Review: Fire Emblem Engage

Fire Emblem bestaat ondertussen drieëndertig jaar. Drieëndertig! Dat zijn zeventien spellen in de saga en vijf spin-offs. Al zijn de games pas na 2001 naar Europa en Amerika gekomen - na gebruik van de personages in Super Smash Bros. Melee - en al duurde het even voor FE zijn publiek hier echt vond, sinds Awakening (2012) kan elke nieuwe telg rekenen op een enthousiast onthaal. Slaagt Fire Emblem Engage erin om de speler te engageren (ha!)? Ik ging met het spel aan de slag en ik kan nu al zeggen, het was moeilijk om mijn Switch neer te leggen.

Nintendo voorzag ons niet enkel van Fire Emblem Engage , want er zat ook een eerste DLC-uitbreiding bij. Hierin zit een nieuwe armband met drie Emblems (Edelgard, Claude en Dimitri). Deze dragen geeft bepaalde stat boosts. Je krijgt ook een aantal accessoires (zoals een bril, een oorring, …), laarzen, een talisman, speedwing (zaken die je effectief kan gebruiken om eh effectiever te zijn) en een zilveren kaart waarmee dingen die je in de item- of wapenshop wil kopen dertig procent goedkoper zullen zijn. Deze kost ongeveer € 27, wat misschien wel wat duur is gezien de beperkte inhoud.

1675172153285.jpeg


After a thousand years, you have awakened


Duizend jaar geleden werd de boosaardige Fell draak Sombron door de goddelijke draak Lumera opgesloten. Helaas werd tijdens de zware gevechten de zoon van Lumera, Alear, zo zwaar gewond dat men hem in een diepe slaap moest brengen. Een slaap waar hij dus duizend jaar in zou blijven. Door zo lang weg van de wereld te zijn, is Alear het grootste deel van zijn herinneringen kwijt. Hij weet wél nog hoe zijn Emblem Ring te gebruiken, maar er komen in het rijk meer en meer Corrupted voor - een soort zombiewezens - en dat is een sterk signaal dat Sombron aan een terugkeer begonnen is. Wanneer het rivaliserende koninkrijk van Elusia aanvalt, met als doel Sombron voorgoed terug te brengen, laat Lumera het leven om haar zoon te redden. Aan Alear om de Emblem ringen te vinden en zijn koninkrijk te redden.

De naam Fire Emblem slaat op het voorwerp dat in elk van de spellen terug te vinden is, al is het wel vaak in een andere vorm. Het is een schild met vijf magische edelstenen of een zwaard of een medaillon waar een godin in gevangen zit of anders nog eens erfelijke magie. In Engage zijn de Emblems de geesten van voorgaande hoofdrolspelers in FE games, die je kan oproepen via Emblem Rings. Die Emblem-ringen zijn over het gebied Elyos verstopt en aan de speler om deze te vinden. De Emblems (die je van klassieke karakters kan onderscheiden omdat ze eerder spectraal zijn) kunnen tot een engage komen met andere personages en dit geeft die figuren dan zowel het gebruik van bepaalde superieure eigenschappen, maar zorgt ook voor - vaak indrukwekkende - nieuwe uitrustingen en super krachtige fighters.

1675172263832.jpeg


You must fight on with the utmost divinity

Wat al van de eerste hoofdstukken duidelijk is, is dat Fire Emblem Engage een heel grote herspeelbaarheid heeft. Er zijn zesentwintig hoofdstukken en nog eens vijftien paralogen (vooral handig om materialen te verzamelen die je zullen helpen met wapens en nieuwe personages vrij te spelen voor je team). Als je rekening houdt met de hoeveelheid personages (veel) en dat je die onderling schier oneindig kan gaan combineren en trainen in een wijde variëteit aan moves, kan je echt rekenen op geheel nieuwe spelervaringen keer op keer. Om het spel een eerste keer uit te spelen, mag je rekenen op een gemiddelde zestig uur speeltijd. Ik heb het nog niet af, maar dat lijkt inderdaad een betrouwbaar getal, mijn vooruitgang ligt rond dat tempo. Er zijn drie niveaus om uit te kiezen vooraleer de strijd begint: normal (voor nieuwe spelers), hard (voor wie al wat meer weet) en maddening (voor wie een uitdaging zoekt). In Fire Emblem heb je een permanent death element, wat zoveel wil zeggen als ‘dood is dood’ en die komt niet meer terug. Je hebt wel de keuze om dit element achterwege te laten en zodanig bij elke nieuwe strijd toch weer over je volledige team te beschikken.

