Techreview: EPOS H6PRO (Open en Closed)

Onlangs mocht ik de EPOS H3 Hybrid reviewen, maar het bedrijf dat zich voornamelijk richt op headsets voor veeleisende gamers heeft nog andere headsets in hun portfolio zitten. Zo heeft EPOS ook de EPOS H6PRO in hun gamma. Hierbij blijft het niet bij één headset, maar heb je de keuze uit twee exemplaren. Enerzijds heb je een H6PRO met Closed Acoustic, anderzijds diezelfde headset maar met Open Acoustic. Het verschil kon ik testen en leg ik zo dadelijk uit. Of deze twee headsets in de collectie blijven, kom je in deze review te weten.

EPOS heeft ondertussen heel wat verschillende headsets in z'n gamma zitten. Basismodellen zoals de H3, terwijl op die headset wordt voortgebouwd met bijvoorbeeld de H3 Hybrid. EPOS heeft geen standaardversie van de H6 en smijt er direct een PRO tegenaan. Ik moet hierbij eerlijk bekennen dat ik niet weet waarvoor die PRO precies staat, want qua functies moet het toestel alleszins inboeten in vergelijking met de eerder gereviewde H3 Hybrid.

Epos 3.jpg


Enkel bekabeld

Qua uiterlijk zien de EPOS-headsets er zo goed als altijd hetzelfde uit. Of het nu gaat om een PRO of Hybrid-variant maakt daarbij niet uit. De headsets zijn altijd heel degelijk gebouwd en dat is ook met deze H6PRO het geval. Ik ontving zowel een witte (open) als zwarte (closed) headset om de vergelijking tussen de twee te maken. Beide headsets zien er op het eerste zicht identiek uit, met natuurlijk de open achterzijde als uitzondering. Ik ben altijd gewoon geweest om te gamen met gesloten over-ear oorschelpen. Zo heb ik een zwak voor de officiële PlayStation-headsets en heb ik nu bijvoorbeeld de Sony Pulse 3D draadloze headset in huis. Daardoor besliste ik om eerst met het zwarte exemplaar, de gesloten variant dus, aan de slag te gaan.

De EPOS H6PRO is een degelijke headset, maar er zijn betere alternatieven.


De H6PRO kan enkel bekabeld gebruikt worden. Verbinding maken met je pc, smartphone of console moet je dus doen met de bijgeleverde 3.5 mm-kabel. Bluetooth is bij deze niet mogelijk en ook via USB kan je bij deze headset geen geluidsoverdracht doorvoeren. Wie dus dacht dat deze headset goedkoper zou zijn dan de EPOS-headsets die wél draadloos te gebruiken zijn, heeft het bij het verkeerde eind. Net zoals de H3 Hybrid leg je zo'n 180 euro neer. Dat is dan direct ook een van de pijnpunten aan deze headset, want voor die prijs mochten er gerust wel wat meer functies aanwezig zijn. Een van de leukste features is de mogelijkheid om de microfoon te demonteren en er dus een 'gewone' hoofdtelefoon van te maken. Door middel van een handig magnetisch systeem koppel je de microfoon los, terwijl je op die plek dan een plaatje monteert. Op de andere oorschelp kan je door middel van een wieltje het volume wijzigen. Verder dan dat gaan de functies niet.

Epos 1.jpg


Opnieuw erg degelijke headset

Aan de bouwkwaliteit zal het zeker niet liggen, want dat is zoals we van EPOS gewend zijn weer uitmuntend. De strakke hoofdband bestaat opnieuw uit kunstleder en de overige delen bestaan voornamelijk uit hard plastiek dat zeker tegen een stootje kan. Er zit hier en daar ook wat metaal in verwerkt en dan voornamelijk het gedeelte waarmee je de hoogte van de oorschelpen instelt. Daarop staat trouwens een handige maataanduiding. Het gedeelte dat over je oren past, bestaat bij de blauwzwarte versie opnieuw uit een combinatie van traagschuim, stof en kunstleder. De witte variant laat het kunstleder aan de oorschelpen achterwege. De oorschelpen bevatten ook een scharnier, waardoor die zo goed als perfect rondom je oor passen. De schelpen zijn opnieuw behoorlijk groot, waardoor ook mensen met grote oren geen problemen ondervinden. Ondanks de heel degelijke bouwkwaliteit voelt de headset nog steeds erg licht aan en dat draag uiteraard bij tot het draagcomfort. Een dikke plus dus.

Het verschil tussen de open en gesloten variant is puur persoonlijk, maar laat me al even vertellen dat ik de Closed-versie prefereer. Die laat namelijk amper geluid door van andere factoren, waaronder spelende kinderen of een televisie die op de achtergrond speel, waardoor je een intensere ervaring geniet. Het geluid dat de headset produceert kan ook niet ontsnappen, waardoor alles een stuk immersiever is. Hoewel veel mensen een voorkeur hebben voor de open headset, ben ikzelf daar minder voor te vinden. Het achtergrondgeluid dringt te veel door en de geproduceerde tonen kunnen iets te veel uit de oorschelpen ontsnappen. Ik vertel hier nog eens met nadruk dat dit wel een persoonlijke voorkeur is. Sommigen horen namelijk graag wat er op de achtergrond gebeurt.

Epos 2.jpg


Prijs is de boosdoener

Qua geluid is er over deze nieuwe headset niet te klagen. De bastonen zijn zowel in de open als gesloten variant duidelijk aanwezig en zo heb ik het graag. Daarnaast hebben beide versies erg gedetailleerd geluid, wat ideaal is voor zowel casual als die hard gamers. Tussen beide headsets is er op vlak van geproduceerde klanken dus weinig verschil. Hoewel de audio voor een headset de belangrijkste factor is, is voor velen de prijs minstens even belangrijk. De H6PRO heeft op vlak van instellingen of features namelijk weinig te bieden. Voor de prijs van 180 euro heb je tegenwoordig headsets die een stuk meer te bieden hebben, zelfs binnen het EPOS-gamma zelf. Aan de andere kant geniet je met deze H6PRO wel van plug-and-play. Headset op je hoofd, kabel aan beide kanten aansluiten en je kan muziek luisteren of gamen. Het is maar wat je van een headset verwacht zeker?

Conclusie

De EPOS H6PRO is zoals we gewend zijn van het bedrijf weer een degelijk product, maar deze keer helaas wat te duur voor wat het apparaat te bieden heeft. De headset is enkel bekabeld te gebruiken en heeft geen extra functies. Zoals gewoonlijk is de bouwkwaliteit uitstekend, is er weinig op het geluid aan te merken en zit de headset heel comfortabel. Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar de gesloten variant, daar de open headset net iets teveel geluid doorlaat.

Pro

  • Zit heel comfortabel
  • Uitmuntende bouwkwaliteit
  • Heel degelijk geluid

Con

  • Weinig functies
  • Duur
7
 
Terug
Bovenaan