Even relaxen met een goed muziekje, je favoriete game beleven met de meest realistische geluidskwaliteit, wegdromen in één van de vele virtuele werelden of gewoon een korte conference call. Bij veel van deze zaken is een goede headset niet meer weg te denken. Ze komen in alle vormen en maten, van de meest kleurrijke, futuristische modellen, tot de simpelste en meest elegante designs. In het gamma gaming headsets brengt Corsair ons nu de Virtuoso Max Wireless High-Fidelity gaming headset. Een strak design, gecombineerd met een top-tier audiokwaliteit en heel wat functionaliteiten. Say no more! Corsair bezorgde ons een reviewexemplaar. Wat ik ervan vond, krijg je te lezen in onderstaande review!
Dat Corsair kwaliteit levert, weten we ondertussen. Ook wat gaming headsets betreft hebben ze momenteel een mooi aanbod in verschillende prijscategorieën. Van de basis HS-modellen zonder RGB, de typisch herkenbare Void-serie voor het iets zwaardere werk, tot het Virtuoso vlaggenschipmodel, er is voor ieder wat wils. In deze laatste premium serie brengen ze na de Virtuoso RGB Wireless, de Virtuoso RGB Wireless SE, de Virtuoso RGB Wireless XT en de Virtuoso Pro nu ook de Virtuoso Max Wireless uit. Een over-ear, closed-back headset met een prijskaartje, maar waarvan de verwachtingen erg hoog gespannen zijn!
De headset komt met een handige opbergdoos waarin ook de meegeleverde USB-A naar USB-C-kabel en de afneembare microfoon opgeborgen kunnen worden. Hoewel de lederen opbergdoos aan de grote kant is, bleek deze toch stevig en voldoende praktisch. In een kleine (laptop)tas meezeulen zal dus helaas geen optie zijn, maar in mijn laptoprugzak paste deze perfect. Ook de afneembare microfoon kon ik wel smaken. Hoewel de flip-to-mute exemplaren erg handig zijn tijdens het gamen, verkies ik een volledig afneembare variant wanneer ik de headset elders wens te gebruiken. Doordat de microfoonarm gemaakt is van een rigide geweven stof, is deze daarenboven extra stevig en duurzaam.
Verder is de headset erg makkelijk bedienbaar. Zo heb je een knopje waarmee je makkelijk van connectiviteit switcht en een actieknop waarmee je liedjes kan pauzeren of je telefoon kan opnemen, maar ook meteen het vorige of volgende liedje kan selecteren. Er is ook een volledig aanpasbare knop die standaard is ingesteld om door je EQ presets te scrollen en de ANC (Active Noise Cancellation) te bedienen, maar ook bijvoorbeeld kan dienen als mute-knop. Tenslotte zijn er twee draaiwielen waarmee je afzonderlijke geluidsbronnen (die van de 2.4 GHz en die van de Bluetooth-verbinding) stiller of luider kan zetten. Wat wel ontbreekt, is een AUX-ingang. Hoewel dit voor de meeste mensen geen probleem zal vormen, zijn er toch toepassingen waarbij dit handig kan zijn. Denk maar aan de PS Portal, waarmee je geen standaard Bluetooth headset kan verbinden. Al zijn daar natuurlijk wel alternatieven voor beschikbaar.
Dat er heel wat mogelijk is met de Virtuoso Max Wireless staat vast, maar de grootste mogelijkheden worden pas duidelijk bij het openen van de iCUE software. Nee, ik heb het niet over de aanpassingsmogelijkheden van de RGB-kleurtjes, want dat kan je uiteraard perfect, maar wel over de mogelijkheden wat betreft audioprofielen, SoundID en Dolby Atmos Spatial Audio. Out-of-the-box klinkt de Virtuoso Max Wireless al best goed, maar het wordt pas duidelijk na het doorlopen van de SoundID wat er nog allemaal mogelijk is. SoundID loodst je namelijk door een aantal geluidstesten, waarbij je steeds moet aanduiden wat voor jou het best klinkt. Dit zorgt voor een geluid op maat. Toen werd pas duidelijk dat bijvoorbeeld initieel de bastonen best zwaar doorkwamen. Het resultaat: een gebalanceerd en helder geluid. Vooral bij actiegames merk je echt dat je midden in de actie zit. Op dat vlak dus weinig aan te merken!
Deze review afsluiten met een puntje van kritiek zou de headset echter oneer aandoen. Daarom had ik graag afgesloten met het vermelden van de ANC (Active Noise Cancellation). Hoewel deze niet zo goed is als de Bose Quietcomfort-, Apple Airpod Max- of Sony WH-1000XM-koptelefoons die ik eerder al probeerde, is het absoluut de beste ANC die ik ooit op een dedicated gaming headset ervaarde. Wens je de headset dus ook on-the-go te gebruiken, dan ben je bij deze Corsair Virtuoso Max Wireless aan het juiste adres.
