Review: Chicken Police - Paint it RED

Soms wordt er wel eens gezegd dat er enkel maar kiekens werken bij de politie. Hoewel ik dat kan bevestigen noch ontkennen, moeten ze bij ontwikkelstudio The Wild Gentlemen hetzelfde gedacht hebben. Zij ontwikkelden namelijk Chicken Police; een detectivegame die vorig jaar in de digitale winkelrekken verscheen. Om de fysieke release vandaag in de schijnwerpers te plaatsen, presenteer ik jullie met graagte de review.

In Chicken Police - Paint it RED kruip je in de veren van een kip. Jep, echt waar. Sonny Featherland, een politieagent met meer dan twintig jaar ervaring in zijn thuisstad Clawville, heeft een scheiding achter de rug en is zo blut als Let's Go Urban. Wanneer hij aankomt op zijn kantoor, wacht daar een schone jongedame op hem. Een antilope... Zij werd door haar bazin, Natasha Catzenko (ja, een kattin), naar het kantoor gestuurd om hulp in te roepen. Natasha heeft namelijk last van een stalker en wordt bedreigd. In de zaak alleen oplossen heeft Sonny geen zin, dus zoekt hij zijn ex-partner op. De haan waar hij jaren geleden mee brak: Marty MacChicken. 10/10 voor de namen!

Chicken Police 2.jpg


Vreemde zaak

Chicken Police is een adventure game met point and click-elementen waarin je verdachten en getuigen moet ondervragen, bewijs moet zoeken en de verdachten of getuigen met harde feiten moet confronteren om iets los te krijgen. Dit geheel is bijzonder goed uitgewerkt. Eerst op 'het gemak' een praatje slaan, hen daarna vragen stellen over bepaalde onderwerpen en dan de ondervraging starten om meer te weten te komen. Dit kan je echter niet bij iedereen doen. Een toevallige passant kan je bijvoorbeeld enkel maar bekijken of er een enkele keer mee praten, terwijl nauwer betrokken personen meer communicatie-opties hebben. Dit is niet altijd direct het geval. In veel gevallen moet je hen eerst specifieke vragen stellen, waarna de optie om die persoon te ondervragen tevoorschijn komt.

Chicken Police is zoals een film-noir game moet zijn.


Die ondervragingen vormen zowat het belangrijkste element uit het spel en kan je aanpakken zoals je zelf wil. Net voor de ondervraging wordt er meegegeven hoe die persoon in de omgang is en waarop je moet letten. Bij een schuchter persoon moet je bijvoorbeeld erg voorzichtig te werk gaan omdat die anders dichtklapt. Bij zelfzekere personen of criminelen moet je net voor een harde aanpak gaan, want anders krijg je niks losgepeuterd. Hoe je de ondervraging aanpakt is aan jou, maar je komt helaas niet altijd evenveel te weten. Nadat de ondervraging is afgelopen krijg je een score op vijf, waardoor je weet hoe goed je geweest bent in de ondervraging. Een perfecte score resulteert uiteraard in de beste tips die je verder kunnen helpen met je zaak. Bijgevolg weet je dat je alles bij die persoon hebt losgepeuterd. Bak je er echter niks van, dan kan je wel eens van een kale reis thuiskomen.

Chicken Police 1.jpg


Film-noir pur sang

De film-noir setting spat van je scherm. Alles wordt, met uitzondering van enkele kleine details, in zwart-wit weergegeven. Enkele accenten, zoals een achtergelaten schoen of letters op bepaalde boeken, hebben wel kleur gekregen. Daarnaast speelt er op elk moment wat jazzy muziek op de achtergrond wat het film-noir gevoel enkel maar versterkt. Chicken Police is een unieke game. Het genre op zich is al vele keren de revue gepasseerd, maar de uitwerking ervan is briljant. De mogelijkheden en de setting heb ik al toegelicht, al besteed ik ook graag wat aandacht aan de grafische stijl die de ontwikkelaars voor dit spel hebben gekozen. Zo zijn alle personages dieren, al hebben ze wel het lichaam van een mens. "Men neme zo'n mens, plakke er een dierenkop op en voila", een geniaal idee is tot uitvoer gebracht. Let op: de eerste minuten verkeer je zowat in shock nadat je het allereerste tussenfilmpje hebt gezien, want het blijft uiteraard een raar zicht. Je kan het zo gek niet bedenken of het komt op je scherm: paarden, krokodillen en meer.

Nog een sterk punt aan Chicken Police is de cynische humor, al moet je daar natuurlijk wel voor te vinden zijn. Helaas, en niet geheel onlogisch, is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zo is het niet altijd even duidelijk wat je precies moet doen; een probleem waarvan wel meer point and click-games last hebben. De ontwikkelaars hebben een bepaalde sequentie of puzzel in gedachten en als je dan niet precies weet hoe je het tot uitvoering moet brengen, kan je vast komen te zitten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik toch een keer of drie heb moeten opzoeken wat ik precies moest doen, waarna het spel weer vlotte. Alleszins knap werk van ontwikkelstudio The Wild Gentlemen.

Conclusie

Ik had nog niet van de game gehoord, maar wat een toffe, aangename en unieke verrassing was dit! De personages zijn tof, het plot bijzonder spannend, de voice acting erg goed en de soundtrack is er boenk op. De film-noir stijl is tot in de puntjes afgewerkt en de game weet je op ieder moment te boeien. Dat de game op sommige momenten wat onduidelijk is, moet je er wel bijnemen. Zo point-and-click avonturengames mogen er nog komen!

Pro

  • Spannend plot
  • Voice acting is top
  • Unieke film-noir sfeer

Con

  • Soms onduidelijk
8

Over

Beschikbaar vanaf

5 november 2020

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. The Wild Gentlemen

Uitgever

  1. HandyGames
 
Terug
Bovenaan