Techreview: EPOS H3 Hybrid

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het merk EPOS niet kende, maar daar kwam onlangs verandering in. Het relatief nieuwe merk stuurde mij de EPOS H3 Hybrid op om te reviewen en ik kan nu al verklappen dat ik overweldigd ben. Het is een schitterend apparaat en perfect voor elke gamer. Die claim zet ik graag wat kracht bij in onderstaande review.

Afgelopen lente bracht EPOS reeds de H3-headset op de markt; een instapmodel zonder al te veel instelmogelijkheden en dus zo goed als plug-and-play. Deze gaming headset is wel enkel bedraad te gebruiken, waardoor niet alle gebruikers er even tevreden mee waren of althans aan zich voorbij lieten gaan. EPOS is onlangs met een perfecte oplossing gekomen. De EPOS H3 Hybrid is een headset die je zowel bedraad als draadloos kunt gebruiken, waardoor elke gamer dit toestel aan zijn collectie kan toevoegen. Daarbij maakt het dus niet uit of je op PlayStation, Xbox, Nintendo Switch of pc speelt. Het kan allemaal.

H3 Hybrid 1.png


Draadloos en bedraad

De EPOS H3 Hybrid wordt geleverd in een mooie, zwarte doos waarop de headset prijkt en enkele details worden benoemd. Het duurde uiteraard niet lang vooraleer ik de doos openmaakte. De headset zit niet weggestoken en komt je dus onmiddellijk tegemoet. De overige, kleinere zaken vind je in een apart doosje. Daarin zitten zowel een USB-C- als 3.5 mm-audiokabel om de headset bedraad te gebruiken. Ook een klepje, dat wordt gebruikt indien je de microfoon niet gebruikt, zit in het doosje. De twee losse kabels bieden direct een voordeel. Zo ben je niet gebonden aan de vaste kabels en zit je niet met een kapot toestel moest een kabel het begeven. Voor een headset van om en bij de 180 euro zou dat natuurlijk zonde zijn.

De EPOS H3 Hybrid is een schitterend toestel op alle vlakken.


De 3.5 mm-audiokabel kan gebruikt worden als je op consoles gamet en wil genieten van bijzonder goed geluid. Daar is de draadloze optie, die via Bluetooth werkt, helaas geen optie. De Nintendo Switch is daar sinds de laatste update een uitzondering in, maar voor PlayStation en Xbox blijft de kabel een must. In principe kan je de headset dus op elk toestel met een 3.5 mm-aansluiting gebruiken. Daaronder vallen dus onder andere de nieuwe generatie consoles, de Nintendo Switch en zelfs mobiele toestellen. De USB-C-kabel is dan weer handig voor pc, al kan je door middel van een Bluetooth dongle ook draadloos verbinding maken met je computer. Let wel: die dongle om draadloos te werken wordt niet meegeleverd, waardoor je genoodzaakt bent om zelf een dongle aan te schaffen indien je de headset draadloos wil gebruiken.

H3 Hybrid_lifestyle_13.jpg


Meer dan degelijk toestel

De kwaliteit van de H3 Hybrid is verrassend goed. De hoofdband bestaat uit een sterke stof, terwijl de onderzijde van de hoofdband afgewerkt werd met nepleder. Ook de over ear-oorschelpen zijn een combinatie van een zachte stof, traagschuim en nepleder, terwijl de overige elementen uit metaal en robuust plastic bestaan. De headset kan met andere woorden tegen een stootje. Ondanks de heel degelijke materialen voelt de H3 Hybrid behoorlijk licht aan en dat is een belangrijk element als het op draagcomfort aankomt. Enkele uren aan een stuk gamen met de headset op, vormt geen probleem. Wel was het in het begin wat zoeken om de headset goed op te zetten. Zo staan de oorschelpen behoorlijk schuin en kunnen die niet worden aangepast, waardoor ik de eerste keer de headset te schuin op mijn hoofd zette. Het is echter een kwestie van gevoel en eens je de juiste positie weet, gaat het de volgende keer vanzelf.