Dat Corsair kwaliteit levert, weten we ondertussen. Ook wat gaming headsets betreft hebben ze momenteel een mooi aanbod in verschillende prijscategorieën. Van de basis HS-modellen zonder RGB, de typisch herkenbare Void-serie voor het iets zwaardere werk, tot het Virtuoso vlaggenschipmodel, er is voor ieder wat wils. In deze laatste premium serie brengen ze na de Virtuoso RGB Wireless, de Virtuoso RGB Wireless SE, de Virtuoso RGB Wireless XT en de Virtuoso Pro nu ook de Virtuoso Max Wireless uit. Een over-ear, closed-back headset met een prijskaartje, maar waarvan de verwachtingen erg hoog gespannen zijn!
Een premium headset met een luxueuze uitstraling
Gaming headsets kunnen log en opvallend zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook gerust te vinden voor wat RGB-power, maar als je een headset voor meerdere doeleinden wilt gebruiken, dus ook op het werk of onderweg, heb ik graag een soberder exemplaar. Corsair brengt met deze Virtuoso Max Wireless een premium product op de markt met een luxueuze look and feel. Van zodra je de doos opent merk je meteen het knappe design en de stevige bouwkwaliteit. Dat het aluminium voor wat gewicht zorgt moet je er echter wel bijnemen.De headset komt met een handige opbergdoos waarin ook de meegeleverde USB-A naar USB-C-kabel en de afneembare microfoon opgeborgen kunnen worden. Hoewel de lederen opbergdoos aan de grote kant is, bleek deze toch stevig en voldoende praktisch. In een kleine (laptop)tas meezeulen zal dus helaas geen optie zijn, maar in mijn laptoprugzak paste deze perfect. Ook de afneembare microfoon kon ik wel smaken. Hoewel de flip-to-mute exemplaren erg handig zijn tijdens het gamen, verkies ik een volledig afneembare variant wanneer ik de headset elders wens te gebruiken. Doordat de microfoonarm gemaakt is van een rigide geweven stof, is deze daarenboven extra stevig en duurzaam.
Uitgebreide connectiviteit en functionaliteit
De Virtuoso Max komt in twee versies: de standaardversie en een Xbox-variant. Hoewel beide varianten op zowel pc, mobile, PlayStation als Xbox zullen werken, kan je met de Xbox-versie ook de audio/chat controls aanpassen vanaf je headset zelf. Daarenboven kan je simultaan twee toestellen verbinden: een via 2.4 GHz en een via Bluetooth. Je kan dus niet enkel makkelijk switchen tussen verschillende toestellen, maar bijvoorbeeld ook simultaan gamen en een telefoontje opnemen of muziek beluisteren. Erg handig, maar bovenal, het werkt vlekkeloos. Op geen enkel moment had ik last van connectieverlies of storingen. Iets waar ik in het begin toch sceptisch over was, maar dat bleek onterecht.Verder is de headset erg makkelijk bedienbaar. Zo heb je een knopje waarmee je makkelijk van connectiviteit switcht en een actieknop waarmee je liedjes kan pauzeren of je telefoon kan opnemen, maar ook meteen het vorige of volgende liedje kan selecteren. Er is ook een volledig aanpasbare knop die standaard is ingesteld om door je EQ presets te scrollen en de ANC (Active Noise Cancellation) te bedienen, maar ook bijvoorbeeld kan dienen als mute-knop. Tenslotte zijn er twee draaiwielen waarmee je afzonderlijke geluidsbronnen (die van de 2.4 GHz en die van de Bluetooth-verbinding) stiller of luider kan zetten. Wat wel ontbreekt, is een AUX-ingang. Hoewel dit voor de meeste mensen geen probleem zal vormen, zijn er toch toepassingen waarbij dit handig kan zijn. Denk maar aan de PS Portal, waarmee je geen standaard Bluetooth headset kan verbinden. Al zijn daar natuurlijk wel alternatieven voor beschikbaar.
Met de Virtuoso Max Wireless brengt Corsair het paradepaardje in hun gaming headsets-segment op de markt.
