Review: Destiny 2: Lightfall

Het verhaal van Destiny 2 is nog niet uit. De game die in 2017 het levenslicht zag, krijgt op regelmatige basis nieuwe, betalende content. Hiermee worden spelers beloond op weer vele uren speelplezier, in afwachting van nog wat nieuwe content die Bungie voor ogen heeft. De nieuwe Lightfall-update luidt echter wel het einde in, want het is de eerste uitbreiding in een set van nieuwe content die het Destiny 2-tijdperk tot een halt zal brengen.

Het is net een jaar geleden dat we met z'n allen met de The Witch Queen-uitbreiding aan de slag konden. Ik noteerde toen voornamelijk het verhaal, de gameplay en de overvloed aan nieuwe content als positieve punten. Het maken van wapens was echter nodeloos ingewikkeld gemaakt, maar dat kon op zich het spelplezier niet bederven. Ontdek samen met mij of Lightfall het even goed doet als diens voorganger The Witch Queen.

Destiny 1.jpg


Het einde is nabij

Een veelgehoorde 'klacht' over Destiny 2 is dat je na aanschaf van het basisspel ook telkens opnieuw geld moet neerleggen om aan de slag te kunnen met nieuwe content. Doe je dat niet, dan is het over en uit. Om die reden haken een pak spelers 'vroegtijdig' af. De content die je krijgt, is meestal wel de moeite waard. En voor een euro of twintig ben je ervan af. Het is dan uiteraard wel de bedoeling dat het hele goedje verder gaat op hetzelfde elan en bij het uitbrengen van splinternieuwe content is dat niet altijd mogelijk. Zo kan ik nu al verklappen dat het verhaal in Destiny 2: Lightfall een teleurstelling is in vergelijking met The Witch Queen.

Destiny 2: Lightfall introduceert een nieuwe subklasse.


Het is reeds enige tijd duidelijk dat er naar het einde van Destiny 2 wordt gewerkt. Volgend jaar wordt The Final Shape uitgebracht en hiermee wordt het Destiny 2-tijdperk afgesloten. Lightfall is dus de voorlaatste aflevering in een set van downloadbare content, al valt in deze nieuwe uitbreiding weinig van het ingezette einde te merken. Op het begin na dan toch, want nu komen we lijnrecht tegenover The Witness te staan. Deze schurk is uit op chaos en totale controle en wil de confrontatie aangaan met de Traveler, de gigantische witte bol die we als Guardian beloofden te beschermen. The Witness is niet alleen, want hij heeft versterking in de vorm van Disciples. Calus, een figuur die we allemaal kennen, is daar één van.

Deze keer worden we als speler verplaatst naar het Neomuna op de planeet Neptune. Deze stad is hoogtechnologisch ontwikkeld en valt voornamelijk op door het gebruik van neonlichten. De planeet heeft nog weinig voeling met de aarde, maar wordt toch bedreigd. Hierdoor zul je als Guardian toch wat de dreiging voelen die er heerst, al is dit in Lightfall helaas te beperkt. Dat betekent niet dat je niets te doen hebt, want Calus is er op zoek naar een mysterieus voorwerp, The Veil genaamd. Even mysterieus is wat het ding doet, want niemand lijkt het te weten. De Guardians moeten voorkomen dat hij het object te pakken krijgt, voor er dingen gebeuren die niet teruggedraaid kunnen worden.

Destiny 2.jpg


Nieuwe subklasse

Het verhaal in Lightfall stelt teleur en het heeft meer weg van een tussendoortje voordat we de climax van volgend jaar voor de kiezen krijgen. De nieuwe uitbreiding wordt ook gekenmerkt door enkele clichéfiguren en dat doet de content geen deugd. Gelukkig doet de gameplay wel wat het moet doen. Zo worden we opnieuw getrakteerd op de typische Destiny 2-gameplay, gekenmerkt door de verschillende klassen, de harde actie en de mogelijkheid om je Guardians naar wens te upgraden. In Lightfall maken we kennis met een nieuwe subklasse: de Strand. Hiervoor moet je wel eerst het Lightfall-verhaal volledig doorlopen en dat is een jammere zaak. Het was namelijk een stuk plezanter geweest moest je onmiddellijk met deze nieuwe subklasse aan de slag kunnen. Strand introduceert wel enkele nieuwe elementen.

Het einde van Destiny 2 is ingezet!


De Strand heeft namelijk een grijphaak, waardoor die een stuk mobieler is dan andere klassen. De mogelijkheid tot het gooien van een granaat ben je wel kwijt. Enig minpuntje aan deze nieuwe vaardigheid, is dat het ding héél traag herlaadt. Het duurt dus altijd iets te lang vooraleer je die grapple hook opnieuw kunt inzetten. Ook een nieuwe power maakt z'n intrede. Zo kun je Warlock minions oproepen die je helpen in de strijd. En die zul je nodig hebben, want de nieuwe vijanden weten hoe ze moeten omgaan met de op hen afgevuurde kogels. Ze zijn best bestand tegen het spervuur dat je hun richting uitstuurt, dus extra hulp is altijd welgekomen. De Tormenter houdt er bijvoorbeeld van je te achtervolgen met zijn zeis, terwijl hij ondertussen stiekem je powers ontneemt. Een opwarmertje voor je confrontatie met Calus, dus.

Conclusie

Destiny 2: Lightfall luidt het einde van het Destiny 2-tijdperk nu echt in, al is er van een grote climax nog geen sprake. Die is voorbehouden voor de nieuwe content die volgend jaar op ons wordt afgevuurd. Verwacht je in Lightfall aan een flauw verhaal met idem humor, maar je krijgt wel de typische Destiny 2-gameplay voorgeschoteld. Dit aangevuld met nieuwe vijanden en de Strand-subklasse, die helaas iets te lang moet wachten op cooldowns.

Pro

  • Nieuwe subklasse
  • Typische Destiny 2-gameplay
  • Nieuwe vijanden
  • Uitdagend

Con

  • Verhaal stelt amper iets voor
  • Cooldown van Strand-abilities
  • Te intimiderend voor nieuwkomers
  • Flauwe humor
7

Over

Beschikbaar vanaf

28 februari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. RPG
  3. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Bungie

Uitgever

  1. Bungie
 
  • Leuk
Waarderingen: jotn
Terug
Bovenaan