Review: Draw a Stickman: EPIC

Wie Stickman zegt, zegt onlosmakelijk Flash games. Tijdens mijn jeugd was ik gefascineerd door de zwarte mannetjes. Op nostalgische spelletjeswebsites kon je die Flash games of filmpjes terugvinden. Daar slachtten ze elkaar af op gewelddadige wijze, kwamen tot leven in een YouTube-filmpje en vernielden de computer … Je kon het niet gek genoeg bedenken. Ik tekende de taferelen na en genoot telkens wanneer ik een nieuwe episode vond. Toen ik een review mocht schrijven voor Draw a Stickman: EPIC op de Nintendo Switch, was ik dan ook enorm benieuwd. Wat ik ervan vond lees je in onderstaande review.

Draw a Stickman: EPIC heeft niet veel meer om het lijf dan de titel je laat vermoeden. Je tekent je personage en begeleidt hem of haar doorheen de game. Dat doe je natuurlijk door dingen te tekenen (zoals sleutels, vuur of andere elementen). Geen zorgen: je moet absoluut niet kunnen tekenen om het spel te spelen. Of je nu een prachtig kunstwerk tekent, of je tekent gewoon iets enorm simpel en lelijk: het gaat geen impact hebben op de gameplay. Creativiteit is simpelweg niet nodig. Een wolk of een vuurtje kunnen even goed streepjes zijn, ze zullen wel effect hebben. Het verhaal heeft ook niet veel om het lijf: nadat je het hoofdpersonage getekend hebt, zorg je voor een kameraadje. Ik noemde hem Bob. Nog geen minuut nadat Bob het levenslicht zag, besloot hij een boek in te duiken en wordt er verwacht dat je Bob terugbrengt. Natuurlijk gaat dat niet zonder slag of stoot, want Bob wordt ontvoerd door de slechterik die ook ‘magische penselen’ tot zijn beschikking heeft.

Draw a Stickman EPIC gameplay.png


Van mobile game naar Switch

Het is pijnlijk duidelijk dat Draw a Stickman voornamelijk gemaakt is om op mobiel te spelen. De gameplay is erg beperkt en de game ging voor mij dan ook vrij snel vervelen. Als je een game verwacht à la Scribblenauts kom je bedrogen uit. Zoals ik eerder al vermeld heb, is creativiteit absoluut niet nodig en volstaat het om een streepje te tekenen in plaats van bijvoorbeeld een volwaardig vuur. En dat is jammer. Misschien wisten de makers op voorhand dat je zowel met de joycons als op touchscreen niets écht fatsoenlijk getekend krijgt en kan of mag je je creativiteit daarom niet gebruiken. Je krijgt nochtans verschillende penselen toegewezen die verschillende krachten hebben, zoals bijvoorbeeld wapens, regenwolken of vuur. Met het vuur kan je poorten opbranden, maar ook dynamiet laten ontploffen. Niet dat je erg veel moet nadenken want alles is erg lineair en enorm simpel voorgesteld.

Leuk concept, maar het had 1000 keer leuker kunnen zijn ...


Het helpt wel dat Draw a Stickman: EPIC een erg korte speelduur heeft. Op een paar uurtjes heb je de game volledig uit, al hangt dat ervan af hoe vaak je Stickman sterft. En pas op: dat gebeurt snel. Aangezien je geen checkpoints hebt en je elk level dus volledig opnieuw moet beginnen, kom je wel aan een uur of twee. Om je geld er volledig uit te halen, raad ik aan de levels opnieuw te spelen om alle collectibles te verzamelen, in de vorm van puzzelstukjes en pagina’s. Die zitten verstopt in de levels en kunnen vrijgespeeld worden door (simpele) puzzels op te lossen. Het gebeurde veel te vaak dat mijn personage vast kwam te zitten en ik voor een paar seconden niet kon bewegen. Ik was al geen fan van de game, maar als zo’n dingen dan ook nog regelmatig voorvallen … Thanks, but no thanks.

Conclusie

Het feit dat deze game de volle €6.99 kost vind ik verre van oké. Of je het nu voor je kind(eren) of voor jezelf koopt, onthoud dat je het op een paar uurtjes uitgespeeld hebt en dat de game de definitie is van repetitiviteit. De levels zien er ook zo droog en saai uit dat je het misschien zelfs niet uitgespeeld krijgt.

Pro

  • Leuk concept
  • Korte speelduur

Con

  • Repetitief
  • Geen creativiteit nodig
4

Over

Beschikbaar vanaf

3 februari 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Hitcents

Uitgever

  1. Hitcents
 
Terug
Bovenaan