Dat er heel wat mogelijk is met de Virtuoso Max Wireless staat vast, maar de grootste mogelijkheden worden pas duidelijk bij het openen van de iCUE software. Nee, ik heb het niet over de aanpassingsmogelijkheden van de RGB-kleurtjes, want dat kan je uiteraard perfect, maar wel over de mogelijkheden wat betreft audioprofielen, SoundID en Dolby Atmos Spatial Audio. Out-of-the-box klinkt de Virtuoso Max Wireless al best goed, maar het wordt pas duidelijk na het doorlopen van de SoundID wat er nog allemaal mogelijk is. SoundID loodst je namelijk door een aantal geluidstesten, waarbij je steeds moet aanduiden wat voor jou het best klinkt. Dit zorgt voor een geluid op maat. Toen werd pas duidelijk dat bijvoorbeeld initieel de bastonen best zwaar doorkwamen. Het resultaat: een gebalanceerd en helder geluid. Vooral bij actiegames merk je echt dat je midden in de actie zit. Op dat vlak dus weinig aan te merken!
Draagcomfort met een kanttekening
Voorlopig heb ik heel wat lofzang voor de Virtuoso Max Wirelessn, maar helaas zijn er ook wat minpuntjes die benoemd moeten worden. Laat ik meteen beginnen met de grootste olifant in de kamer: het draagcomfort. Dat de headset eerder aan de zware kant is, had ik al vermeld, maar dat bleek niet zozeer te storen. Wat echter wel een punt van aandacht was, was de pasvorm. De headset sluit goed aan en voelt dankzij de memory foam-oorkussens initieel comfortabel aan, maar waar voor mij het probleem zat: ik heb best een klein hoofd, waardoor de headset ook op de kleinste maat nog vrij ‘los’ zit. Dit geeft geen probleem voor het nauw aansluiten van de oorkussens, maar wel als ik mij moet bukken. In dat geval neigt de headset al snel naar voor te schuiven. Daarenboven blijkt dat voor mensen met een eerder groot hoofd de oorkussens al snel voor iets te veel druk zorgen, waardoor het draagcomfort ook op dat vlak wordt bemoeilijkt. Al kan dat op termijn mogelijks beteren naarmate de headset langer in gebruik is. Voor mensen met een ‘buitenmaats’ hoofd lijkt het mij alvast een aandachtspuntje. Daarnaast merkte ik na een tijdje dat mijn oren ook erg warm begonnen aan te voelen, iets waar ik bij veel over-ear headsets helaas wat last van heb. Aangezien ik zelf de zilveren versie toegestuurd kreeg, vraag ik mij verder af of de oorkussens op termijn ook niet gaan verkleuren. Gebruik je de headset eerder voor kortere sessies, dan zal het draagcomfort zeker en vast wel bevallen.Deze review afsluiten met een puntje van kritiek zou de headset echter oneer aandoen. Daarom had ik graag afgesloten met het vermelden van de ANC (Active Noise Cancellation). Hoewel deze niet zo goed is als de Bose Quietcomfort-, Apple Airpod Max- of Sony WH-1000XM-koptelefoons die ik eerder al probeerde, is het absoluut de beste ANC die ik ooit op een dedicated gaming headset ervaarde. Wens je de headset dus ook on-the-go te gebruiken, dan ben je bij deze Corsair Virtuoso Max Wireless aan het juiste adres.
Conclusie
Met de Virtuoso Max Wireless brengt Corsair het paradepaardje in hun gaming headsets-segment op de markt. Ben je op zoek naar een headset die goed klinkt, veel functionaliteiten bezit en er ook nog eens goed uitziet? Dan is deze premium headset mogelijk iets voor jou. Naast heel wat aanpassingsmogelijkheden in de iCUE-software laat de headset ook toe om door middel van 2.4 Ghz en Bluetooth simultaan twee toestellen te connecteren. Hierbij zal je kunnen genieten van gebalanceerd en kraakhelder geluid, al zal je daarvoor mogelijks de SoundID eens moeten doorlopen en de EQ-presets moeten finetunen. Het grootste punt van kritiek gaat naar het draagcomfort, waarbij er toch wat aandachtspunten zijn voor mensen met een eerder klein of groot hoofd. Toch biedt deze headset heel wat waar voor zijn geld. Al zal je daar uiteraard ook een premium prijs voor betalen. Hoe dan ook, deze Virtuoso Max Wireless is momenteel absoluut mijn go-to headset!
Let op: er zijn twee uitvoeringen mogelijk, de standaard Virtuoso Max Wireless en de Virtuoso Max Wireless Xbox-versie.
Let op: er zijn twee uitvoeringen mogelijk, de standaard Virtuoso Max Wireless en de Virtuoso Max Wireless Xbox-versie.
Pro
- Straalt premium kwaliteit uit
- Veel aanpassingsmogelijkheden
- Mits wat EQ-aanpassingen erg gebalanceerd en helder geluid
- Dubbele connectiviteit dankzij 2.4 GHz en Bluetooth
- Volledig afneembare microfoon
Con
- Draagcomfort is voor sommigen mogelijks een aandachtspuntje
- Opbergdoos is aan de grote kant
8.5
Over
Fabrikant