Review: Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Hinokami Chronicles

Dragon Ball Z, Naruto, Pokémon, One Piece, Gundam, ... Het zijn slechts enkele voorbeelden van animereeksen die enorm populair zijn, ook bij ons hier in België. Eén reeks die aan een enorme opmars bezig is, is Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba. Demon Slayer is het geesteskind van Koyoharu Gotouge en verscheen voor het eerst als manga in 2016. Uiteraard liet de anime niet lang op zich wachten en in 2019 verscheen de film Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Movie: Mugen Train die zelfs een van de grootste blockbusters zou worden tijdens de coronapandemie. Bij zo'n succesverhaal hoort uiteraard ook een videogame en die kwam er met Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Hinokami Chronicles, eerst voor pc en de PlayStation- en Xbox-consoles in oktober 2021 en nu eindelijk ook voor Nintendo Switch.

Demon Slayer volgt het verhaal van Tanjiro Kamado, een tiener wiens familie wordt aangevallen door een demon en enkel hij en zijn zus Nezuko overleven. Nazuko werd echter zelf getransformeerd in een demon en Tanjiro zijn enige levensdoel wordt om wraak te nemen op de demon hiervoor verantwoordelijk en een manier vinden om zijn zus te genezen. Een manier om zijn doel te bereiken, krijgt hij wanneer hij toetreedt tot het Demon Slayer Corps, een geheime groepering die al honderden jaren strijdt tegen de demonen. Zijn queeste zal echter heel wat uitdagingen met zich meebrengen, waaronder de Twelve Kizuki, de twaalf sterkste demonen die onder leiding staan van de demonenkoning en het doelwit van Tanjiro: Muzan Kibutsuji.

Demon_Slayer_-Kimetsu_no_Yaiba-_The_H_onicles_-_Switch_Announcement_-_(5).png


Intense gevechten

In de verhaalmodus kan je het verhaal van Demon Slayer herbeleven door zelf in de huid te kruipen van Tanjiro, maar ook zijn reisgenoten zoals Nezuko, Zenitsu en Inosuke. Het spel laat je het verhaal beleven vanaf het begin met de Kamado Tanjiro Risshi-verhaallijn tot en met de Mugen Train-verhaallijn, wat de plot van de film vormde. Het verhaal wordt geschetst met brede penseelstroken, waardoor enige kennis van het verhaal gewenst, maar niet noodzakelijk is. Dankzij vrij te spelen Memory Fragments, kan je als leek gelukkig wat dieper in het verhaal duiken, maar door hun statisch karakter zijn deze scènes minder interessant dan de knappe CGI-tussenfilmpjes die de gameplaysequenties aan elkaar breien. Als je van plan bent om Demon Slayer te spelen, mag je je trouwens verwachten aan heel wat filmpjes en ik denk dat de verhouding ongeveer 50% kijken en 50% spelen is. Wie zich stoort aan het feit dat hij zijn controller soms tien minuten zal moeten neerleggen om naar tussenfilmpjes te kijken, laat dit spel dus beter links liggen.

Wat de gameplay betreft, kan de ervaring van de verhaalmodus in twee delen worden opgesplitst. Enerzijds zal elk hoofdstuk van het spel je doorheen een lineair level laten lopen en waar je af en toe met bepaalde NPC's of objecten kan interageren. Hier en daar heb je een doodlopende aftakking waar je wel een collectible kan vinden, maar van deze levels hoef je dus niet al te veel te verwachten. Ik denk dat het voor Demon Slayer-fans gewoon leuk zal zijn om in de gekende locaties van de reeks te wandelen. De kern van het spel zijn echter de indrukwekkende arenagevechten die het spel ons voorschotelt. Ontwikkelaar Cyberconnect2 bouwt hier duidelijk verder op de formule die ze hebben gepopulariseerd met Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm. Het is een gevechtssysteem dat vooral populair is voor anime-adaptaties omdat ze ideaal is om het energieke en spectaculaire karakter van de gevechten in deze televisieseries weer te geven. Het nadeel is wel dat je niet al teveel diepgang in het gevechtssysteem moet verwachten, maar de eenvoudige manier waarop je visueel overdonderende aanvallen uit je controller tovert, is een groot deel van de charme natuurlijk.

Wie zich stoort aan het feit dat hij zijn controller soms tien minuten zal moeten neerleggen om naar tussenfilmpjes te kijken, laat dit spel dus beter links liggen.


