Het is weer drummen geblazen op het marktplein van Kakelenburg. Nadat deze eerder bezocht werd door wonderdokters, kruidenheksen, alchemisten en snotneuzen, is het nu de plaats voor het duel der kwakzalvers om zoveel mogelijk patiënten naar hun marktkraam te lokken en ze vervolgens te genezen. Met De Kwakzalvers van Kakelenburg - Het Duel wordt er aan de populaire titel van 999 Games een tweespelersvariant toegevoegd. Of deze variant een misbaksel of een succesformule is, dat lees je in onderstaande review.
Het basisprincipe van De Kwakzalvers van Kakelenburg - Het Duel is hetzelfde als in het originele spel, het is nog steeds een bag builder. Je probeert door middel van inkomsten meer en betere ingrediënten in je zak te krijgen om de kans op knalerwten, inderdaad deze zijn ook nog aanwezig, te verkleinen. Hoe kleiner de kans op knalerwten, hoe kleiner de kans op een ontplofte fles. Betere ingrediënten, deze zijn allemaal nieuw ten opzichte van het basisspel, zorgen dan weer voor meer inkomsten en meer stappen voor de patiënt. In dit spel probeer je immers niet om een zo hoog mogelijke score te behalen, maar hier is het de bedoeling om de patiënten naar jouw marktkraam te lokken. Beide spelers zullen de patiënt dus heen en weer richting hun kraam sleuren, wat resulteert in een heus touwtrekgevecht. Wanneer een speler uiteindelijk toch een patiënt aan diens kraam weet te krijgen, dan scoort die een punt. Het spel eindigt van zodra iemand een zesde patiënt weet te verplaatsen naar diens kraam of van zodra de zevende ronde gedaan is. De speler die de meeste patiënten heeft weten te lokken, is de winnaar van het spel.
De ingrediënten in dit spel zijn allemaal vernieuwd. We verwelkomen onder andere het pauwenoog, het heksenkruid, de stinkzwam, en het drakenbloed. Allemaal hebben ze opnieuw hun unieke eigenschap, al liggen die wel in lijn met de originele eigenschappen. De ene eigenschap kan ook sterker zijn dan de andere, maar je zal eerst andere fiches moeten trekken, zoniet benutten ze hun eigenschap niet volledig of zelfs helemaal niet. Vaak zijn sterkere fiches ook duurder in aankoop. Dit komt de balans in de verschillende fiches en eigenschappen uiteraard ten goede. Net als in het basisspel zijn diverse mogelijkheden voor de unieke functie van de ingrediënten voorzien. Dit zorgt uiteraard voor meer variatie in het spel.
Voor wie het basisspel van Kwakzalvers kent, zal bovenstaande vertrouwd aanvoelen. De speleigenschappen van het spel zijn identiek, maar toch is het spel voldoende vernieuwend ten opzichte van die versie en is het geen flauw afkooksel. Denk hierbij aan de nieuwe ingrediënten, het getouwtrek om de patiënt, het beurtelings spelen, de rondenkaarten ... In deze versie zit ook veel meer interactie dan in het originele spel, waarbij iedereen eigenlijk gewoon met zijn eigen ketel bezig is. Bepaalde acties hebben direct invloed op jouw spel door een marktkraam te verplaatsen, of een fiche op te waarderen of toe te voegen, of de rondenkaart waarbij je moet afwegen wat je jouw tegenstander wilt gunnen. Het spel is een bag builder, je versterkt dus je trekzak. In het begin is het heel moeilijk om een patiënt binnen te halen, maar eenmaal verder in het spel kan je sterkere fiches trekken waardoor het iets vlotter gaat. Al probeert het spel ook wel steeds de persoon die achterligt in de race te houden door deze te laten starten, als eerste keuzes te laten maken, wordt bij iedere patiënt die je binnenhaalt een bonus gegeven aan de andere speler en moet je jouw marktkraam verder weg verplaatsen. Het is en blijft een geluksspelletje en het is steeds een afweging hoever je durft te gaan. Trek je bv. nog een extra fiche of niet met de wetenschap dat de kans op een ontploffing steeds groter wordt?
