Review: Deathloop

Je wordt wakker op het strand met rondom allerlei lege flessen drank. Je herinnert je niks, zelfs je eigen naam niet. Je voelt je kut door een kleine doch pijnlijke hoofdpijn. Het klinkt al snel als een van mijn wekelijkse katers op zaterdag. Maar wacht! Je vindt al snel een machinegeweer met munitie en krijgt allerlei zwevende teksten voorgeschoteld. Zou je stiekem de avond voordien iets genomen hebben en daardoor nog aan het trippen zijn? Wat verderop vind je een radio waarmee je in contact komt met Julianna. Zij leidt je naar een reusachtige villa gebouwd op een klif. De zwevende teksten vertellen je om haar niet te vertrouwen maar de simpele ziel die je bent doet toch wat van je gevraagd wordt. Ze klinkt wel leuk, dus misschien ziet ze er ook goed uit? Al snel wordt duidelijk dat dit de foute keuze was. Als een muis in de val zit je vast in de bibliotheek. De enige oplossing lijkt te komen van de zwevende teksten, die zeggen om uit het raam te springen. Je raapt al je moed bij elkaar en neemt een sprong in het onbekende. Daar val je te pletter en word je opnieuw wakker op het strand.

Deathloop is een innovatieve first-person shooter voor PlayStation 5 en PC ontwikkeld door Arkane Lyon, de bekroonde studio achter de veelgeprezen Dishonored-franchise. Deze nieuwe IP zet de kenmerkende gameplay van Arkane voort en geeft gamers de mogelijkheid om op hun eigen manier te spelen. Als Colt zitten spelers gevangen in een tijdlus (loop) op het raadselachtige eiland Blackreef, gedoemd om dezelfde dag voor eeuwig te herhalen. De enige kans om te ontsnappen is om de cirkel te doorbreken door informatie op te graven en acht belangrijke doelen (Visionaries) te vermoorden voordat de dag wordt gereset. In de schaduw loert echter huurmoordenaar Julianna, op missie om de eeuwige loop te beschermen door Colt te vermoorden en de cyclus opnieuw te starten.

DEATHLOOP_20210914134123.jpg


Hetzelfde maar anders

Wanneer je het spel voor het eerst start krijg je immens veel informatie naar je hoofd gesmeten. Het is dan ook niet het simpelste spel op de markt. Laat dat je zeker niet tegenhouden, want eenmaal je wat bezig bent is alles straightforward en best wel logisch. Het spel is complex en geeft je veel opties om je eigen gameplay te vinden die jij het leukst vindt aanvoelen. Hieronder leg ik uit wat het spel allemaal te bieden heeft.

Misschien is die loop zo slecht nog niet?


Het eiland Blackreef is opgedeeld in vier verschillende districten: The Complex, Updaam, Karl's Bay en Fristad Rock. Deze gebieden zijn allemaal verbonden met een tunnel waar enkel Colt toegang tot heeft. Je kunt deze gebieden op vier verschillende tijdstippen van de dag verkennen: ochtend, middag, namiddag en avond. Elk van de districten van Blackreef verandert en evolueert mee met de dag. Zo kwam ik tijdens een zoektocht ‘s avonds te weten dat ik mijn gezochte item niet kon vinden omdat het zich bevond in een huis dat tijdens de middag was afgebrand. Zo’n momenten zorgen ervoor dat je bij elke verkenning stukje per stukje van de puzzel kunt leggen. Sommige spelers zullen het constante backtracken wel een minpuntje vinden. Je speelt namelijk de hele game in dezelfde vier locaties, al dan niet wat veranderd naarmate de dag vordert. Tijdens het verkennen hoef je geen rekening te houden met tijd. Deze verstrijkt alleen als je terugkeert naar de tunnels of uiteraard sterft. Indien je sterft, begint de hele dag opnieuw.

