Review: Den of Thieves 2: Pantera

Vol enthousiasme ging ik zitten voor Den of Thieves 2: Pantera, vooral omdat ik drie weken eerder het eerste deel speciaal had herbekeken. Actiefilms vervagen echter vaak snel uit mijn geheugen, en tot mijn frustratie herinnerde ik me zelfs na zo’n korte tijd de precieze verhaallijn niet meer. Gelukkig bleek dat geen probleem, want zelfs zonder voorkennis is dit vervolg goed te volgen. Gerard Butler schittert opnieuw als de meedogenloze agent Big Nick O’Brien, wiens zoektocht naar Donnie Wilson (O’Shea Jackson Jr.) hem naar een spectaculaire juwelenroof in Nice leidt.

Na maar liefst zeven jaar wachten is het vervolg op Den of Thieves er, opnieuw geregisseerd door Christian Gudegast. Gudegast, die zijn carrière begon als scenarist, gaat in dit vervolg verder met zijn kenmerkende stijl, die hij eerder al liet zien in films zoals London Has Fallen en A Man Apart. Naast hoofdrolspelers Gerard Butler en O’Shea Jackson Jr., bestaat de cast onder meer uit Jordan Bridges, Evin Ahmad, Salvatore Esposito en Meadow Williams.

denofthieves-01.jpg

De jacht herbegint​

Het verhaal begint met een minutieus uitgevoerde en succesvolle roof op een vliegveld. In de Verenigde Staten is agent Nick O’Brien echter nog steeds op zoek naar Donnie Wilson, de crimineel die in de eerste film met de buit wist te ontsnappen. O’Brien, die Donnie spottend ‘Fraulein’ noemt vanwege zijn verleden als barman in een Duits biercafé, ontdekt dat zijn oude vijand naar Europa is gevlucht en zich heeft aangesloten bij de beruchte Panther-maffia.

De ultieme kraak in de diamantwijk.

Deze criminele organisatie, bekend om zijn precisie en meedogenloosheid, heeft grote plannen in de Franse stad Nice. Donnie en zijn partners bereiden daar een gedetailleerde en risicovolle operatie voor: het kraken van de best beveiligde kluis in de diamantwijk. Terwijl Donnie zijn team aanvoert, gebruikt Nick alle middelen binnen en buiten de wet om dichterbij te komen en zijn obsessieve jacht voort te zetten.

denofthieves-02.jpg

Actie en sensatie​

De locaties in de film voelen in het begin wat rommelig en onduidelijk aan. We reizen van Londen naar Antwerpen – waar opmerkelijk genoeg een groot vliegveld naast de haven blijkt te liggen – en belanden uiteindelijk in Nice. Hoewel Antwerpen wereldwijd bekendstaat om zijn diamantwijk, hebben de filmmakers ervoor gekozen deze naar Nice te verplaatsen, waar een chique juwelierswijk het decor vormt. Een keuze die te begrijpen is: de mediterrane sfeer, met zonovergoten straten en stijlvolle mode, zorgt voor een visueel aantrekkelijk geheel. Dit wordt versterkt door het dynamische camerawerk tijdens de actiescènes en het doordachte geluidsontwerp, dat voor dit genre van essentieel belang is. Hierdoor blijft de film, die iets meer dan twee uur duurt, vlot en spannend.

Den of Thieves 2: Pantera is een pure actiefilm die je hersens niet echt aan het werk zet. Het draait om actie, sinistere criminelen, snelle auto’s en vuurgevechten. Diepgang in de personages of morele complexiteit speelt hier geen rol, maar dat lijkt ook niet het doel te zijn. Gerard Butler overtuigt wederom in zijn rol als de meedogenloze, door chaos gedreven agent, die zijn geloof in de openbare orde heeft verloren. O’Shea Jackson Jr. en de rest van de cast leveren solide prestaties die niets te wensen overlaten en perfect passen in de sfeer van de film. Het verhaal zelf is echter vrij dun en voorspelbaar, met dialogen die niet bepaald vernieuwend zijn. Daarnaast kunnen de inconsistenties in de locaties en werkwijzen, vooral in de diamantwijk, wat storend zijn. Het voelt soms over the top en chaotisch, wat de geloofwaardigheid van het plot aantast.

Conclusie

De openingsfase van Den of Thieves 2: Pantera komt rommelig over, wat het gevoel geeft dat de film moeite heeft om op gang te komen. Dit duurt helaas iets langer dan gewenst. Pas in het tweede gedeelte begint het verhaal zich beter te ontvouwen en krijgt het scenario meer duidelijkheid. Vanaf dat moment kan je je ontspannen en genieten van de film als een pure actieprent: onderhoudend en vlot. De prestaties van de acteurs en de actiescènes zijn degelijk, maar de film biedt weinig meer dan dat.

Pro

• Eenvoudig verhaal
  • Perfect om gewoon even te ontspannen

Con

• Verhaal mist structuur
  • Weinig vernieuwend
6

Over deze film

Beschikbaar vanaf

8 januari 2025

Genre

1. Actie
  2. Misdaad

Speelduur

132 minuten

Regie

Christian Gudegast

Cast

Gerard Butler, Rico Verhoeven, O’Shea Jackson Jr. ...

Uitgever

The Searchers

Terug
Bovenaan