Het basisprincipe van De Kwakzalvers van Kakelenburg - Het Duel is hetzelfde als in het originele spel, het is nog steeds een bag builder. Je probeert door middel van inkomsten meer en betere ingrediënten in je zak te krijgen om de kans op knalerwten, inderdaad deze zijn ook nog aanwezig, te verkleinen. Hoe kleiner de kans op knalerwten, hoe kleiner de kans op een ontplofte fles. Betere ingrediënten, deze zijn allemaal nieuw ten opzichte van het basisspel, zorgen dan weer voor meer inkomsten en meer stappen voor de patiënt. In dit spel probeer je immers niet om een zo hoog mogelijke score te behalen, maar hier is het de bedoeling om de patiënten naar jouw marktkraam te lokken. Beide spelers zullen de patiënt dus heen en weer richting hun kraam sleuren, wat resulteert in een heus touwtrekgevecht. Wanneer een speler uiteindelijk toch een patiënt aan diens kraam weet te krijgen, dan scoort die een punt. Het spel eindigt van zodra iemand een zesde patiënt weet te verplaatsen naar diens kraam of van zodra de zevende ronde gedaan is. De speler die de meeste patiënten heeft weten te lokken, is de winnaar van het spel.
Deze duelversie zorgt voor meer interactie.
De ingrediënten in dit spel zijn allemaal vernieuwd. We verwelkomen onder andere het pauwenoog, het heksenkruid, de stinkzwam, en het drakenbloed. Allemaal hebben ze opnieuw hun unieke eigenschap, al liggen die wel in lijn met de originele eigenschappen. De ene eigenschap kan ook sterker zijn dan de andere, maar je zal eerst andere fiches moeten trekken, zoniet benutten ze hun eigenschap niet volledig of zelfs helemaal niet. Vaak zijn sterkere fiches ook duurder in aankoop. Dit komt de balans in de verschillende fiches en eigenschappen uiteraard ten goede. Net als in het basisspel zijn diverse mogelijkheden voor de unieke functie van de ingrediënten voorzien. Dit zorgt uiteraard voor meer variatie in het spel.
Geen flauw afkooksel
Wat ook nieuw is, is dat je niet langer synchroon, maar beurtelings speelt. De rondes zien er ook net iets anders uit dan degene die we gewend zijn. Bij de start van een ronde worden er twee munten opgeworpen. De winnaar van de vorige ronde mag een van beide eigenschappen kiezen en de verliezer krijgt de andere. Elke eigenschap is handig of nuttig, al zal soms de ene beter uitkomen dan de andere. Na deze worp begint de speler die geworpen heeft, met het brouwen van zijn drank. Een knalerwt zakt naar de bodem van je flessenhals en andere fiches blijven steken in de flessenhals. Indien het directe acties zijn, voer je deze uit. Wanneer je drie gekleurde fiches in de hals hebt, is je fles vol en mag je deze fiches verplaatsen naar de buik van de fles. Dit doe je tot een van volgende zaken optreedt: de fles ontploft, de flessenhals ligt vol of de speler stopt vroegtijdig. Een ontploffing wil zeggen dat de bodem vol ligt met knalerwten. De flessenhals zelf ligt vol van zodra een speler drie gekleurde ingrediënten heeft weten te trekken. Wanneer de ketel niet ontploft is, en je hebt minstens één nieuwe fiche getrokken, verplaats je de patiënt richting jouw kraam op basis van de waardes van de fiches in de flessenhals plus de waarde van de laatste knalerwt in je fles. Is je fles ontploft, dan moet je de helft van je behaalde goud terug afgeven, of de patiënt evenveel posities verplaatsen als het goud dat je zou moeten afgeven richting het kraam van je tegenspeler. Indien een patiënt jouw kraam bereikt, verplaats je deze naar het behandelingsspoor en voer je de bijhorende actie uit. Indien de patiënt hier op een witte pion komt, dan heeft de actie betrekking op jou. Indien het een zwarte pion is, dan is de actie voor je tegenstander. Wanneer je een patiënt weet te scoren, moet je je marktplaats twee velden achteruit verplaatsen. Zo wordt de afstand om een volgende patiënt te scoren steeds iets groter en uitdagender.Een weloverwogen keuze