DEATHLOOP_20210910114820.jpg


Up your arsenal

Over sterven gesproken, gelukkig zijn er bepaalde superkrachten die helpen dat te voorkomen. Deze superkrachten heten Slabs. Om Slabs te kunnen gebruiken heb je power nodig. De hoeveelheid power die je hebt, staat aangegeven naast je levensbalk. Colt heeft van nature de Slab Reprise. Hiermee kun je tot tweemaal doodgaan zonder de dag verplicht opnieuw te moeten beginnen. Elke visionary heeft een andere Slab. De vijf verschillende Slabs zijn: Havoc, Aether, Shift, Nexus en Karnesis. Julianna’s Slab kan ervoor zorgen dat haar uiterlijk op die van een Eternalist lijkt. Verder zijn ze van haar ook willekeurig en kunnen ze iedere keer je haar tegenkomt verschillen. Eternalists zijn naast de visionaries de enige mensen die rondlopen op Blackreef. Je zult er een honderdtal vermoorden, maar voel je niet schuldig, net zoals jij keren zij elke ochtend weer terug. Misschien is die loop zo slecht nog niet?

Een korte uitleg wat elke Slab inhoudt:
  • Terwijl Havoc actief is, richt je veel meer schade aan, en de schade die je wordt toegebracht raakt je power reserve in plaats van je levens.
  • Aether maakt je onzichtbaar.
  • Shift geeft je de mogelijkheid om over een korte afstand te teleporteren.
  • Nexus verbindt het lot van je vijanden. Eenmaal gekoppeld, zal het elimineren van één ze allemaal elimineren.
  • Met Karnesis kun je vijanden in de lucht of tegen een muur smijten. Denk wat aan de force powers van een Jedi.
Naast deze superkrachten krijg je nog allerlei handige items ter beschikking. Een machete, handig voor stealth kills. Een Strelak Sapper Charge is een 3-in-1 explosief. Je kunt ze gebruiken als traditionele granaat, als proximity charge die ontploft wanneer een vijand in de buurt komt of als tripwire die ontploft wanneer een vijand over het laserdetectiesysteem wandelt. Als laatste hebben we een Hackamajig, een zelfgemaakte hacking tool waarmee je deuren kunt openen, turrets en sensoren kunt hacken en vijanden kunt afleiden.

Je krijgt ook toegang tot verschillende soorten geweren. Deze hebben vier verschillende kleuren om de zeldzaamheid aan te tonen, zijnde: grijs, blauw, paars en goud. Voor zowel wapens als je personage kun je nog eens extra trinkets toevoegen. Weapon Trinkets zorgen ervoor dat je onder andere sneller kunt herladen of voorzien je wapens van meer kogels in een magazijn. Character Trinkets geven je dan weer de mogelijkheid tot double jump, meer levens/power, sneller hacken of wandelen.

Nadat je een bepaalde missie hebt voltooid krijg je de mogelijkheid om gevonden wapens, Slabs en trinkets bij te houden wanneer de loop terug herstart. Enkel hangt hier een stevig prijskaartje aan vast en zal je vaak een keuze moeten maken welke items je zelf het handigst en belangrijkst vindt om de volgende dag terug gebruik van te kunnen maken.

DEATHLOOP_20210913175121.jpg


Loops = Knowledge, Knowledge = Power

Om deze acht visionaries te vermoorden moet je een stevige puzzel oplossen. Deze visionaries bevinden zich allemaal op verschillende momenten in verschillende districten op het eiland. Ikzelf heb een 19-tal uur nodig gehad om de nodige aanwijzingen te vinden om in die vier districten een route van geweld, verderf, vernieling en dood uit te stippelen. Gelukkig worden alle aanwijzingen die je vindt bijgehouden in het menu. Dit betekent dat Colt elke notitie, bericht en code hier onthoudt, zodat je dit niet allemaal zelf hoeft te doen. Toch wordt je handje niet constant vastgehouden en moest ik af en toe zelf zoeken naar bepaalde codes of handelingen in de reeds gevonden notities. Naast de aanwijzingen om de puzzel op te lossen krijg je ook aanwijzingen om bepaalde unieke wapens te vinden.

Een minpunt aan het menu is dat het last heeft van een hele frustrerende bug. Het spel slaat pas op na elke wissel van tijdstip. Wanneer ik tussen mijn aanwijzingen aan het zoeken was en terug naar de game wou, geraakte ik niet uit het menu. Dit zorgde ervoor dat ik het spel moest herstarten en alle vooruitgang van dat tijdstip opnieuw moest doen. Deze bug kwam veel te vaak voor waardoor ik uren aan gameplay ben verloren en moest herhalen. Het zorgde er ook voor dat ik niet altijd naar mijn aanwijzingen durfde gaan omdat ik mijn vooruitgang niet kwijt wou. Zo heb ik een heleboel raadsels naast de verhaallijn nog niet opgelost. Hopelijk wordt dit snel gepatched en kan ik bij een replay op mijn gemak eens alles verder ontdekken. Er is immers écht veel te vinden in dit spel maar deze bug heeft me tegengehouden om volop van het spel te kunnen genieten.

