Review: F1 22: Champions Edition

Of je nu een ware F1-junkie bent of gewoon graag af en toe eens een race meepikt, alle racefanaten hadden dit jaar iets om naar uit te kijken. 2022 was het jaar waarin de reglementen omtrent de bouw van F1-wagens eindelijk compleet overhoop gegooid werden. Het moest resulteren in spannendere races met meer inhaalmogelijkheden. De afgelopen jaren konden de F1-games helaas weinig verrassing en variatie bieden, maar steeds konden we rekenen op een ijzersterke single player-ervaring dankzij de uitgediepte carrièremodus. Dit jaar was ik door de nieuwigheden extra benieuwd naar het resultaat dat Codemasters zou afleveren. Naast de nieuwe wagens is er ook een nieuw circuit toegevoegd aan de kalender en hebben enkele klassieke circuits een aantal aanpassingen gekregen. Het was lang geleden dat ik zo uitkeek naar een F1-game, dus lees even mee om te zien of mijn verwachtingen ingelost werden.

F1 22 is inmiddels de tweede editie sinds Codemasters overgenomen werd door EA Games. Gelukkig blijft Codemasters verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de F1-reeks. Elke editie had wel te maken met hier en daar wat kleine minpuntjes, maar ze legden al een lange weg af die afgelopen jaren steevast vooral tot kwalitatieve racegames leidde.

F1 22 3.png


Realisme: check!

Iets wat al langer typerend is voor de F1-games is hoe gedetailleerd je aan opties en voorkeuren kan sleutelen om zo een perfect op maat gemaakte ervaring te creëren. Zo komt iedereen aan zijn trekken, van de casual gamer die er gewoon wat korte races door wil jagen, tot de meest doorwinterde racefan die de F1-beleving liefst zo authentiek mogelijk nabootst. Persoonlijk ga ik voor een zo realistisch mogelijk scenario. Daarom ben ik blij dat je ook deze keer je carrière kunt starten in de F2, om zo door te stoten naar de koningsklasse en als ik uiteindelijk in een Alfa Romeo terechtkom, verwacht ik niet dat ik daar een podium mee kan behalen. Daarvoor is de moeilijkheidsgraad-slider ideaal. Als je het gevoel hebt dat een race net iets te makkelijk of moeilijk is, kan je die slider met een paar puntjes verhogen of verlagen tot je uiteindelijk de perfecte balans vindt. Verder kun je ook zaken inschakelen als safety cars en opwarmrondjes.

Ik was al vele uren zoet met het F2-seizoen, maar het spel begint natuurlijk pas écht als je in de F1 terechtkomt.


Voor deze editie werd het hele physics-model opnieuw onder handen genomen en dat werpt zijn vruchten af. Het verschil met de vorige generatie auto’s is effectief voelbaar en ligt in de lijn van de verwachtingen. De huidige wagens zijn de zwaarste ooit en de banden zijn een stuk moeilijker in de optimale temperatuurzone te krijgen dan vroeger. Dit zorgt ervoor dat ze net iets minder wendbaar zijn en dat je voor een extra uitdaging staat als je de pits uitrijdt met een nieuwe set koude, harde banden. Het opwarmen van je banden is dan ook meer noodzakelijk dan ooit tevoren. Op papier kan het dan lijken alsof het minder leuk zou zijn om met deze wagens te rijden, maar dat is gelukkig niet het geval.

F1 22 2.png


Geweldige single player-ervaring

Bij racegames is de AI vaak een heikel punt. In Gran Turismo 7 ergerde ik me aan de vreemde rempunten en onlogische snelheid die computergestuurde tegenstanders hanteerden. In F1 22 is de AI beter dan ooit. Wagens strijden onderling voor positie en zullen hiervoor afwijken van de ideale rijlijn, gedaan met treintje rijden. Een tegenstander die je op de hielen zit, kan voor een haarspeldbocht zijn rempunt missen waardoor hij jou aan de binnenkant voorbijschiet en jij wederom je positie kunt terugnemen. Als jij iemand probeert in te halen, zal de ene rijder meer tegenstand bieden dan de andere en nemen ze een verdedigende lijn aan. F1 22 biedt op zowat alle vlakken de ultieme F1-ervaring en geeft je echt het gevoel betrokken te zijn in het kampioenschap. Het rijgedrag van de auto’s is het enige dat zich niet echt op het niveau bevindt van echte racesims, maar het biedt meer dan voldoende uitdaging en is bovenal heel erg leuk. Die racesims richten zich vooral op competitieve online multiplayer en komen qua single player-ervaring dan weer niet in de buurt van F1 22.

De carrièremodus vormt het hart van dit spel. Als je in de Formule 2 wil starten, kies je een team en kun je eventueel ook aangeven dat je banden hebt met een bepaald F1-team. Dit zorgt voor een gemakkelijkere overgang naar een team van jouw voorkeur als je F2-seizoen achter de rug is. Dat kan een verkort seizoen zijn van enkele races, of het volledige programma dat in 2021 afgewerkt werd. Daarin kun je dan weer kiezen of je alle trainings-, kwalificatie- en racesessies afrondt, of slechts een deel daarvan, alsook de lengte van die sessies. Ik was al vele uren zoet met het F2-seizoen, maar het spel begint natuurlijk pas écht als je in de F1 terechtkomt. Het F1-seizoen is erg veelzijdig uitgewerkt. Je moet interviews afleggen, mee beslissen welke richting ontwikkeling van nieuwe onderdelen uitgaat en die vervolgens testen tijdens trainingssessies, je mailbox in de gaten houden en onderhandelen over contracten.

