Review: DOOM 3: VR Edition

Zin om je nog eens lekker oud (of jong) te voelen? Het is intussen alweer bijna 17 jaar geleden dat DOOM 3 oorspronkelijk werd uitgebracht op PC, in het voor videospellen magische jaar 2004. Intussen verscheen het spel in geremasterde vorm al op verschillende platformen, waaronder Xbox 360 en Xbox One, PlayStation 3 en 4 en zelfs de Nintendo Switch. Maar de meest verrassende reïncarnatie van het spel moet wel DOOM 3: VR Edition zijn.

De DOOM-serie heeft altijd een speciale plaats in mijn hart gehad. De originele DOOM was samen met Wolfenstein 3D een van de eerste computerspellen die ik als kleine tienjarige jongen speelde. Doorheen de jaren ben ik fan gebleven en ik ben blij dat de serie relevant is gebleven door zichzelf opnieuw uit te vinden, eerst in 2004 en daarna nogmaals 2016. Zelf was ik fan van dit derde meer horrorgerichte deel, maar ik herinner me het ook nog goed dat het spel destijds met gemengde gevoelens werd ontvangen door het grote publiek.

Maar laat het nu deze focus op horror zijn dat DOOM 3 interessant maakt voor een VR-implementatie. De VR-versie van DOOM (DOOM VFR) heb ik nooit gespeeld omdat ik me niet kon voorstellen dat de hectische actie een aangename ervaring kan opleveren in VR. DOOM 3 is een heel ander verhaal, want het lagere tempo en de claustrofobische gangen van het ruimtestation in DOOM om 3 zijn meer geschikt voor een intense VR-ervaring. De aankondiging van deze VR-editie was dan wel enigszins een verrassing vorige maand. Achteraf gezien was het niet meer dan een logische keuze voor Bethesda, die intussen tal van andere klassiekers uit hun catalogus naar VR gebracht hebben.

doom3vr-screenshot-04-en-22feb21.jpg


Klassieker in een nieuw jasje

Wie DOOM kent, kent waarschijnlijk ook wel het verhaal van de serie. Je speelt als een marinier die op Mars arriveert net op het moment dat er een demonische invasie vanuit de hel plaatsvindt. Het is jouw taak om deze invasie een halt toe te roepen voordat de demonen hun weg vinden naar de aarde. Ondanks het cijfer drie in de titel, was ook DOOM 3 een reboot van de serie en zodoende een hervertelling van dit verhaal. Uiteindelijk zou DOOM 3, samen met de twee uitbreidingen, beschouwd worden als een op zichzelf staand verhaal terwijl DOOM en DOOM Eternal fungeren als zowel reboot en vervolg op de eerste twee spellen. Dit wil dus ook zeggen dat je deze Doom 3 VR-versie kan aanvatten zonder enige voorkennis van de serie. Maar voor de fans is het natuurlijk ook altijd leuk om te zien hoe de vijanden, de wapens en de setting evolueerden doorheen de tijd.

De VR-editie is gebaseerd op de BFG Edition, een remaster die is uitgekomen in 2012 en tal van aanpassingen met zich meebracht. Dit niet enkel op grafisch vlak, maar ook door middel van nieuwe geluidseffecten, een checkpoint savesysteem, VR-ondersteuning voor PC en iets wat omschreven wordt als een armor-mounted flashlight. In de originele DOOM 3 was het immers niet mogelijk om je zaklamp en een wapen op hetzelfde moment vast te houden en kon je deze zaklamp maar even gebruiken voordat die opnieuw moest opladen. Dit systeem droeg uiteraard bij aan het horrorgehalte, maar was het ultieme haat-liefde element in dit spel, dat (tot spijt van sommigen) werd veranderd in de remaster. Persoonlijk was ik ook blij met deze verandering en ik herinner me nog dat ik zelfs een mod had geïnstalleerd voor het originele DOOM 3 die deze functionaliteit ook implementeerde.

doom3vr-screenshot-02-en-22feb21.jpg


De vraag is natuurlijk hoe DOOM 3 in VR speelt. Opvallend vlot is het antwoord. Het wandelen door het industrieel-militaire complex is bijzonder fascinerend en intens in VR. De scène waar je voor het eerst een imp ontmoet, is hier minstens even afschrikwekkend als in 2004. Zelfs al valt niet te ontkennen dat de beelden wat verouderd overkomen, maar de lagere resolutie van de PlayStation VR kan de grafische ouderdom vrij goed verbergen. Toch is de implementatie van deze VR-versie niet vlekkeloos.

