Review: Drums Rock

Ritmische games zijn op m'n lijf geschreven. Zo ben ik een van de vaste reviewers van spellen als Just Dance, maar ook als er bijvoorbeeld gezongen moet worden. Met de release van de PlayStation VR2 wordt het aanbod aan ritmische spellen opnieuw uitgebreid, met onder andere Ragnarock, Thumper en ook Drums Rock. Die laatste game is sinds vorig jaar te spelen op VR-headsets voor pc en werd nu samen met de PS VR2 voor PlayStation uitgebracht. Uiteraard ging ik ermee aan de slag.

In lang vervlogen tijden, toen er van de PlayStation 4 en PlayStation 5 nog geen sprake was, had ik een set van Rock Band in huis. Eentje van The Beatles om correct te zijn, bestaande uit een gitaar, micro en uiteraard ook een drumstel. Met de komst van virtuele realiteit op consoles kun je gerust zeggen dat het hebben van een fysieke drumset overbodig is. Dat is ook het geval bij Drums Rock, aangezien je het beste van jezelf kunt geven op een virtueel exemplaar. Hoe dat gaat? Je komt het in deze review te weten.

Drums Rock 2.jpg


Welkom in de hel

In Drums Rock kruip je virtueel in de huid van een rockheld die zijn kunsten moet tonen in de hel. Daar word je constant aangevallen door diverse demonen en door te drummen maak je er komaf mee. Voor jou heb je namelijk een drumstel bestaande uit vier drums en twee cimbalen die elk een andere kleur hebben. De monsters die op je af komen gevlogen, hebben dezelfde kleuren. Sla je op de blauwe drum, dan maak je de blauwe demon een kopje kleiner. Doe je dat te vroeg of te laat, dan word je aangevallen en loop je schade op. Uiteraard is het de bedoeling om zoveel mogelijk monsters te verslaan, waardoor je score de hoogte ingaat. Daarbij is het moment waarop je slaat een cruciale factor. Haal je de ene 'perfect' na de andere, dan gaat je score in geen tijd de hoogte in. Krijg je een 'nice' te zien, dan ben je nog altijd goed bezig, maar zal je score iets lager zijn.

Als ze zo'n muziek in de hel afspelen, dan wil ik er wel naartoe.


Ben je helemaal uit je ritme en mis je een monster, dan krijg je daar uiteraard geen score voor. Ook wordt je combometer dan gereset wat ook een invloed heeft op je puntentotaal. Wil je die score in geen tijd weer omhoog krijgen? Dan drum je toch even met je ogen toe? De eye tracking van de PlayStation VR2 stelt het toestel namelijk in staat om te zien wanneer je ogen toe zijn. Drum je dan correct, dan schiet je score even de hoogte in. Ik begin er niet aan, want voor mij is dat gewoon niet te doen. Het is echter wel een leuk extraatje voor de gevorderde spelers die zich graag eens enkele seconden willen bewijzen.

Drums Rock 1.jpg


Drummen maar!

Toen Drums Rock eerst uitkwam, bestond het spel uit slechts vijftien liedjes. Ondertussen is dat opgelopen tot meer dan dertig stuks, dus PlayStation VR2-eigenaars kunnen alvast hun hart ophalen. Hierbij komen zowel bekende als minder bekende songs aan bod. Zo mag je je verwachten aan I Love Rock 'n Roll en Bring me to Life. Zelfs Ode to Joy van Beethoven komt aan bod. Helaas gaat het allemaal om gecoverde liedjes en is er van de originele versies geen spoor. Verwacht je aan genres zoals hardrock, nu metal en heavy metal. Het spel heeft sowieso genoeg te bieden, want de campagne alleen al bestaat uit meer dan twintig hoofdstukken. Hierin krijg je telkens enkele liedjes voorgeschoteld en is het de bedoeling dat je een aantal opdrachten haalt. Zo moet je bijvoorbeeld een score halen van minstens vijfduizend punten, moet je minstens veertig noten perfect slaan of het liedje eindigen met minstens een bepaald percentage aan gezondheid.

Het voltooien van bepaalde doelstellingen zorgt er trouwens voor dat je items vrijspeelt. Nieuwe drumsticks, nieuwe liedjes en drums worden dan aan het assortiment toegevoegd. Zo sla je op een bepaald moment niet met drumsticks, maar doe je je ding met bokshandschoenen. Dit zorgt voor een toffe insteek in een anders best harde game. Voor wie nog meer uitdaging wil, kan de moeilijkheidsgraad toch nog omhoog geschroefd worden. Voor mij is de standaard moeilijkheid alvast de gulden middenweg, want een tandje hoger schakelen zorgt ervoor dat mijn hersenen en mijn handen niet zo goed meer overeen komen en dingen doen die ze van elkaar niet verwachten.

Conclusie

Drums Rock is een aangenaam tussendoortje tussen het bekendere werk voor PlayStation VR2. Met meer dan dertig liedjes is er voor ieder wat wils, want er worden diverse genres aangeboden. Denk hierbij aan nu metal en hardrock. Helaas was er geen budget voor de originele versies, dus werd er geopteerd voor met covers te werken. Er is heel wat vrij te spelen en de campaign is bijzonder plezant. Helaas krijg je ook een aantal totaal onbekende liedjes te horen, maar dat is bij elk ritmisch spel wel zo.

Pro

  • Toffe muziek
  • Origineel concept
  • Een pak vrij te spelen

Con

  • Een aantal onbekende liedjes
  • Enkel covers
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

22 februari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation VR2

Beschikbaar op

  1. PlayStation VR2

Genre

  1. Rhythm

Ontwikkelaar

  1. Garage 51

Uitgever

  1. Garage 51
 
Terug
Bovenaan