DEATHLOOP_20210914001405.jpg


Deadly Multiplayer

Nog iets waar zeker over gesproken moet worden is de multiplayer! Yep, deze game heeft een Dark Souls-achtige modus. Wanneer je het spel voor het eerst opstart zie je twee opties: Break The Loop of Protect The Loop. Pas na een bepaalde missie is deze laatste beschikbaar. Tussen het puzzelen en moorden word je lastig gevallen door Julianna. Zij valt het district binnen waar je momenteel in vertoeft en zorgt ervoor dat je niet kunt ontsnappen tot je een bepaalde sensor terug hebt kunnen hacken. Terwijl jij probeert om te kunnen ontsnappen, zit Julianna je op de hielen om de loop te beschermen. Julianna kan hier gespeeld worden door een andere speler. Dit maakt alles een pak spannender en moeilijker. Spelers die liever geen multiplayer spelen kunnen in het menu de optie aanpassen. Je kunt kiezen tussen Single Player, Online of Friends Only-modus. Het jammere aan de AI is dat ze allemaal behoorlijk achterlijk zijn. Je kan er zeer eenvoudig omheen lopen en zelfs op de wat drukkere momenten hoef je maar op een tactische plaats te staan om ze een voor een neer te kegelen. Gelukkig kan je zelf redelijk snel sterven als je niet voorzichtig bent dus hierdoor blijf je toch wat op je hoede.

Eenmaal je jouw ideale combinatie van geweren, krachten en upgrades hebt gevonden is dit een ideaal speelparadijs


Deathloop is een interessante game die verschillende ideeën samenbrengt en er een uniek geheel van maakt. Stap per stap krijg je puzzelstukjes waarmee je meer over de wereld, de inwoners en het ontstaan van de loop te weten komt. Het spel wordt beter naarmate je vordert. Eenmaal je jouw ideale combinatie van geweren, krachten en upgrades hebt gevonden is dit een ideaal speelparadijs waar je je volledig kunt uitleven. Ik speelde het spel op PlayStation 5 op de performance mode en terwijl de wereld visueel er wel goed, complex en gelayerd uitziet, haalde het bij drukke momenten en cutscenes niet constant 60 frames per seconde. Persoonlijk ben ikzelf niet zo vlot met een controller en denk daarom dat dit spel echt tot z’n recht zal komen indien je dit met muis en keyboard speelt.

Conclusie

Deathloop is een uniek en interessant concept. Het gebeurt niet vaak dat we zo'n gedurfde AAA-game voorgeschoteld krijgen. Geleidelijk aan vind je aanwijzingen die behoren tot een groter geheel waarvan je niet kunt wachten deze puzzel klaar te hebben. De werknemers van Arkane Lyon hebben hun best gedaan om een complexe puzzel en verhaal in een game te schrijven die voldoende diepgang bevat en tegelijk ook nog eens interessant en grappig is. De synergie en voice-acting van Colt en Julianna zijn fantastisch en vaak hilarisch. Jammer genoeg heb ik iets te vaak last gehad van bugs en loopt de game zelfs op performance mode soms niet perfect.

Pro

  • Uniek concept
  • Humor
  • Voice-acting

Con

  • Bugs
  • Backtracking
  • Zwakke AI
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

14 september 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5

Ontwikkelaar

  1. Arkane Studios

Uitgever

  1. Bethesda Softworks
 
Laatst bewerkt:
Redactie
Op pc draait het niet goed. Niet alleen hier. Mss in je review zetten?
Het is gespeeld op PS5. We hebben de pc-versie niet getest, dus gaan dat er niet inzetten.
Een review is een ervaring van een spel op het platform dat het gespeeld werd. Vandaar dat we dat onderaan de review er altijd duidelijk bij zetten.
 
Terug
Bovenaan