Vervolgens is de andere speler aan de beurt en doet hetzelfde totdat beide spelers ofwel een ontplofte fles hebben ofwel vrijwillig gestopt zijn. Dan voer je de nasleep uit, namelijk: hier voer je de acties uit van de ingrediënten die geen directe werking hebben. Nadien is er het markttoezicht. De speler die als laatste diens drank heeft voltooid, bekijkt de rondenkaart en mag bepalen welke aanbiedingsfiches hij hier tegenover wil stellen. De aanbiedingen zijn heel gevarieerd: je krijgt een extra ingrediënt, je verplaatst je marktkraam, je voegt knalerwten aan je trekzak toe ... Hiertegenover kunnen opwaarderingsfiches en goudstukken geplaatst worden. De andere speler mag nu kiezen welke aanbieding deze wil nemen, jijzelf neemt de overgebleven aanbieding. Aangezien dit in het begin moeilijk af te wegen is, voorziet het spel zes rondenkaarten waarbij een gelijkwaardige tegenwaarde wordt weergeven. Wanneer je het spel voldoende gespeeld hebt en de waardes beter zelf kan inschatten, kan je voor andere rondenkaarten kiezen. Hierna mag je met je verworven goudstukken de markt op. Je mag meerdere ingrediënten kopen, maar van elke kleur slechts één exemplaar en je mag hoogstens één goudstuk meenemen naar de volgende ronde. Na afloop hiervan is de ronde gedaan, je maakt je fles leeg en doet deze ingrediënten samen met de nieuwe terug in je trekzak. Indien je meer dan een goudstuk over hebt, leg je dit terug in de voorraad. De speler die achterligt, mag de nieuwe ronde starten door de rondenkaart te vernieuwen en de muntworp uit te voeren.Voor wie het basisspel van Kwakzalvers kent, zal bovenstaande vertrouwd aanvoelen. De speleigenschappen van het spel zijn identiek, maar toch is het spel voldoende vernieuwend ten opzichte van die versie en is het geen flauw afkooksel. Denk hierbij aan de nieuwe ingrediënten, het getouwtrek om de patiënt, het beurtelings spelen, de rondenkaarten ... In deze versie zit ook veel meer interactie dan in het originele spel, waarbij iedereen eigenlijk gewoon met zijn eigen ketel bezig is. Bepaalde acties hebben direct invloed op jouw spel door een marktkraam te verplaatsen, of een fiche op te waarderen of toe te voegen, of de rondenkaart waarbij je moet afwegen wat je jouw tegenstander wilt gunnen. Het spel is een bag builder, je versterkt dus je trekzak. In het begin is het heel moeilijk om een patiënt binnen te halen, maar eenmaal verder in het spel kan je sterkere fiches trekken waardoor het iets vlotter gaat. Al probeert het spel ook wel steeds de persoon die achterligt in de race te houden door deze te laten starten, als eerste keuzes te laten maken, wordt bij iedere patiënt die je binnenhaalt een bonus gegeven aan de andere speler en moet je jouw marktkraam verder weg verplaatsen. Het is en blijft een geluksspelletje en het is steeds een afweging hoever je durft te gaan. Trek je bv. nog een extra fiche of niet met de wetenschap dat de kans op een ontploffing steeds groter wordt?
Conclusie
De Kwakzalvers van Kakelenburg - Het Duel is een tweespelersversie van het gekende spel De Kwakzalvers van Kakelenburg. Het voelt enerzijds gekend aan, het is nog steeds een bag building-spel met een push your luck-mechanisme, maar toch bevat het voldoende vernieuwing zodat het een geslaagde variant is. Wie houdt van Kwakzalvers en voornamelijk met twee spelers speelt, zal deze versie zeker kunnen appreciëren. Indien het originele spel niet je ding is, dan zal deze duelvariant daar niets aan veranderen.
Pro
- Geslaagde duelversie
- Verschilt voldoende van het originele spel
- Hoge herspeelbaarheid door diverse ingrediëntenboeken
Con
- Geluksfactor
8.5
Over
Uitgever
- 999 Games
Designer
Wolfgang Warsch
Aantal spelers
2
Tijdsduur
45-60 minuten