F1 22 biedt op zowat alle vlakken de ultieme F1-ervaring en geeft je echt het gevoel betrokken te zijn in het kampioenschap.


Je eerste tegenstander waarmee je vergeleken wordt, is altijd je teammaat. Hij is de enige op de hele grid die met gelijke middelen strijdt. Je team hecht dus veel belang aan resultaten ten opzichte van je teammaat, maar net als in het verleden kun je ook deze keer een rivaliteit aanwakkeren met een rijder van een ander team, wat extra uitdagingen met zich meebrengt. Elk team heeft verder ook zijn eigen verwachtingen. Als je bij Ferrari getekend hebt, zijn ze tevreden met niets minder dan constante podiums, maar als je rondtuft in een Williams, gaan ze één puntje vieren alsof ze de race gewonnen hebben. Ik moet er wel even bij vermelden dat dit alles eigenlijk niks nieuws is in Codemasters hun F1-reeks. Meer nog: ook deze keer werden er érg veel zaken gewoon letterlijk overgenomen uit vorige games zonder enige facelift. En wil je een volledig nieuw team uit de grond stampen, dan kun je ook daarmee terug aan de slag. Dan ga je op zoek naar een teammaat, sponsors, en bepaal je mee wat de verwachtingen zijn doorheen het seizoen.

F1 22 1.png


Oud en nieuw

Bij de vorige editie viel de invloed van EA eigenlijk wel mee. Toegegeven: dit is het soort overnames die ik liever niet zie gebeuren in het gaminglandschap. Typische EA-elementen liggen meestal wel ergens op de loer. Ik stelde al heel snel vast dat hun invloed deze keer veel opvallender aanwezig is dan in F1 2021. Vorige edities pakten uit met een soort van verhaal dat zich doorheen je carrière ontwikkelde. Dat was meer dan eens in de vorm van Devon Butler die zich in de rol van slechterik wentelde, en na een race of kwalificatie graag smalend kwam doen over je resultaten. Het was een beetje vreemd dat zelfs die Devon Butler meerdere jaren gewoon gerecycleerd werd, maar nu is dit aspect gewoon helemaal afwezig. Frappant, als je op EA hun website van F1 2021 nog steeds kunt lezen “Geen goed verhaal is compleet zonder een klassieke schurk”.

EA heeft het verhaal ingeruild voor een volledig nieuw gegeven dat de naam “F1 life” draagt. Een ronduit vreselijk concept. In F1 life draait alles rond het decadente rijkeluisleven dat gepaard gaat met een F1-contract, maar het zou me verbazen dat dit is wat fans willen zien. Je kunt verworven credits spenderen aan kleren van bepaalde merken, designermeubels (tot zelfs lampen, tapijtjes en salontafels) om je woonkamer in te richten, en auto’s die staan te pronken in je garage. Het gaat dan bijvoorbeeld om een klassieke Aston Martin, Mercedes, Ferrari of McLaren en je kunt hiermee ook effectief het circuit op. Maar je kunt geen races rijden en ze voelen niet leuk aan. Eigenlijk wou ik tijdens het rijden met deze auto’s zo snel mogelijk terug een F1-wagen in. In vorige edities kon je racen met klassieke en iconische F1-wagens waar heren als Senna en Schumacher titels mee behaalden, maar ook dat kan niet meer. Heel dit F1 life concept kun je gerust negeren, maar ze zijn hier wel redelijk “in your face” mee. Dan toch maar liever nog eens de strijd aangaan met Devon Butler, als het aan mij ligt. Wat het nog erger maakt, is dat je zelfs echt geld kunt spenderen aan deze cosmetische items. Maar wederom: ook hier kun je dat natuurlijk volledig links laten liggen.

Conclusie

F1 22 is lastig te beoordelen. Ja, het speelt nog steeds even goed en de carrièremodus is nog altijd even leuk. Daartegenover staat dat dit spel amper noemenswaardige nieuwigheden toevoegt en dat sommige zaken zelfs verdwenen zijn. Moet je dit spel kopen als je de vorige editie al in bezit hebt? Enkel als je echt wil ervaren hoe de nieuwe auto aanvoelt en hoe het is om op het circuit van Miami te rijden. Maar het verschil met de vorige F1-wagens is nu ook niet zó groot. Ik hoop dat de F1-reeks niet dezelfde weg opgaat van FIFA, nu EA Games Codemasters in hun greep heeft. Koop je maar af en toe een F1-spel en is het al even geleden? Dan hoor je deze blindelings in huis te halen als je graag rondscheurt op de beste circuits ter wereld. En haal er nog even een stuur bij ook als het kan, want dan komt dit spel al helemaal tot zijn recht.

Pro

  • Uitstekende carrièremodus
  • Goede AI-tegenstanders
  • Veel opties voor op maat gemaakte ervaring
  • Authentieke F1-ervaring

Con

  • F1 life is een idiote toevoeging
  • Geen verhaal of klassieke F1-wagens
  • (Grafische) bugs en glitches
8

Over

Beschikbaar vanaf

1 juli 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. Codemasters

Uitgever

  1. EA Sports
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan