Review: FIFA 23

Lang, heel lang geleden, was ik samen met mijn jongere broer lid van een groepje FIFA Seasons-spelers die elkaar gevonden hadden via de voormalige 9lives.be website. We noemden onszelf de “9livers”, wellicht uit gebrek aan inspiratie. Wij waren online helden die elke avond, al dan niet getooid in onze pyjama, virtueel samen FIFA 13 en 14 speelden. Tot we er maar mee ophielden. Omdat we finaal te oud geworden waren voor dat gedoe, onze vrouw was zwanger, ofwel moest de desktop gewoon wijken voor andere, belangrijkere dingen in ons private leven. Ik mis het eigenlijk niet echt, want “den Darma” was toch redelijk slecht in FIFA. Tot wanneer je hem op de linkerflank te veel ruimte gaf. Dan kon hij wel eens losbreken met een onverwachte dribbel, om vervolgens die venijnige, perfecte cross te geven. We schrijven ongeveer tien jaar later, hier komt den Darma’s review, van FIFA 23.

Welgeteld één jaar geleden heb ik voor deze website een review geschreven over FIFA 22. Ik heb me toen bewust inhoudelijk erg gefocust op zaken die weinig met de gameplay van FIFA zelf te maken hadden, omdat er op dat vlak toch maar weinig veranderd was ten opzichte van de vorige editie(s). Dit jaar zijn er echter wél een aantal nieuwigheden te ontdekken, waardoor ik in deze review zo minimaal mogelijk ga uitweiden over features die zichzelf toch elk jaar herhalen. Onder meer pijnlijke vaststellingen die dit argument staven zijn het menu van Seasons, welke al minstens tien jaar onveranderd is, en FUT-mode, waarin je letterlijk kan verdwalen tussen al die lootboxes en andere zever. Ja diezelfde FUT krijgt dit jaar dus cross-play (beter laat dan nooit zeker) en een soort indeling volgens Stories, Chapters en Moments. Maar laten we snel overgaan tot de orde van de dag, voor die online servers alweer afsluiten. Ik wil het dit keer uitsluitend hebben over het voetbal zelf en het vernieuwende in de gameplay van FIFA 23 . Ver weg van al dat vervelende, online gedoe waarbij je tegenspeler vaak gewoon ALT+F4 indrukt van zodra jij de eerste goal scoort.

Fifa 23 Screenshot 2022.09.30 - 10.20.32.25.png


Valse start, duidelijk zwaardere game dan FIFA 21

Net als voor veel andere gamers, begon FIFA 23 voor mij met een erg valse start. Zowel op de pc als op de Xbox bleken er serieuze problemen te zijn met de nieuwe Anti-Cheat software van Electronic Arts. Van zodra je het spel voor de eerste keer wilde lanceren, kreeg je ofwel een vage foutmelding, ofwel een kader van de anti-cheat software waarin er duidelijk sprake was van een probleem met deze. Na wat online opzoekwerk bleek het euvel gelukkig nog redelijk eenvoudig op te lossen door deze software opnieuw te installeren. Zelfs na de fix geeft EA's anti-cheat ding nog af en toe een fout. Zoiets zou natuurlijk absoluut niet mogen.

Verwacht je aan potentiële problemen met de anti-cheat software.


Een eerste zaak die mij opviel eenmaal ik erin slaagde om de game op te starten, is dat het gebruikelijke menu Game Settings volledig verdwenen is. De instellingen waar je de beeldschermresolutie, frames per seconde en dergelijke kan configureren zitten nu allemaal netjes geïntegreerd in het spel zelf. De twee nieuwe opties, namelijk de keuze voor een dynamisch schalende resolutie evenals de activatie van een aparte shader voor de haartooi van de spelers zijn zeker noemenswaardig, maar aan de andere kant niet helemaal verrassend.

FIFA is namelijk jarenlang, misschien wel té lang, toegankelijk geweest voor een zo breed mogelijke groep van gamers, met velen nog beschikkend over gedateerde hardware. Zelfs FIFA 22 bijvoorbeeld kon je nog prima met alle toeters en bellen op een pc spelen waarin een processor met vier rekenkernen en een GTX 670 of een equivalente grafische kaart stak. Met FIFA 23 wordt de grafische lat echter een stuk hoger gelegd, en beschikt je pc idealiter over een processor met zes rekenkernen én over een GPU die gelijkwaardig is aan een GTX 1660. Te begrijpen, want grafisch is het spel er toch wel ferme stappen op vooruitgegaan, getuigen bijvoorbeeld het publiek wanneer er gescoord wordt én die kuit- en nekspieren die je ferm ziet opspannen wanneer je speler een knal van jewelste lanceert. Kortom, het beeld zag er nog nooit zo gelikt uit.

