De Schaar Erin is de Vlaamse adaptatie van Shear Madness, de langstlopende komedie in Amerika. Het succes van deze voorstelling ligt in de slimme mix van humor en een echte whodunit (who has done it), waarbij het publiek actief betrokken wordt en de moord zelf moet oplossen door aandachtig te kijken naar wat er zich op het podium afspeelt.
Zondagavond mocht ik deze theatervoorstelling van Backstage Producties bijwonen in Theater Elckerlyc in Antwerpen. De cast bestaat uit Dirk Van Vooren als Tony Van Reet, David Cantens als Eddy Laureyssens, Helle Vanderheyden als Barbara De Marke, Vicky Florus als Eleonore Delrey, Christophe Stienlet als Nick Janssens en Patrick Onzia als Mike Vertommen, onder regie van Frank De Kaey.
Tijdens de pauze blijven de acteurs op het podium, terwijl inspecteur Nick Janssens een persoonlijk praatje met je maakt in de foyer. Sommige bezoekers kiezen ervoor om in de zaal te blijven zitten, zodat ze nog extra entertainment voorgeschoteld krijgen. De show leunt sterk op slapstick humor. Tony gooit met scheercrème rond en het haar wassen wordt een voorstelling op zich. Dit is niet helemaal mijn stijl, maar het publiek genoot er zichtbaar van!
Ik denk dat er maar weinig voorstellingen zijn waarin de interactie met het publiek zo intens is en zo echt aanvoelt. Er is geen enkele façade; we verschuilen ons achter niets. Alle vragen worden beantwoord - niet altijd correct, maar dat hoort bij de rollen die we spelen. Ik denk dat die directe, authentieke interactie het verschil maakt en iets anders is om naar uit te kijken. Bovendien is er elke avond variatie, bijvoorbeeld in wie de moordenaar is.
Zijn er nog altijd vragen die je verrassen, waar je zelf nog nooit aan had gedacht?
Ja, vanavond bijvoorbeeld! We dachten dat we het einde van de voorstelling naderden, maar ineens kwam er een vraag waarvan we dachten: ‘Hé, dat hadden we niet zien aankomen'. Dat was verrassend, maar dat is supergoed opgelost (backstage en dankzij Patrick Onzia). Het publiek heeft er dan ook keihard om gelachen.
Hoeveel voorbereiding vraagt deze voorstelling?
In een traditioneel stuk repeteer je met tekst: je leert waar je staat, wat je zegt, tegen wie, en met welke intonatie. Daar kun je dan aan werken. Bij ons is dat anders. Je kan het eerste deel repeteren, maar daarna hangt het af van wat er gaat gebeuren. Misschien stelt het publiek deze of die vraag, en dan doen we tijdens de repetities alsof. Maar ik stond echt te hunkeren naar een publiek. Ik heb dat ook tegen de regisseur gezegd: 'Ik wil wel blijven repeteren, maar ik heb publiek nodig.' Want pas dan voel je echt welke richting het stuk opgaat.
Na afloop van de première werd het stuk opgedragen aan de recent overleden Brik Van Dyck en Gilbert Vande Voorde, de vader van Dirk, die vorige week is overleden. Beide waren nauw betrokken bij de cast, het productiehuis en Theater Elckerlyc.
Zondagavond mocht ik deze theatervoorstelling van Backstage Producties bijwonen in Theater Elckerlyc in Antwerpen. De cast bestaat uit Dirk Van Vooren als Tony Van Reet, David Cantens als Eddy Laureyssens, Helle Vanderheyden als Barbara De Marke, Vicky Florus als Eleonore Delrey, Christophe Stienlet als Nick Janssens en Patrick Onzia als Mike Vertommen, onder regie van Frank De Kaey.
