting om deze eerst gezien te hebben om het verhaal van Furiosa te begrijpen. Maar laat ons eerlijk zijn: als je Furiosa: A Mad Max Saga wil zien, dan is de kans groot dat dit is omdat je fan was van de eerste film. En ik kan je uiteraard geen ongelijk geven, want Fury Road was een onvergetelijke trip, een 120 minuten durende adrenalineshot in het waanzinnige universum van Mad Max. Voordat de film uitkwam was de grote vraag of deze prequel kan overleven in dit universum zonder de iconische Max en gelukkig kan ik volmondig ja antwoorden.
Een meeslepende saga
Het verhaal van Furiosa: A Mad Max Saga vangt aan in de Green Zone, de plaats die Furiosa probeert te bereiken in Fury Road en waar ze als kind werd ontvoerd. We volgen haar verhaal vanaf haar ontvoering en zien hoe ze terechtkomt bij de krijgsheer Dementus en zijn motorbende voordat ze uiteindelijk in de handen komt van Immortan Joe. Deze twee bad guys krijgen het uiteraard aan de stok met elkaar wanneer Dementus zowel de Citadel van Immortan Joe als Gas Town wil innemen. Deze strijd culmineert in een epische finale die de aanzet vormt voor Furiosa's ontsnappingspoging in Fury Road. Doordat de film zich over zo'n lange periode afspeelt, krijgen we natuurlijk heel wat meer context en uitdieping te zien. Een van de sterke punten van de Mad Max-reeks is uiteraard de wereldopbouw en in vergelijking met Fury Road werd er hier alvast enkele versnellingen hoger geschakeld. Fury Road was eigenlijk een tot de essentie gedestilleerde actiefilm, terwijl Furiosa veel meer aanvoelt als een groots epos binnen dit universum. Vooral de uitbreiding van deze wereld met bijvoorbeeld Gas Town, Bullet Farm, de Praetorians, de History Men, Dementus' motorbende en de uitdieping van Immortan Joe en zijn War Boys maakt deze film de moeite waard om te bekijken, naast het verhaal van Furiosa zelf natuurlijk.De film komt pas echt tot zijn recht wanneer Anya Taylor-Joy de mantel van Furiosa overneemt.
Dat de film het groter aanpakt wat het verhaal betreft, merk je verder ook aan de speelduur van de film die meteen een half uur langer is dan die van de voorganger. Toch had de film beter tot zijn recht gekomen mocht er in de montagekamer iets meer geknipt zijn, want nu sleept de film bij momenten net iets te veel aan. Zeker het begin, waarbij we Furiosa als kind volgen, mocht iets meer gecondenseerd zijn. De film komt pas echt tot zijn recht wanneer Anya Taylor-Joy de mantel van Furiosa overneemt en het gaspedaal voor haar wraaktocht dubbel zo hard wordt ingedrukt. Hierbij wordt ze bijgestaan door Tom Burke die de rol van haar mentor Praetor Jack op zich neemt. De chemie tussen deze twee personages geeft het latere deel van het verhaal zeer veel kracht. Een andere grote naam verbonden aan de film is die van Chris Hemsworth, maar helaas voelt hij hier toch wat als een miscast aan en het feit dat hij een belachelijke neusprothese en een irritant stemmetje heeft, helpt hierbij helaas niet. Verder zijn de visuele effecten ook iets minder geslaagd dan in Fury Road, mede omdat er meer werd opgenomen tegen green screens, maar laat Miller zijn energie en visueel exuberante stijl hier opnieuw botvieren en de film is opnieuw een waar genot om naar te kijken.
Kwaliteitsvolle release
Ik had de film al in de bioscoop gezien dus was de vraag voor mij vooral hoe deze tweede zit op het kleine scherm me zou bevallen. Gelukkig stelt deze blu-ray-release niet teleur. De film die digitaal in 8K werd gefilmd werd goed overgezet naar een scherp 1080p-formaat. De scènes ogen natuurlijk minder indrukwekkend dan in de bioscoop, maar de visuele pracht die Miller op het scherm tovert loont nog steeds de moeite op je televisie of thuisbioscoop. Het enige wat ik heb moeten doen is de beeldinstelling van mijn televisie eventjes veranderen omdat de kleuren kleuren wat te gedempt waren. Dit terwijl ik me herinner dat in deze film, net zoals zijn voorganger Fury Road, de kleuren van het scherm spatten. De oorzaak hiervan lijkt me vooral de afwezigheid van HDR te zijn en alleen hiervoor al lijkt de 4K-versie een meerwaarde te bieden ten opzichte van de normale blu-ray. Wat deze versie gelukkig wel had naast het gewone Dolby Digital 5.1, is een Dobly Atmos-geluidsspoor die de audiobeleving van de film echt naar een hoger niveau tilt. Hiervoor beschik je best over een goede soundbar, surround systeem of headset natuurlijk, maar deze film is dit absoluut waard.Wat deze blu-ray-versie verder bevat zijn twee interessante features die je wat meer vertellen over het maken van de film. De eerste featurette is een documentaire van ongeveer een uur genaamd Highway to Valhalla: In Pursuit of Furiosa, waarin we worden meegenomen doorheen het productieproces van de film. Vooral de uitleg over de manier waarop de makers de wereld van Mad Max tot leven brengen en de informatie die je krijgt over George Miller, de mensen met wie hij al sinds het begin samenwerkt, alsook de terugblik naar de vorige films, maakt deze documentaire absoluut de moeite voor liefhebbers van de reeks. De tweede featurette, Furiosa: Stowaway to Nowhere, geeft je meer inzicht in het filmen van de Stowaway-scène, een indrukwekkende actiescène van maar liefst vijftien minuten, en vertelt ons wat meer over de achtergrond en het ontstaan van het Furiosa-personage. Hoewel deze twee extra's absoluut de moeite waar zijn, is het wel spijtig dat drie andere featurettes die wel op de 4K blu-ray staan hier zijn weggevallen. Ik neem aan dat er geen plaats meer was op het schijfje voor deze extra's, waardoor de 4K-versie voor verzamelaars toch net iets interessanter is.
Conclusie
Hoewel Furiosa: A Mad Max Saga niet dezelfde hoogtes bereikt als Mad Max: Fury Road en de film enkele kleine gebreken heeft, schotelt George Miller ons met deze prequel een waardig nieuw deel voor dat het universum van Mad Max op een boeiende manier vergroot. Ondanks de SDR-presentatie is de beeldkwaliteit van de blu-ray voortreffelijk en dankzij de aanwezigheid van het Dolby Atmos-audiospoor krijg je een audiovisuele ervaring zoals geen andere voorgeschoteld. Wie twijfelt tussen de 4K- en normale blu-ray-versie, gaat best voor die eerste want naast de uiteraard betere beeldkwaliteit bevat de 4K-versie ook meer net dat tikkeltje meer extra's die de aankoop de moeite waard maken.
Pro
- Visueel verbluffend spektakel
- Anya Joy-Taylor is geweldig als Furiosa
- Goede audio- en beeldkwaliteit
- Twee zeer interessante features als extra
Con
- Mindere CGI
- Chris Hemsworth is miscast
- Enkele andere extra's afwezig
8
Over deze film
Genre
- Scifi
Speelduur
148 minuten
Regie
George Miller
Cast
Anya Taylor-Joy, Chris Hemsworth, Tom Burke, Lachy Hulme, John Howard, Nathan Jones
Uitgever
Warner Bros Belgium