In de verhaalmodus zijn het vooral de gevechten tegen de meer belangrijke vijanden, de demonen die Tanjiro ook tegenkomt in de serie, interessant, want hierbij lijkt het vaak een opbod van wie de meest indrukwekkende aanvallen heeft. Tussendoor zal je af en toe ook tegen meer generieke vijanden vechten, maar deze gevechten voelen meer als opvulling aan. De combinatie van al deze elementen zorgt ervoor dat de verhaalmodus vooral interessant is voor zij die het verhaal van Demon Slayer nog eens willen herbeleven maar dan op een interactieve manier, waarbij zij de touwtjes in de handen hebben tijdens de gevechten. Hou er wel rekening mee dat deze modus je slechts een achttal uurtjes zoet zal houden en je niet het hele verhaal zal kunnen ervaren gezien alles na Mugen Train waarschijnlijk voor deeltje twee zal zijn.

Demon_Slayer_-Kimetsu_no_Yaiba-_The_H_nicles_-_Switch_Announcement_-_(15).png


Multiplayerfun

Dat Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Hinokami Chronicles zich richt op de fans, merk je ook duidelijk aan de extra's die je terugvindt in het menu. Onder Rewards kan je bijvoorbeeld knappe artwork van de serie ontdekken. Elke tekening is verborgen achter een aantal panelen die je moet vrijspelen door bepaalde voorwaarden te voldoen in de verhaalmodus of door ze te kopen. Deze panelen bevatten bovendien personages, arena's, kostuums, profielafbeeldingen, muzieknummers en quotes die je krijgt als je ze vrijspeelt. Die laatste extra's kan je bezichtigen en beluisteren in de Archives. De personages en arena's dienen uiteraard voor de multiplayer in het spel. Deze laat je toe om zowel offline als online te spelen. Hoewel de multiplayer best amusant en vaak overdonderend is, heb ik online toch wat last gehad van lag waarbij het beeld af en toe zelfs zeer stotterend was. Verder voelde het aantal arena's en personages wat beperkt aan, zeker als je weet dat er drie variaties zijn van Tanjiro en nog drie andere variaties van personages gebaseerd zijn op Kimetsu Academy, een spin-off van Demon Slayer.

Waar het spel me wel wist te overtuigen, was op het vlak van graphics. Uiteraard is er sprake van een downgrade ten opzichte van bijvoorbeeld de PlayStation 5- of pc-versie, maar veel lijkt de Switch-versie niet te moeten inboeten en dit is veruit een van de knapste Switch-games die ik al heb gespeeld. Om dit te bewerkstelligen, is het spel wel gelimiteerd aan dertig frames per seconde, maar echt storend is dit niet en zeker niet in handheldmodus. Bovendien heb ik ook geen last gehad van frame drops, maar wat me wel stoorde, was de hoeveelheid aan laadschermen. Zo word je zeker tijdens de verhaalmodus bij de tussenfilmpjes getrakteerd op een laadscherm met enkel het logo van het spel. Maar verder valt er weinig aan te merken op de performance van het spel. Als je dan ook nog eens weet dat zowel originele Japanse als Engelse stemmencast terugkeerde voor het extra stemmenwerk, dan weet je dat je een audiovisueel overtuigende interactieve interpretatie van Demon Slayer krijgt voorgeschoteld.

Conclusie

Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Hinokami Chronicles is een waardig videogame-adaptatie van de populaire Demon Slayer-manga/anime. Hoewel nieuwkomers zich zeker zullen amuseren met het spel, richt het zich toch vooral op de fans. Zij zullen zich gelukkig kunnen uitleven met de spectaculaire gevechten en zich met plezier laten onderdompelen in het verhaal. Ondanks enkele kleine technische mankementjes, is de Switch-port bovendien zeer geslaagd en moet je geen schrik hebben om dit spel voor de Nintendo Switch aan te schaffen.

Pro

  • Spectaculaire actie
  • Leuke manier om het verhaal te (her)beleven
  • Heel wat extra's vrij te spelen
  • Visueel knap

Con

  • Verhaalmodus mocht iets uitgebreider zijn
  • Exploratiegedeelte weinig interessant
  • Hoeveelheid laadschermen
  • Lag tijdens multiplayer
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

10 juni 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Fighter

Ontwikkelaar

  1. CyberConnect2

Uitgever

  1. SEGA
 
Terug
Bovenaan