fifa23.exe Screenshot 2022.09.30 - 22.47.49.70.png


Verfrissing via Hypermotion en aantal nieuwe gameplay-elementen

Eén van de belangrijkste nieuwigheden in FIFA 23 voor de pc is HyperMotion, een technologie waarbij men onnoemelijk veel beelden van echte spelers tijdens hun wedstrijden liet analyseren en verwerken door machine learning, om het resultaat hiervan vervolgens te implementeren in de game engine. Dit zou een meer realistische en authentieke spelervaring moeten geven, zowel visueel als in de gameplay zelf. De technologie was al langer beschikbaar in de consoleversies van FIFA, maar bleek echt wel toe aan een tweede versie en net deze is nu eindelijk ook beschikbaar in de pc-editie. Op de voetbalmat zelf zag ik in ieder geval hierdoor een aantal dingen gebeuren die ik in vorige FIFA’s nog nooit opgemerkt had. Zo voerde ik op een gegeven moment een tackle uit in het eigen strafschopgebied, maar raakte ik per ongeluk een aanstormende ploegmaat die vervolgens heel natuurgetrouw op de grond viel.

Er zijn daarnaast op het veld tal van nieuwe animaties te ontdekken. Spelers maken je nu via gebaren duidelijk dat ze vrij staan om aangespeeld te worden. Het spel voelt initieel wat slomer aan in vergelijking met de voorgaande edities, zeker wat het dribbelen en het passen betreft. Al kun je dat gelukkig wat verdoezelen door de snelheid op te krikken in de instellingen. Het is terug wat moeilijker om een speler voorbij te gaan of de perfecte pass te geven. Steekballetjes via de lucht waren in de vorige FIFA’s veel te makkelijk om realistisch te zijn, dus dat werd er nu uitgehaald. Vrije trappen en hoekschoppen kregen, net zoals we het al vele malen eerder zagen, weer een richtingspijl én met zichtbare aanwijzers hoe de bal te raken (of te krullen) en met welke zijde van je voet. En dan heb ik nu nog niets verteld over het nieuwe Power Shot.

fifa23.exe Screenshot 2022.10.02 - 01.21.35.75.png


Power Shot plaatst deze editie in het daglicht

Voor mij is de introductie van het Power Shot in FIFA 23 de meest significante gameplaywijziging in de franchise sinds jaren. Power Shot is vooral bedoeld om gebruikt te worden buiten het strafschopgebied. Het is eigenlijk een andere benaming voor een knal vanuit de tweede lijn (of nog verder), en je kunt er ongelofelijk knappe doelpunten mee maken. Om een Power Shot uit te voeren, dien je de beide Bumper-knoppen in te drukken samen met de richting die je wenst, om daarna ook nog de schietknop in te duwen. Het vergt initieel wat oefening, maar eenmaal je doorhebt dat de hoogte en de snelheid van je schot gekoppeld is aan de duur dat je de schietknop ingedrukt houdt, begin je steeds vaker het mechanisme aan te spreken, zeker wanneer je ruimte krijgt van je tegenstander.

Power Shots en de bijhorende herhalingen zijn werkelijk om van te smullen.


De videoherhalingen van de doelpunten die volgen op Power Shots zijn ook werkelijk om van te smullen. Dit komt zeker voor een groot deel omdat je dan telkens ook diep-analytische data voorgeschoteld krijgt zoals de loopsnelheid van je speler op dat moment, de topsnelheid van je schot, de afstand vanaf waar je naar doel trapte én de berekende kans om vanaf daar te scoren. Ja, eerlijk toegegeven zijn Power Shots en de bijhorende herhalingen eigenlijk de reden waarom ik FIFA ook dit jaar geen slechte voetbalgame vind.

Conclusie

FIFA blijft in zijn uitzwaaimatch met deze editie helaas hard lijken op de vooral grijze edities van de afgelopen tien jaar. De herwerkte HyperMotion en het Power Shot als volledig nieuw gameplayelement voelen echter fris aan en zorgen ervoor dat het spel toch iets meer als een old school arcadegame speelt. Precies hetgeen deze FIFA-franchise nodig had, nu de titel van de volgende game anders zal klinken. Hopelijk zien we nog meer van dat.

Pro

  • Cross-play voor FUT
  • Power Shots
  • Eindelijk HyperMotion voor de pc-versie

Con

  • Anti-cheat software is een miskleun
  • Weinig nieuws verder
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

26 september 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Sport

Ontwikkelaar

  1. Electronic Arts

Uitgever

  1. Electronic Arts
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan