Review: Football Manager 2022

Voetbal is een feest, althans als we nu gewoon voor heel even het gedrag van die dronken, gewelddadige hooligans en de steeds terugkerende vermoedens van corruptie aan de nationale en internationale voetbaltop wegdenken. Daarom is het ook altijd leuk als wij weer eens een nieuwe aan voetbal gerelateerde game mogen ontvangen voor een review. Dit keer was het de beurt aan Football Manager 2022. Op 8 november kwam deze uit en ik ging voor mezelf de uitdaging aan om via de pc-editie uit te zoeken of de monopoliepositie van deze welbekende franchise van Sports Interactive, tenminste wanneer we het hebben over voetbalsimulatiegames, nog steeds terecht te noemen is.

Zelf ken ik Football Manager al sinds dag één, toen de franchise in 2004 ontstond uit de brokstukken van de heel populaire maar teloorgegane Championship Manager-reeks. Ik heb Football Manager 2005 heel lang gespeeld, maar ik kon in die periode evenveel genieten van de Total Club Manager-reeks, welke later tot FIFA Manager omgetoverd werd. Football Manager was zelfs toen al gekend omwille van zijn complexiteit. Te veel keuzes, met elk hun verborgen voor- en nadelen, waardoor je finaal de bomen door het bos niet meer ziet, tenzij je je enorm verdiept in de game. Zeker in games waar je toch wel snel een zekere impact verwacht van je keuzes en beslissingen op wat er zich afspeelt op het voetbalveld, kan dit best een frustrerend maar verplicht te doorlopen proces zijn. Aangezien ik met FM 2016 mijn laatste ervaring met de reeks had, was ik dus heel benieuwd in hoeverre dit gegeven al dan niet veranderd is in de nieuwste editie.

20211109232448_1.png


Versus-modus nog niet klaar, uitbreidingen in Fantasy Draft

Net zoals in de vorige editie, biedt Football Manager 2022 alvast terug een diversiteit aan modi aan. Er is voor elk wat wils met de modi Career (lokaal of online), Create-A-Club (lokaal), Fantasy Draft (online) en de volgend jaar verwachte Versus. De laatstgenoemde is weliswaar exclusief voorbehouden voor de FMFC-leden, al is het natuurlijk een kleine moeite om je hiervoor in te schrijven, want het blijft gratis extra content. Ik ben alvast heel benieuwd hoe deze precies gaat verlopen.

Naast deze ene nieuwe modus zijn er een aantal nieuwe features ten opzichte van FM 21. Ten eerste is het nu mogelijk om je uiterlijk als trainer/manager nog meer in detail te gaan bepalen. Zo werd er finetuning voorzien van onder andere je huidskleur, lichaamsmodel en nagenoeg alles wat je gezicht betreft. Ook kun je de kleuren van je outfit nog meer aanpassen naar je persoonlijke voorkeur. Als je hier allemaal geen zin in hebt, kun je het lot natuurlijk ook laten beslissen via de Randomize-knop.

Fantasy Draft nog spannender via Group Stage & Knockout.


De online populaire Fantasy Draft-modus, welke al bestaat sinds FM 2016, werd van een nieuwe optie Group Stage & Knockout voorzien. Zoals de naam al doet vermoeden, kun je er twee, vier of acht groepen van elk vier teams maken binnen een round robin, waarbij elk team dus één keer tegen de drie andere teams in de groep speelt. Aan het einde van deze groepsfase plaatsen de twee topteams van elke groep zich dan in een klassiek knock-out bekerformaat, wat Fantasy Draft een pak spannender zou moeten maken. Er kunnen nu in de modus via filters restricties ingesteld worden welke spelers wanneer moeten opgesteld worden tijdens het verloop van het toernooi, en er is een grotere vrijheid wat de configuratie betreft van de budgetten, de VAR en schorsing op basis van het aantal gele kaarten. Allemaal leuke toevoegingen, maar niks baanbrekends.

20211109232611_1.png


Nieuwe Staff Meeting en Data Hub, maar vooral match engine te onthouden

In de gewone carrière-modus viel mij vooreerst de vernieuwde Staff Meeting op, waarbij jouw ondersteunend personeel je aanwijzingen geeft wat betreft het coachen, recruteren en verder ontwikkelen van specifieke spelers. In vorige edities kwam al die informatie uitsluitend per mail binnen. Het grappige evenwel is dat je alsnog naar je inbox moet gaan om daadwerkelijk hun advies te volgen. Wanneer je met hen akkoord gaat tijdens de meeting, heb je enkel de optie om het achteraf te regelen, alsnog per mail dus!

Een andere nieuwe feature die ik ontdekte was de Data Hub. Tijdens het spelen word je nu erg vaak bedolven onder de statistieken van je aanval, middenveld en verdediging met de daaropvolgende conclusies, zonder vermelding van de concreet te ondernemen stappen. Zeker handig ter nazicht, maar ik had deze schermen liever telkens manueel opgeroepen, aangezien ze vooral erg druk ogen.

De Wide Centre Back-rol brengt nog meer realisme van het moderne voetbal op de mat.


Ook belangrijk om te vermelden is dat deze editie een nieuwe rol op het veld bevat, namelijk de Wide Centre Back. Deze is een soort kruising tussen een centrale verdediger en een wingback, want hij schuift geregeld mee naar voren terwijl hij het middenveld vanaf de flank ondersteunt. Leuke toevoeging want terug een extra stukje realisme, in analogie met het moderne voetbal.

Hét paradepaardje van Football Manager 2022 echter vind ik de verbeterde match engine. Zeker wanneer ik deze dan vergelijk met hoe het eruit zag in FM 2016 en latere edities. Op het eerste gezicht leken de spelers ook in deze game nogal schoorvoetend de bal bij te houden en knullig te dribbelen, maar na enkele minuten merkte ik hoe vloeiend de bal heen en weer ging en mijn geroep langs de zijlijn en tactische ingrepen echt zichtbaar werden op het veld. Na meerdere matchen te spelen heb ik al erg realistische en prachtige goals gezien, ja zelfs van de eigen ploeg, waardoor de verslaving van vroeger er alweer volledig in begon te sluipen. Kortom, mijn toenmalige sporadische frustratie omwille van de complexiteit van de game is nu totaal zoek, of ben ik ondertussen gewoon zoveel slimmer en/of verdraagzamer geworden? Het zal wel niet!

Conclusie

Voetbal blijft vooral een feest en ook in Football Manager 2022 is dat dit jaar weer het geval. Met deze editie bewijzen Sports Interactive en Sega wederom dat ze nog steeds de beste voetbalsimulatie in de vingers én aldus in handen hebben. Ik heb voornamelijk genoten van de match engine en voor de rest vooral de lastige taken gedelegeerd, precies zoals ik het voorheen speelde. Al blijken de overige nieuwe features dan wel meer handig dan echt broodnodig, als je de complete ervaring zoekt en je hebt geen schrik om overweldigd te worden noch om heel veel tijd te moeten gaan spenderen, is dit nog steeds de game die je moet kopen.

Pro

  • Match engine blijft verslavend goed
  • Compleet, modern, verzorgd
  • Leuke toevoegingen

Con

  • Data Hub maakt de game nog eens extra overweldigend
8

Over

Beschikbaar vanaf

8 november 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Sports Interactive

Uitgever

  1. SEGA
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan