Review: DRIFTCE

Heb je ooit al gedacht terwijl je een racegame speelde dat de customization toch net iets beter en meer in detail kon zijn? Of dacht je bij Car Mechanic Simulator dat je toch wel graag eens zou driften met de auto die je gebouwd hebt? Dan heb je geluk, aangezien DriftCE een mix is tussen de twee, maar is het het wel waard om deze game eens te spelen?

DRIFTCE werd gemaakt door ECC Games, het Poolse bedrijf achter Car Mechanic Simulator en dit is te zien aan elk aspect van de game. Zo kan je net zoals in de simulator in alle detail in de garage rond je auto stappen en elk onderdeel loskoppelen en veranderen met een getunede versie. Daarna kan je met de auto die je in elkaar gestoken hebt naar het circuit gaan om ermee te racen.

DRIFTCE_2023.jpg

De gameplay​

Het is hier dat de game voor mij persoonlijk helemaal misgaat. De handling van de auto’s voelt verschrikkelijk aan en het is zo oncontroleerbaar dat zelfs als het je lukt om een perfect gedrifte bocht neer te zetten, het niet goed aanvoelt. Dit komt omdat het rijden met de auto’s in de game niet echt voldoening geeft doordat je nooit echt in controle bent. Wat jammer is aangezien het over een drifting game gaat.

Je zou het ECC Games wel kunnen excuseren aangezien het een indie-bedrijf is dat nog geen AAA-titel achter haar naam heeft staan. Maar dan nog had ik gehoopt dat het rijden met de auto’s beter zou aanvoelen.

DRIFTCE is in theorie perfect.


Doordat het bedrijf bekend is geworden met Car Mechanic Simulator, is dit ook waar ze in uitblinken. Er zijn dan niet zo veel auto’s om uit te kiezen, maar ze hebben wel de officiële licenties en je kan er echt alles aan aanpassen. De garage is dan ook soms net iets té gedetailleerd en het kan erg lang duren voordat je alle juiste onderdelen in je auto plaatst. Dit voelt dan nog langer aan omdat er helemaal niets van muziek in de game is. Je stapt gewoon rond in de garage in complete stilte, iets dat ik nog nooit in een echte garage meegemaakt heb. Om het allemaal nog wat langer te doen lijken is de HUD met de menu’s waaruit je moet kiezen voor onderdelen heel erg ingewikkeld. Het kan soms zo ingewikkeld zijn dat je helemaal geen idee hebt waar je moet zoeken naar bijvoorbeeld een bepaalde buis. De game helpt je dan wel door het specifieke onderdeel te highlighten en een snelle toets te geven naar het juiste menu, maar dan nog is het zoeken en heb je dus weer wat tijd verloren die je misschien kon gebruiken in een andere game.


De graphics​

Het is ook wat jammer dat de graphics van de game eruitzien alsof ze meer dan een tiental jaar geleden uitgekomen zijn. Zo is alles rond de baan van het circuit heel erg flets en voldoet het niet aan de standaard van PS5 of de Series X.

Conclusie

Als je op zoek was naar een drifting game, die ook even gedetailleerde customization heeft als Car Mechanic Simulator, dan is DRIFTCE in theorie perfect voor jou. Maar, het voldoet voor mij aan geen enkele minimumwaarde waar een racegame zou moeten aan voldoen. Zo heb je wel veel aanpassingsmogelijkheden op de auto’s en is het een heel erg leuk idee om in een garage rond te stappen en fysiek elk onderdeel van de auto uit elkaar te halen, maar is het verschrikkelijk saai. Eens je dan rijdt op het circuit voelen de auto’s niet zo controleerbaar aan en ziet de game er ook heel erg oud uit. Ik raad je dan toch aan om te blijven bij de vertrouwde Gran Turismo, Need for Speed, Forza, Grid etc.

Pro

  • Heel veel customization mogelijkheden
  • Tof idee achter het spel

Con

  • Slechte auto handling
  • Geen muziek
  • Teleurstellend saai
  • Ingewikkelde menu's
  • Outdated graphics
4.5

Over

Beschikbaar vanaf

11 mei 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 4
  2. PlayStation 5
  3. Xbox One
  4. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing
  2. Simulator
  3. Sport

Ontwikkelaar

  1. ECC Games

Uitgever

  1. 505 Games
 
Terug
Bovenaan