Wie fan is van logische- of denkpuzzels, kan al jaar en dag rekenen op de producten van Smart Games. Zij bieden heel wat puzzelplezier aan voor (vooral) jong en oud. Hoewel 999 Games in het verleden al enkele keren flirtte met dit type van product, denk bijvoorbeeld aan de Brains-puzzelspellen van Reiner Knizia, brachten ze vorig jaar ook hun eigen line-up van breinbrekers op de markt met 999 Solo. Dit zijn kleine en mooi geprijsde puzzelspellen voor één speler en ik mocht alvast aan de slag gaan met Cat Stax om kennis te maken met dit productgamma.
De opzet van Cat Stax
is alvast eenvoudig en voor fans van Smart Games zal het heel herkenbaar aanvoelen. In het doosje vind je een aantal spelonderdelen en kaarten met in dit geval 44 uitdagingen, onderverdeeld in vier niveaus van moeilijkheidsgraden. Elke uitdaging is een kleine denkpuzzel waarbij je probeert de oplossing te zoeken door een aantal katten te leggen en te stapelen op het rasterveld, aangegeven op de kaart. De kaarten geven aan welke katten je moet gebruiken, hoeveel lagen je moet vormen op het raster en wat de moeilijkheidsgraad is voor de puzzel. Als je het raster perfect kan opvullen met de katten, dan heb je de uitdaging voltooid!
Dat het puzzelwerk lastig is, zal je ook merken wanneer je het spel weer wil opruimen. Cat Stax wordt geleverd in een plastic doosje met een insert waarin je de kattenfiguren legt. De figuurtjes passen echter slechts in één configuratie in deze insert, waardoor je steeds het extra kaartje met deze configuratie moet raadplegen, wil je alles mooi in het doosje terugleggen en deze extra stap voelt toch wat omslachtig aan. Bovendien mist het doosje zelf een afsluitsysteem, waardoor je het steeds weer in de verpakking moet steken of zelf een elastiek moet voorzien als je het spel bijvoorbeeld wil meenemen op reis. De kattenfiguren zelf zijn leuk vormgegeven en geven het spel natuurlijk een zekere schattigheidsfactor. Onze jongste dochter vond het bijvoorbeeld ook fijn om gewoon met de poesjes te spelen nadat ik klaar was met het voltooien van enkele opdrachten. Persoonlijk vond ik het spelmateriaal wat aan de kleine kant, waardoor het toch ook wat prutswerk kan zijn om alles mooi te laten passen.
Daarnaast had ik ook liever gezien dat de oplossing van de opdrachten gewoon op de achterkant van de kaarten zou gestaan hebben, in plaats van dat je hierop de volgende opdracht vindt. Nu moet je op basis van het nummer van de kaart op zoek naar de antwoordkaart en riskeer je bovendien dat je het antwoord ziet van een nog te voltooien opdracht op een andere kaart. Wat ook wat vreemd is, is dat de aangegeven oplossing niet noodzakelijk de enige is. Een aantal van de opdrachten kan je verrassend genoeg op meerdere manieren oplossen en als je dan een éénduidig antwoord ziet op de antwoordkaart, kan dit toch wel voor enige verwarring zorgen. Maar ongeacht dit feit, is het natuurlijk fijn als je van jezelf de opdracht kan oplossen en je de katten op ingenieuze wijze hebt kunnen stapelen.
De opzet van Cat Stax
Katten stapelen
De beginnersopdrachten zijn op zich redelijk eenvoudig, waarbij je de katten gewoon plat naast elkaar moet leggen, en mijn zoon van zes jaar kon de eerste opdrachten redelijk zelfstandig oplossen. De adviesleeftijd van zeven jaar lijkt dus zeker correct, al dient wel gezegd te worden dat vanaf het tweede niveau het best wat pittig kan worden. Wat de puzzels zo uitdagend kan maken, is net het feit dat je ze ook zal moeten stapelen en dit niet enkel door ze op elkaar te leggen, wat al moeilijk genoeg kan zijn als je redelijk wat katten moet stapelen. Bij de moeilijkste opdrachten zal je ze moeten draaien en keren, en zelfs in elkaar schuiven, om ze toch maar mooi te kunnen stapelen. Een extra complexiteit krijg je in de vorm van de kattenfiguren zelf. Dit zijn immers geen simpele Tetris-blokjes en je moet soms echt zoeken hoe je ze in elkaar kan passen.Dat het puzzelwerk lastig is, zal je ook merken wanneer je het spel weer wil opruimen. Cat Stax wordt geleverd in een plastic doosje met een insert waarin je de kattenfiguren legt. De figuurtjes passen echter slechts in één configuratie in deze insert, waardoor je steeds het extra kaartje met deze configuratie moet raadplegen, wil je alles mooi in het doosje terugleggen en deze extra stap voelt toch wat omslachtig aan. Bovendien mist het doosje zelf een afsluitsysteem, waardoor je het steeds weer in de verpakking moet steken of zelf een elastiek moet voorzien als je het spel bijvoorbeeld wil meenemen op reis. De kattenfiguren zelf zijn leuk vormgegeven en geven het spel natuurlijk een zekere schattigheidsfactor. Onze jongste dochter vond het bijvoorbeeld ook fijn om gewoon met de poesjes te spelen nadat ik klaar was met het voltooien van enkele opdrachten. Persoonlijk vond ik het spelmateriaal wat aan de kleine kant, waardoor het toch ook wat prutswerk kan zijn om alles mooi te laten passen.
Bij de moeilijkste opdrachten zal je ze moeten draaien en keren, en zelfs in elkaar schuiven, om ze toch maar mooi te kunnen stapelen.
Daarnaast had ik ook liever gezien dat de oplossing van de opdrachten gewoon op de achterkant van de kaarten zou gestaan hebben, in plaats van dat je hierop de volgende opdracht vindt. Nu moet je op basis van het nummer van de kaart op zoek naar de antwoordkaart en riskeer je bovendien dat je het antwoord ziet van een nog te voltooien opdracht op een andere kaart. Wat ook wat vreemd is, is dat de aangegeven oplossing niet noodzakelijk de enige is. Een aantal van de opdrachten kan je verrassend genoeg op meerdere manieren oplossen en als je dan een éénduidig antwoord ziet op de antwoordkaart, kan dit toch wel voor enige verwarring zorgen. Maar ongeacht dit feit, is het natuurlijk fijn als je van jezelf de opdracht kan oplossen en je de katten op ingenieuze wijze hebt kunnen stapelen.
Conclusie
Cat Stax is een klein maar fijn puzzelspelletje waarbij je katten probeert te stapelen binnen een afgebakende rastervorm. Het spel komt met 44 uitdagingen onderverdeeld in vier verschillende moeilijkheidsgraden, waardoor je heel wat uurtjes puzzelwerk voorgeschoteld krijgt aan een voordelige prijs. Het product bevat echter wel enkele vreemde ontwerpkeuzes die in meer of mindere mate storend kunnen zijn, waarbij ik vooral problemen had met het opnieuw opbergen van de kattenfiguren in het doosje, dat haast een puzzel op zich is.
Pro
- Uitdagende puzzels
- Leuke vormgeving
Con
- Opruimwerk
- Enkele onhandige elementen in de productie
6.5
Over
Uitgever
- 999 Games
Aantal spelers
1