Review: De Rode Kathedraal

In huidige politieke tijden misschien niet meteen een voorkeursregio om bij weg te dromen, maar in De Rode Kathedraal bevinden we ons in het Moskou van de zestiende eeuw. In opdracht van tsaar Ivan de Verschrikkelijke dient daar namelijk de Basiliuskathedraal te worden gebouwd. Geen klein bier! Gelukkig sta je aan het hoofd van een team bouwmeesters, waarbij elke speler slechts een deel van de kathedraal voor zijn rekening zal nemen. Benieuwd of deze uitdaging ook iets voor jou is? Ontdek het in onderstaande review!

Ondanks dat De Rode Kathedraal al sinds 2020 bestaat, kwam het in onze contreien pas dit jaar in de winkelrekken te liggen. Wie wat thuis is in de bordspelwereld, zal mogelijks ook de namen Israel Cendrero en Sheila Santos herkennen. Zij ontwikkelden namelijk ook de spirituele opvolger van voorliggend spel: Het Witte Kasteel van Himeji. Uitgever 999 Games bezorgde ons opnieuw een reviewexemplaar. Ik was alvast vol ongeduld om uit te zoeken of dit spel van hetzelfde niveau zou zijn!

RK1.jpg

Lukt het jou om de gunst van de tsaar voor je te winnen?​

Of er veiligheidsschoenen en -helmen aan te pas kwamen, betwijfel ik, maar mentaal gaan we alleszins mee de werf op! Dit als leidinggevende van een team van bouwmeesters. Hierbij zal je niet enkel je architecturale inzichten moeten aanspreken, maar zal je ook invloed moeten uitoefenen op de geestelijkheid en de verschillende gilden van de stad. Wiens bijdrage aan de kathedraal het grootst is en hierbij de meeste prestigepunten in de wacht weet te slepen, verdient het respect van de tsaar en mag zich tevens tot winnaar kronen.

Ondanks het kleine doosje, zal je merken dat er best wat spelcomponenten aan te pas komen. Naast het centrale markttableau en de bouwplaats voor de kathedraal, krijgt iedereen ook een persoonlijke werkplaatstableau. Afhankelijk van je ervaring, kan je hier kiezen voor een basiskant of een gevorderde kant. Op het markttableau vinden we niet enkel de middelentegels, maar ook de verschillende invloedskaarten en dobbelstenen die nodig zullen zijn om grondstoffen te verzamelen. Naast de centrale markt worden vervolgens alle middelen en bouwmaterialen geplaatst, alsook de benodigde roebels om je werkplaats te upgraden. Afhankelijk van het aantal spelers dient tenslotte enkel nog een bouwplankaart te worden getrokken. Hierop wordt weergegeven hoe de kathedraal er finaal zal uitzien. De nodige kathedraalkaarten worden geplaatst en worden telkens van een werkplaatstegel voorzien. Van zodra alles zijn plaatsje heeft gekregen, iedereen een kleur heeft gekozen en de startspeler is bepaald, kan het spel beginnen!

RK2.jpg

Tactische Eurogame zonder veel complexiteit​

Hoewel een eerste rondje wat uitleg vergt, zal je merken dat het spel niet enorm complex is. Tijdens een beurt kan je namelijk maar drie dingen doen: een kathedraaldeel claimen, delen van de kathedraal bouwen of middelen op de markt verkrijgen. Om een kathedraaldeel te claimen dien je enkel een banier van je werkplaats naar een kathedraalkaart te verplaatsen. De bijhorende tegel leg je vervolgens in je werkplaats. Deze kan je eventueel een blijvend voordeel opleveren. Ga je voor het bouwen van een kathedraaldeel, dan mag je maximum drie bouwmaterialen op de bouwplaats afleveren. Deze kunnen gebruikt worden om te bouwen of om te decoreren. Van zodra een deel is afgewerkt, verdien je punten. Maar let ook op, bouwt iemand een deel boven een reeds door jou geclaimd onderdeel, dan krijg je meteen ook minpunten.

Net als bij Het Witte Kasteel van Himeji, krijg je bij De Rode Kathedraal heel wat waar voor je geld.


Tenslotte is er nog de markt. In dit onderdeel komen ook de dobbelstenen in het spel. Het is namelijk zo dat je elke dobbelsteen het aantal ogen mag verplaatsen en vervolgens bijhorende grondstof mag nemen. Neem je de witte dobbelsteen of de dobbelsteen van je eigen kleur, dan mag je ook roebels besteden om extra velden te verplaatsen. Daarenboven kan je ook invloed gebruiken om extra acties uit te voeren en kan je een werkplaats activeren om extra grondstoffen te verdienen. Wie zijn zesde kathedraalkaart bouwt, triggert de eindronde van het spel. Wie op het einde het meeste prestigepunten heeft, wint.

RK3.jpg

Een aanrader voor een gunstige prijs!​

Je leest het al, in dit strategisch bordspel zal er redelijk wat denkwerk aan te pas komen. Dit is meteen ook wat De Rode Kathedraal zo leuk maakt: steeds je keuzes moeten afwegen en afhankelijk van de zetten van je tegenstanders, je tactiek constant bijstellen. Aangezien je ook minpunten kan krijgen door andere spelers, is het voortdurend een race tegen de klok. En het klopt dat er met de dobbelstenen een kleine geluksfactor bij komt kijken, maar je zal merken dat het spel toch vooral erg strategisch blijft. Toegegeven, het is geen superzware Eurogame, maar er is zeker en vast voldoende diepgang aanwezig.

Ondanks dat de doos compact lijkt, zitten er heel wat kwalitatieve en best uitgebreide spelcomponenten in verborgen. Je krijgt dus, net als bij Het Witte Kasteel van Himeji, heel wat waar voor je geld. De echte kettingreacties waar eerstgenoemde voor bekendstaat, zitten er in De Rode Kathedraal niet in, waardoor het spel iets simpeler is in zijn basis, maar desondanks niet minder tactisch. Ik hoorde al van sommige mensen dat ze de doos niet enorm aantrekkelijk vinden, maar laat je daardoor zeker niet tegenhouden. Ik vind zelf namelijk dat de vormgeving perfect bij het thema past. Daarenboven zijn alle mogelijkheden erg duidelijk weergegeven op het speelbord, waardoor je al snel mee bent met de hele opzet. Net als Het Witte Kasteel van Himeji is De Rode Kathedraal wat mij betreft dus zeker en vast een aanrader!

Conclusie

De Rode Kathedraal is een strategische Eurogame waarin je verantwoordelijk wordt gesteld voor het bouwen van de Basiliuskathedraal. Net als zijn spirituele opvolger Het Witte Kasteel van Himeji zal je slim te werk moeten gaan met je planning en het verzamelen van resources. Hoewel laatstgenoemde nog iets meer tactisch denkwerk vergt en daardoor iets complexer is, zal je merken dat dit geen afbreuk doet aan de kwaliteit van het spel. Ondanks de compacte doos en de bescheiden prijs, weten designers Sheila Santos en Israel Cendrero, en uitgever 999 Games opnieuw een topper van formaat af te leveren. Wat mij betreft, zeker en vast een aanrader!

Pro

  • Kwalitatieve spelcomponenten
  • Het mechanisme met de dobbelstenen zorgt voor een unieke twist
  • Veel spel voor een lage kostprijs

Con

  • De vormgeving zal misschien niet iedereen aanspreken
  • Niet de meest uitgebreide Eurogame
8

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Sheila Santos en Israel Cendrero

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

80 minuten
 
Terug
Bovenaan