In tegenstelling tot de bedrade H3 heeft de H3 Hybrid een batterij aan boord. Het nadeel hierbij is dat de headset met een platte batterij niet werkt, ook niet als je het toestel bedraad wil gebruiken. Eens je de headset aanzet, zegt een stemmetje het batterijpercentage en of je de headset dient op te laden. Met een volle batterijlading kan je tussen de 20 en meer dan 35 uur gebruikmaken van de headset, afhankelijk van de gekozen verbinding. Bluetooth gaat het langst mee, bij de dubbele connectiviteit zit je net onder de twintig uur. Opladen gaat echter razendsnel. Op anderhalf uur kan je weer ten volle genieten van de headset. De toevoeging van de batterij en in uitbreiding Bluetooth zorgt echter niet dat de headset een stuk zwaarder is dan de voorganger, het verschil bedraagt amper veertien gram. Met net geen 300 gram in totaal zit het toestel dus nog net onder het aangename gewicht, want eens boven de 300 gram kan een headset als storend ervaren worden.

H3 Hybrid_lifestyle_15.jpg


Indrukwekkende features

Een van de indrukwekkendste features van de H3 Hybrid is dat de headset twee verbindingen tegelijk ondersteunt. Terwijl je op je PlayStation 5 gamet en hierbij verbinding maakt met de 3.5 mm-audiokabel tussen headset en controller, kan je bijvoorbeeld je smartphone verbinden met de headset via Bluetooth. Telefoneren terwijl je gamet is dus mogelijk en dat zonder de headset af te zetten. Aan de andere kant vraag ik mezelf wel af in hoeverre deze functie door mezelf gebruikt zal worden, maar de mogelijkheid is er dus. Wat eventueel wel meer gebruikt zal worden, is bijvoorbeeld Spotify via je smartphone. Tijdens het spelen heb je dan de vrije keuze aan tracks en hang je niet vast aan wat de ontwikkelaars je willen laten horen.

Het belangrijkste element aan een headset is natuurlijk de audio die uit de (in dit geval 40 mm) speakers komt. Alles is bij deze headset in balans en de audio is loepzuiver en dat mag ook wel voor die prijs. Op pc kan je trouwens ook gebruikmaken van 7.1 surround sound en ook dit werkt bijzonder goed. Films bekijken of gamen op pc is hierdoor werkelijk fantastisch. Die feature werkt niet op console, maar daar kan je gebruikmaken van 3D-audio. Games als Returnal introduceerden het en het zorgt net als de unieke DualSense-functies voor een compleet andere ervaring. Let wel: ook goedkopere headsets kunnen zonder al te veel problemen 3D-audio afspelen. Het volume aanpassen kan via een handig wieltje op de rechter oorschelp, waarbij je het volume in erg kleine stappen kunt instellen.

De EPOS H3 Hybrid is het hogere prijskaartje zeker waard.


Als laatste dien ik nog te vertellen dat je de externe microfoon van de H3 Hybrid kunt verwijderen. Die microfoon hangt magnetisch vast aan het geheel waardoor het slechts een klein werkje is het te demonteren. De opening die je hierbij achterlaat, kan je afsluiten door het bijgeleverde klepje. Je kunt echter nog altijd gebruikmaken van de interne microfoons, waardoor je desgewenst nog altijd kunt communiceren met anderen bij het spelen van een game of al bellend. Een handigheidje van de externe microfoon is dat je die omhoog kunt kantelen om de microfoonfunctie te muten. Bij de ingebouwde micro gaat dat uiteraard niet. Vormt dat een probleem? Absoluut niet.

Conclusie

De EPOS H3 Hybrid is ongetwijfeld de beste headset die ik in huis heb. Qua gebruiksgemak zijn er betere opties, maar deze H3 Hybrid heeft enkele in te stellen opties die dat puntje van kritiek ongedaan maken. De headset werkt op elk toestel aangezien je het kan verbinden met Bluetooth, USB-C of 3.5mm. De 7.1 surround sound werkt helaas enkel op pc. Ook een draadloze optie voor consoles is er niet. Gebruik je nooit een microfoon, dan is die eenvoudig te verwijderen. En misschien het belangrijkste element: de audio is geweldig in elk opzicht. De EPOS H3 Hybrid is de 180 euro absoluut waard!

Pro

  • Geweldige audio
  • Zit heel comfortabel
  • Verwijderbare microfoon
  • Werkt met Bluetooth, USB-C én 3.5mm
  • Batterij gaat lang mee

Con

  • Werkt niet met lege batterij
  • Werkt niet draadloos op consoles
  • 7.1 surround sound enkel op pc
8
 
Geweldige audio? Ik ga er van uit dat deze wat moet inleveren bij draadloos tegenover de gewone H3? of ben ik mis?

En daar was de audio toch echt niet goed!
 
Terug
Bovenaan