Je kan keer op keer op geheel nieuwe spelervaringen rekenen.


Zoals ik al zei, zijn de animaties echt heel mooi. Een uitermate typische stijl, kleurrijk en creatief, vooral wanneer je personages gaan ‘engagen’ kan je echt prachtige helden krijgen die heel indrukwekkende gevechten leveren. De actiescènes zijn ook knap en geven de nodige boost aan wat soms wat traagjes kan aanvoelen door het turn-based spelverloop. Dat zal variëren van speler tot speler. Ik ondervond dat hoe groter mijn team werd, hoe meer ik durfde uhmen en ahen over wat nu de béste move zou zijn. Om toch maar de meest succesvolle aanval te kunnen uitvoeren. Al is het niet getreurd als er al eens iets mislukt: de Draconic Time Crystal die je zal krijgen, laat toe om tijd terug te draaien. Al mag je er niet van uit gaan dat dit kristal niet gestolen kan (zal) worden, het is geen vrijgeleide om door het spel te razen. Je hebt wel andere mogelijkheden om in je voordeel te gebruiken. Zo hebben bepaalde wapens een break mechanic waardoor je de vijand ook voor de vólgende beurt kan uitschakelen … al kunnen de vijanden wel net hetzelfde met jou doen.

Eigenlijk heeft Fire Emblem Engage maar een paar kleine minpunten. Het verhaal op zich is dunnetjes. Er is niks mis mee, het loopt logisch en past zeker in de Fire Emblem-saga, maar het is gewoon niet heel meeslepend. De knappe gevechten maken dat echter bijzaak, wat diepgaander was leuk geweest maar we kunnen het absoluut vergeven. Soms is er ook te veel gepraat. Natuurlijk dragen dialogen bij tot het gevoel van de game, maar niet alles moet een uitleg met een hele achtergrond krijgen. Voor wie graag gewoon door doet, zal je iets te vaak voor skip of fast forward kiezen. Als laatste zijn de bosses iets te repetitief. Ik heb ondertussen al drie keer gehad dat een vijand die netjes dood mocht gaan, aankondigde dat hij wel dood wilde - als ik toch aandrong - maar dat het niet hier en nu zou zijn. En enkele hoofdstukken later, hey presto, daar was hij weer. Kan absoluut, maar het voelde een beetje lui, zeker als je kijkt naar hoeveel personages er zijn, ze zaten duidelijk niet om inspiratie verlegen. Maar dit zijn echt minieme punten, FEE is over zijn geheel bekeken een heel geslaagde game geworden.

Conclusie

Een heel solide aanwinst voor wie fan is van tactical role-players en/of Japanse rollenspelers. Het Fire Emblem universum is groot, maar je kan deze Engage - zonder problemen - zonder voorkennis gaan spelen. Grafisch is de game prachtig, zowel de maps/omgevingen als de personages (en dan zeker de helden die je kan verkrijgen door Emblems uit te rusten) zijn zonder uitzondering heel fijn weergegeven in die mooie, typische stijl. De veelheid aan figuren, wapens en aanvallen, samen met de gigantische hoeveelheid combinaties die je kan maken, zorgen voor steeds unieke gevechten en een grote herspeelbaarheid. Dat je de moeilijkheidsgraad ook kan aanpassen, geeft nog eens méér mogelijkheden. Goed, het verhaal is misschien niet het meest uitdagende in de reeks Fire Emblems en, oké, soms is er iets te veel uitleg (maar deze reviewer mag daar weinig commentaar op geven …), dat zijn echt kleine, kleine puntjes. Alles tezamen genomen, een heel puike game.

Pro

  • Prachtige tekenstijl
  • Gevechten zijn oprecht engaging (zie ha! bovenaan)
  • Herspeelbaarheid hoog

Con

  • Verhaal wat dunnetjes
  • DLC wat duur voor wat je krijgt
8

Over

Beschikbaar vanaf

20 januari 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Adventure
  2. Fighter
  3. JRPG

Uitgever

  1. Nintendo
 
Terug
Bovenaan