Kleine kwaaltjes

Hoewel de besturing met een controller redelijk goed werkt, voelt het mikken toch nog vreemd en onnatuurlijk aan voor mij. De PlayStation Aim Controller zal hier wel een superieure ervaring bieden. Voor het draaien wordt er geen gebruik gemaakt van teleportatie om je te bewegen. In de plaats daarvan kan je vrij draaien of gebruik maken van snap turning. Gezien het tragere tempo en de benauwde gangen waar je je vaak in bevindt, werkt dit vrij goed. Het enige nadeel is dat in DOOM 3 vijanden ook vaak achter je verschijnen, waardoor je vaak snel moet draaien. Met een druk op de knop kan je wel 180° draaien, maar dit veelvuldige draaien kan wel enige duizeligheid werken. Misschien ligt het aan het feit dat ik lang mijn VR-headset niet had aangeraakt, maar na de meeste van mijn sessies had ik wel een lichte vorm van misselijkheid.

Het wandelen door het industrieel-militaire complex is bijzonder fascinerend en intens in VR.


Daarnaast wordt de immersie vaak gebroken door korte laadtijden tijdens de levels en de tussenscènes die in 2D worden getoond. Tijdens het spelen word je hierdoor plots naar de theatermodus van de PlayStation VR gekatapulteerd. In functie van die immersie, zijn er ook geen HUD-elementen op het scherm. Dit wilt zeggen dat deze informatie wordt weergegeven op je wapen zelf en een polshorloge, waarvoor je dus specifiek naar beneden moet kijken. Dit is natuurlijk meer afleidend dan wanneer je het gewoon op je scherm ziet, wat problematisch kan zijn tijdens de meer intense gevechten en op hogere moeilijkheidsgraden.

Daarnaast zal je merken dat wanneer je het spel opstart, de kans groot is dat je als een reus of dwerg de wereld zal betreden. In het optiemenu vind je wel een parameter die je de ooghoogte laat veranderen. Maar vaak moest ik ook nog mezelf en de camera herpositioneren om een goede hoogte te krijgen en perfect kreeg ik het helaas nooit. Dit is een fenomeen dat ik mij niet kan herinneren van bij andere VR-spellen die ik al gespeeld heb. Uiteindelijk zorgden al deze kleine gebreken ervoor dat de speelsessies net iets minder aangenaam waren dan ik had gehoopt.

doom3vr-screenshot-06-en-22feb21.jpg

Conclusie

Doom 3 VR is een degelijke VR-implementatie van een klassieke first-person shooter die vooral uitblinkt dankzij zijn huiveringwekkende sfeer. Het oorspronkelijke spel was echter niet ontwikkeld met VR in het achterhoofd en dat merk je aan de kwaaltjes die het spel plagen. Kan je doorheen deze problemen kijken, dan staat er je een claustrofobische virtuele trip doorheen de UAC Marsbasis te wachten. Heb je een Aim Controller? Dan mag je zelfs nog een puntje aan de score toevoegen.

Pro

  • Intens en claustrofobisch
  • Het blijft Doom 3

Con

  • Immersie wordt vaak doorbroken
  • Kleine gebreken in VR-implementatie
  • Niet voor mensen die makkelijk misselijk worden van VR
6

Over

Beschikbaar vanaf

29 maart 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation VR

Beschikbaar op

  1. PlayStation VR

Ontwikkelaar

  1. id Software

Uitgever

  1. Bethesda Softworks
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan