Techreview: EPOS GTW 270 Hybrid Gaming Earbuds

Draadloze oortjes bestaan al enkele jaren, voornamelijk om bijvoorbeeld al joggend iets anders in je oren te krijgen dan het kabaal van passerende wagens. Tegenwoordig vind je die oortjes zelfs in het gamingsegment, met hier en daar wat aanpassingen om voor de nodige immersie te zorgen. Ik heb die draadloze dingetjes altijd links laten liggen. Van de duurdere AirPods tot de goedkopere modellen van heel wat concurrerende fabrikanten. Tot nu dan, want EPOS slaagde erin een voor mij compleet nieuwe wereld te openen.

EPOS stuurde me vorige maand de EPOS GTW 270 Hybrid Gaming Earbuds op. Een mond vol om draadloze gamingoortjes te benoemen. Dit is niet EPOS' eerste keer dat ze met oortjes op de markt komen, want eigenlijk zijn dit oortjes die ze eerder al hadden uitgebracht. Er zit deze keer wel wat extra bij: een microfoonfunctie. Wel zo handig als je online wil gamen natuurlijk.

Epos 1.png


Premium ervaring

EPOS is een premium audiomerk en dat merk je onmiddellijk aan de verpakking. Ook bij deze GTW 270-oortjes mag je je aan een premium geheel verwachten. De oortjes staan prominent op de voorkant van de stevige doos die van een magnetische sluiting is voorzien. In de doos zit een envelop met wat handleidingen en de kabels, een USB-C dongle, het aluminium opbergdoosje voor de oortjes en uiteraard de oortjes zelf. Daarnaast zitten er nog enkele dopjes in verschillende groottes in de doos. Hiermee experimenteer je het best aan het begin van je 'avontuur' mee, want neem je te kleine dopjes, dan zitten de oortjes niet stevig vast. Ook te grote exemplaren wil je vermijden natuurlijk. De standaard gemonteerde dopjes zitten voor mij perfect, dus een wijziging hieraan was niet nodig. Dit is uiteraard ook een belangrijk gegeven voor de juiste afsluiting van je oor en dus voor een betere geluidservaring, want zo heb je door de gesloten akoestiek minder last van omgevingsgeluiden.

EPOS stelde me nog nooit teleur. Ook nu niet.


Bij de EPOS GWT 270 krijg je ook een snelstartgids geleverd en dit is genoeg om direct te kunnen genieten van het geluid. Bluetooth-apparaten, waaronder de Nintendo Switch of je smartphone, zijn het eenvoudigst om te gebruiken. Die kun je in enkele seconden instellen, terwijl er bij een PlayStation 5 net iets meer bij komt kijken. Veel extra werk is het echter niet, want eigenlijk dien je gewoon de USB-C dongle aan te sluiten, waarna de verbinding wordt gestart eens je het aluminium opbergdoosje opent. Dat doosje werkt net als bij de concurrentie ook als oplaadstation. De oortjes zelf hebben volgens de fabrikant een batterijduur van om en bij de vijf uur, al kwam ik eerder tegen een kleine vier uur aan. Met het oplaadstation wordt het aantal uren uiteraard ferm de hoogte in gejaagd.

Epos 2.jpg


Eindelijk een microfoon

Net als bij een headset is het draagcomfort een van de belangrijkste elementen. Op dat vlak heb ik alleen maar goede ervaringen met alles wat EPOS aanbiedt. Nog nooit heb ik een oncomfortabele headset ontvangen. De EPOS-toestellen zijn altijd een waar genot om op je hoofd te hebben. Ook deze draadloze oortjes zijn erg aangenaam om in te hebben. Ze storen totaal niet en na enkele ogenblikken ben je zelfs al vergeten dat je iets in je oren steken hebt. Daarnaast zijn ze voor mij eigenlijk ook aangenamer dan een headset. Ik moet dan ook bekennen dat ik The Last of Us Part I volledig heb uitgespeeld met deze draadloze oortjes. Over-ear schelpen zorgen in veel gevallen voor extra warmte (wel handig in de winter), terwijl dit bij draadloze oortjes niet het geval is. Wie zweetoren heeft, moet ook geen schrik hebben, want ze zijn IPX5-waterbestendig. Ideaal om bij lichte regen buiten op je PlayStation te spelen dus.

EPOS heeft voor deze nieuwe oortjes voortgebouwd op wat het al had uitgebracht, al heeft de fabrikant bij dit model ook een microfoon toegevoegd. Dit is uiteraard bijzonder handig als je regelmatig multiplayergames speelt zoals Call of Duty. Er moet echter ook een kanttekening gemaakt worden, want de in-game voicechat bij onder andere Fortnite en Counter-Strike: Global Offensive werken via de USB-dongle niet omdat EPOS Low Latency enkel het playback-kanaal ondersteunt. Het technische eraan ken ik ook niet, maar weet dus dat je een alternatief moet zoeken voor die games. De microfoon heb ik in games de afgelopen tijd niet veel getest want ik speelde uitsluitend single player-games, maar tijdens het bellen deed het apparaat wat het moest doen.

Epos 3.png


Kwaliteitsvol geluid

Waar ik bij draadloze oortjes versteld van sta, is de geluidskwaliteit. De technologie is zoveel kleiner dan bij een volwaardige headset, en toch wordt er kwaliteitsvolle audio geproduceerd. Je moet uiteraard niet verwachten dat je dezelfde klankkleur of stevigheid van de bas uit zo'n kleine oortjes geperst krijgt, maar de auditieve kwaliteiten zijn zeker niet min. De eerste momenten stond ik meermaals verstomd van wat zo kleine dingetjes kunnen produceren. En dat voor 'amper' 150 euro. Er zijn duurdere headsets die minder presteren. Dat er dan ook geen actieve noise cancelling aanwezig is, hoeft niet te verbazen natuurlijk.

Enkel de batterijduur valt wat tegen.


EPOS heeft ook z'n eigen applicatie om je audio-ervaring te upgraden: EPOS Gaming Suite. In dit programma kun je zelf enkele voorkeuren opgeven of al experimenterend aan de slag om het beste uit je oortjes (of headset) te halen. Het zorgt er ook voor dat je toestel altijd van de laatste firmwareversie is voorzien. Zelf ben ik geen held in het gebruiken van EPOS Gaming Suite, temeer omdat ik bijzonder tevreden ben over hoe de oortjes rechtstreeks uit de doos presteren. Was alles maar even plug-and-play als wat EPOS met zijn toestellen doet.

Conclusie

De EPOS GTW 270 Hybrid Gaming Earbuds zijn, net zoals de andere EPOS-producten waarmee ik ervaring heb, premium. Ze zien er goed uit, zitten bijzonder comfortabel in de oren, produceren een diepe bas en zijn zeer eenvoudig in gebruik. Het enige waar ik het iets moeilijker mee heb, is de beperkte batterijduur. De fabrikant spreekt van vijf uur, maar ik haal er nog geen vier uur mee. Laat dat echter niet aan je hart komen, want voor 149 euro haal je met deze draadloze oortjes een topproduct in huis!

Pro

  • Zit bijzonder comfortabel
  • Prijs
  • Premium ervaring
  • Knap geluid

Con

  • Batterijduur valt wat tegen
8.5

Over

 
Terug
Bovenaan