Welkom bij kapsalon De Schaar Erin
In kapperszaak De Schaar Erin lijkt het een gewone dag: kapper Tony Van Reet en assistente Barbara zijn druk bezig in de zaak, terwijl klanten zoals de chique Eleonore Delrey en antiquair Eddy Laureyssens binnenkomen. Maar de rust wordt verstoord wanneer Tony's bovenbuur, pianiste Isabelle Kozak, plotseling dood wordt aangetroffen. Inspecteurs Nick Janssens en Mike Vertommen starten hun onderzoek, maar al snel blijkt dat iedereen een motief heeft. In hun zoektocht naar de moordenaar schakelen ze de hulp van het publiek in om de zaak op te lossen.De Schaar Erin brengt theater tot leven
De Schaar Erin is een perfecte voorstelling voor liefhebbers van moordspellen die graag op zoek gaan naar de dader, maar ook voor bezoekers die liever gewoon toekijken zonder mee te raden. Dit maakt het stuk toegankelijk voor iedereen. Hoe de voorstelling verloopt, hangt af van het publiek; geen enkele avond is dus hetzelfde. In het eerste deel maak je kennis met de kleurrijke personages in het vrolijk roze kapsalon. En wat een energie stralen de acteurs uit – vanaf de eerste scène voel je de dynamiek! Naarmate het stuk vordert, merk je allerlei zaken op die vragen oproepen en die kan je in het interactieve tweede deel stellen. De improvisatie van de acteurs is uitstekend: geen vraag wordt ontweken, maar als publiek kun je rekenen op een gevatte reactie. Het stuk is niet voor mensen die snel op hun teentjes getrapt zijn, want de acteurs geven soms een pittig weerwoord.Uitstekende improvisatie en een pittig weerwoord van de acteurs zorgen voor een dynamische ervaring!
Tijdens de pauze blijven de acteurs op het podium, terwijl inspecteur Nick Janssens een persoonlijk praatje met je maakt in de foyer. Sommige bezoekers kiezen ervoor om in de zaal te blijven zitten, zodat ze nog extra entertainment voorgeschoteld krijgen. De show leunt sterk op slapstick humor. Tony gooit met scheercrème rond en het haar wassen wordt een voorstelling op zich. Dit is niet helemaal mijn stijl, maar het publiek genoot er zichtbaar van!
Na de voorstelling van De Schaar Erin, stelde ik enkele vragen aan acteur Christophe Stienlet.
Deze voorstelling loopt al vele jaren wereldwijd. Wat denk je dat het geheim van dit succes is?Ik denk dat er maar weinig voorstellingen zijn waarin de interactie met het publiek zo intens is en zo echt aanvoelt. Er is geen enkele façade; we verschuilen ons achter niets. Alle vragen worden beantwoord - niet altijd correct, maar dat hoort bij de rollen die we spelen. Ik denk dat die directe, authentieke interactie het verschil maakt en iets anders is om naar uit te kijken. Bovendien is er elke avond variatie, bijvoorbeeld in wie de moordenaar is.
Zijn er nog altijd vragen die je verrassen, waar je zelf nog nooit aan had gedacht?
Ja, vanavond bijvoorbeeld! We dachten dat we het einde van de voorstelling naderden, maar ineens kwam er een vraag waarvan we dachten: ‘Hé, dat hadden we niet zien aankomen'. Dat was verrassend, maar dat is supergoed opgelost (backstage en dankzij Patrick Onzia). Het publiek heeft er dan ook keihard om gelachen.
Hoeveel voorbereiding vraagt deze voorstelling?
In een traditioneel stuk repeteer je met tekst: je leert waar je staat, wat je zegt, tegen wie, en met welke intonatie. Daar kun je dan aan werken. Bij ons is dat anders. Je kan het eerste deel repeteren, maar daarna hangt het af van wat er gaat gebeuren. Misschien stelt het publiek deze of die vraag, en dan doen we tijdens de repetities alsof. Maar ik stond echt te hunkeren naar een publiek. Ik heb dat ook tegen de regisseur gezegd: 'Ik wil wel blijven repeteren, maar ik heb publiek nodig.' Want pas dan voel je echt welke richting het stuk opgaat.
Na afloop van de première werd het stuk opgedragen aan de recent overleden Brik Van Dyck en Gilbert Vande Voorde, de vader van Dirk, die vorige week is overleden. Beide waren nauw betrokken bij de cast, het productiehuis en Theater Elckerlyc.
De rode loper
Conclusie
De Schaar Erin is een voorstelling die geschikt is voor iedereen, of je nu actief de moordzaak wil oplossen of liever op de achtergrond blijft. De improvisatie van de acteurs is indrukwekkend; ze geven nooit de indruk dat ze het even niet meer weten en blijven gedurende de tweeënhalf uur volledig in hun rol. Ik heb oprecht genoten van deze voorstelling.
Pro
- Sterke cast
- Geweldige improvisatie
- Hilarisch
Con
- Er zijn aanzienlijke hiaten in de motivatie en de redenen achter de moordenaar.
9
Over dit theaterstuk
Beschikbaar vanaf
4 oktober 2024
Genre
- Comedy
- Theater
Speelduur
150 minuten
Regie
Frank De Kaey
Cast
Christophe Stienlet, Dirk Van Vooren, David Cantens, Helle Vanderheyden, Patrick Onzia, Vicky Florus
Productiehuis
- Backstage Producties