Review: Final Fantasy VII Remake Intergrade

Final Fantasy is al jaren een geliefde franchise voor vele gamers. Zo ook voor mij. Ik leerde de games kennen via een andere langlopende gameserie: Kingdom Hearts. Daar moest Cloud Strife tegen Sora vechten in opdracht van Hades. Uiteindelijk werden ze kameraden en doken er nog tal van andere Final Fantasy-figuren op in de reeks. Cloud is een van de hoofdpersonages in Final Fantasy VII, wat gezien wordt als een van de beste RPG’s ooit gemaakt. Een remaster kon dan ook niet uitblijven en we kunnen wel stellen dat Square Enix hun best heeft gedaan. In 2020 konden we op consoles spelen, nu kunnen we ook op de PC aan de slag!

In Final Fantasy VII Remake Intergrade volgen we dus onder andere de zwijgzame en kwade Cloud Strife, een huurling die samen met een groep ecoterroristen vervuilende Mako reactoren wilt vernietigen. Mako is de primaire energiebron in de spelwereld en kan gekristalliseerd worden waardoor het materia wordt. Een mooi thema dat vandaag de dag nog steeds relevant is: kapitalisme en de invloed daarvan op het milieu. Al moet je wel weten dat het verhaal van de originele game in de remake is opgesplitst. Je zult dus vooral door de straten van Midgar dwalen en weinig tot geen open world levels tegenkomen. Het verhaal stopt wanneer onze helden Midgar verlaten. Dat is niet zo erg als het klinkt, want Square Enix heeft genoeg extra sidecontent en cutscenes voorzien dat je hier even lang zoet mee bent als de originele versie: ongeveer 35 uur. Je krijgt dus veel meer achtergrondinfo over de personages, en daarnaast een heel erg sterk en uitgebreid verhaal. Love it or hate it, ik vind het een goede beslissing. Al zijn sommige hoofdstukken echt wel gewoon filler en halen ze het tempo zwaar naar beneden. Maar dan nog …

Final Fantasy - Cloud.jpg


Beter dan op console ...

Zoals ik al zei kan je geen open world game verwachten, het is allemaal enorm lineair. Letterlijk. Je wandelt eigenlijk gewoon recht-op-recht door de prachtig gedetailleerde levels heen en er is geen optie om op ontdekking te gaan. Zo heb je wel een verhaal dat op een leuk tempo uit de doeken gedaan wordt, zonder afleiding of de neiging om het verhaal links te laten liggen. Dat klinkt misschien storend, maar de game is niet meer gelimiteerd door verouderde hardware van de PlayStation 4. Waar textures enorm lelijk waren en de sfeer voor veel fans verpestte, komen ze hier meestal volledig tot hun recht. Meestal, want hier en daar laden ze nog niet fatsoenlijk in en blijven ze low res. Als je daar voorbij kan kijken, worden de graphics echt prachtig en kan je je ogen de kost geven.

Ook anders dan vroeger is de combat, die is nu niet meer turn-based, maar volledig realtime. Dit vind ik ook weer geweldig, want turn-based gevechten in Final Fantasy games vond ik leuk voor even, maar dat stak me ook weer snel tegen. Als je helemaal geen zin hebt om te vechten, zet je gewoon de automatische modus aan. De personages vechten dan voornamelijk zelf, maar jij kan wel nog altijd naar hartenlust abilities gebruiken. Die abilities kan je gebruiken als je ATB-balk vol zit, en dat voor alle drie de personages. Je kan natuurlijk nog steeds switchen tijdens gevechten en dat maakt alles net iets leuker.

FF7 Remake Intergrade PC opties.jpg


... maar geen perfecte PC game

Square Enix staat niet echt gekend om hun fantastische pc ports. NIER: Automata heeft pas een paar maanden geleden een update gekregen die de Steam-versie aanzienlijk zou moeten verbeteren. De Japanners hebben gelukkig wel geleerd uit rampzalige eerdere ports, al is Final Fantasy VII: Remake Intergrade nog niet perfect. Gelukkig heb je geen hightech hardware nodig om de game op een deftige resolutie aan genoeg frames per second te spelen. Op dat vlak is de game perfect geoptimaliseerd. Maar buiten je resolutie kiezen, blijven er niet veel opties over om alles aan te passen naar wens. Geen anti-aliasing, geen framerate opties, VSync, motion blur, dynamische resolutie, ... Kortom alles wat je van een moderne release mag verwachten. Om terug te komen op Kingdom Hearts: daar zijn wel veel meer grafische opties te bespeuren. Vreemd, want je telt maar liefst € 70 neer voor Final Fantasy VII. Misschien iets om mee te nemen voor een toekomstige update. En het is misschien iets persoonlijk, maar de game speelt echt onhandig met keyboard. Met een controller in de hand loopt het allemaal veel vlotter en aangenamer.

Conclusie

Final Fantasy VII: Remake Intergrade is een prachtige game, maar een ietwat ongelukkige pc port. Casual PC gamers zullen het gebrek aan opties niet storend vinden, maar als je graag je graphics aanpast ga je teleurgesteld zijn. Gelukkig is het wel degelijk een upgrade vergeleken met de eerdere console versie. Moest je de game dus nog niet gespeeld hebben kan je 'm nu ervaren zoals het hoort.

Pro

  • Real time combat
  • Fantastisch verhaal
  • Uitstekende remake

Con

  • Tempo zakt soms wat in elkaar
  • Iets te lineair
  • Ontbrekende graphics-opties
7

Over

Beschikbaar vanaf

16 december 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan