Review: DARQ: Complete Edition

DARQ verscheen in 2019 op pc, maar zoals wel vaker vond ook deze game zijn weg naar de consoles. Ik ging zelf aan de slag met de next-gen versie van DARQ: Complete Edition. Deze game voegt naast de hoofdgame ook nog eens de downloadbare content toe die later werd uitgebracht. Of deze surrealistische puzzelgame een blijvende indruk achterlaat en bijgevolg de moeite waard is om aan te schaffen, kom je in deze review te weten.

In deze game speel je met het zwijgzame jongetje Lloyd die zijn dromen kan beleven. Hierin maakt hij echter geen plezierritje in een Ferrari of flaneert hij zorgeloos over de promenades in Cannes. Zijn dromen zijn namelijk regelrechte nachtmerries waarin hij moet ontsnappen uit de klauwen van kwaadaardige schepsels die hem liever niet meer zien ontwaken. Lloyd weet niet waarom hem dit overkomt en hoe hij dit bizarre fenomeen teniet kan doen. Aan jou om hem door deze penibele situatie te loodsen en hem te bevrijden van zijn slapeloze nachten.

DARQ Complete Edition_1.jpg


Wandelen over het plafond kan ook wel eens leuk zijn

DARQ: Complete Edition is een puzzelgame die het niet zo nauw neemt met de wetten van de fysica. Lloyd is in zijn dromen niet onderhevig aan de zwaartekracht met als gevolg dat hij zich kan verplaatsen via muren en plafonds. Dit voordeel zal je als speler moeten uitbuiten om de levels tot een goed einde te brengen. Dit zorgt dat je op een andere manier naar de omgeving moet kijken dan je gewend bent. Je speelt de game vanuit 2.5D-perspectief, maar er wordt toch een soort van ruimtelijk gevoel gecreëerd door te werken met hendels die je in of uit de ruimte transporteren. Levels spelen zich ook steeds af op een andere locatie, zo zal je onder meer ronddolen in een mysterieus ziekenhuis en desolate treinwagons.

Het lijkt wel of Tim Burton zich heeft omgeschoold tot game-ontwikkelaar.


Bij de start zal je moeten leren omgaan met de nieuwe wetten die gelden in dit droomuniversum. Je dient dit in je eentje uit te zoeken zonder enige tussenkomst van de game, deze neemt je namelijk niet bij de hand. Er zijn geen tutorials over de gamemechanismen of de besturing. Dit past perfect bij de toon van de game, want ook Lloyd moet het op zijn eentje zien te redden en loopt er bij de start maar verloren bij. De moeilijkheidsgraad is heel goed uitgebalanceerd. In de levels zal je voornamelijk de omgeving uitkammen op zoek naar voorwerpen die kunnen dienen om een puzzel op te starten. Door deze vervolgens te voltooien, speel je nieuwe voorwerpen vrij die dan weer van pas komen bij een andere puzzel. De game weet je uit te dagen zonder echt frustrerend te worden. Het einde van een level halen gaf altijd veel voldoening, ook al kon ik mezelf vaak voor het hoofd slaan dat ik niet eerder doorhad hoe alles precies in elkaar stak.

DARQ Complete Edition_2.jpg


Puzzelen met het onbehaaglijke gevoel dat er iemand over je schouder meekijkt

Niet alleen het leveldesign is van hoogstaande kwaliteit, er werd ook veel aandacht besteed aan het visuele aspect. Zoals het een nachtmerrie beoogt, is de game heel grauw door de grijs- en zwarttinten. De soundtrack focust zich enkel op noodzakelijke geluiden, je hoort bij momenten enkel de voetstappen van Lloyd of het geluid van de krakkemikkige machines die je bij wijlen bestuurt. De game ademt gigantisch veel sfeer uit. Ik heb vaak wat verweesd naar mijn scherm zitten staren omdat ik onder de indruk was van de schoonheid ervan. Op een bepaald moment dacht ik zelfs dat Tim Burton zich had omgeschoold tot game-ontwikkelaar en dit zijn eerste creatie was. Een mooier compliment kan je de makers mijns inziens niet geven.

De bangeriken onder ons zullen af en toe met een benauwd gevoel zitten, want de game kent verscheidene horrorelementen. Dit in de vorm van jump scares of momenten waar je ongezien voorbij een vijand moet sluipen. Hoewel dit avontuur voor mij gerust een aantal uur langer had mogen duren, kwam er jammer genoeg na acht levels al een einde aan. Zes daarvan vormen het hoofdverhaal, de overige twee werden later uitgebracht als downloadbare content en konden in deze Complete Edition natuurlijk niet ontbreken. Deze twee levels vormen een zeer leuke uitbreiding en introduceren een nieuw gameplayelement die voor een andere dynamiek weet te zorgen.

Conclusie

DARQ: Complete Edition is een unieke puzzelgame met een intrigerend concept. Puzzels oplossen in een droomwereld waarin de wetten van de fysica niet gelden, zorgt ervoor dat je op een andere manier naar de omgeving kijkt waarin je je bevindt. Dat de game er op visueel vlak fantastisch uitziet en je meermaals op het puntje van je stoel zit omdat het de nodige horrorelementen perfect weet te integreren, maken van deze game een must-play.

Pro

  • Origineel concept
  • Leveldesign
  • Visuele stijl
  • Leuke puzzels

Con

  • Korte speelduur
8

Over

Beschikbaar vanaf

4 december 2020

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Unfold Games

Uitgever

  1. Feardemic
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan