Review: Call of Duty: Vanguard

Naar ondertussen jaarlijkse gewoonte is er onlangs weer een nieuwe Call of Duty op de markt verschenen, dit keer getiteld Call of Duty: Vanguard. Sinds mensenheugenis staat de CoD-reeks steeds garant voor een spannend verhaal over tijden van oorlog, waar de actie er echt van af spettert en de brutaliteiten niet geschuwd worden. De filmische first-person shooter speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog en bevat, naast de gebruikelijke campaign en multiplayer, ook weer de Zombies-modus. In deze review van de pc-versie van de game hoop ik te kunnen vertellen of Sledgehammer Games, Treyarch (wat Zombies betreft) en Activision ook met deze editie aantonen waarom de franchise nog steeds zo succesvol en geliefd is.

Het verhaal van Call of Duty: Vanguard begint in Hamburg in het jaar 1945. Als lid van een vijfkoppige speciale eenheid ben je uitgestuurd om samen met je collega-soldaten de missie Phoenix uit te voeren. Niemand van jullie weet waar deze missie precies om draait, al is de beginopdracht wel duidelijk. Eerst moet er een trein gekaapt worden die in handen is van de Krauts, een afkeurende benaming voor de Duitsers die strijden om de ganse wereld om te vormen in het zogenaamde Third Reich.

Call of Duty  Vanguard Screenshot 2021.11.11 - 12.58.22.14.png


Gevarieerde single player-campagne met goed uitgediepte personages

In totaal zijn er negen missies in de single player-campagne van Vanguard. De meeste missies zijn flashbacks die telkens de bijzondere capaciteiten van het hoofdpersonage (bestuurd door de speler) aantonen, op basis waarvan zij uiteindelijk geselecteerd werden om deel uit te maken van de speciale eenheid. Over het verhaal kan veel gezegd en geschreven worden, maar ik wil het hier vooral hebben over de kwaliteit van de storytelling en van de writing. Beide vind ik namelijk van een enorm hoogstaand niveau. Elke missie wordt naadloos aan elkaar gepraat via de rustgevende stem van luitenant Arthur Kingsley, zeg maar de leider van de eenheid. Het verhaal zelf blijkt dan ook, desondanks de broodnodige clichés met betrekking tot de Nazi’s en de Amerikaanse zin voor overdrijving, toch stevig in elkaar te zitten. Zeker de manier waarop de voorgeschiedenis en het karakter van de verschillende personages - inclusief de gemeneriken - uitgediept worden, verdient een soldatenpetje af.

Elke missie is totaal anders, maar blijft de rode draad raken die doorheen de game loopt.


De action gameplay in Vanguard is een tweede te vermelden sterkhouder. Ook al zijn de events in de lineaire solo campagne dan wel duidelijk scripted, dat neemt niet weg dat de actie erg vet blijft en vooral: gevarieerd. Niet alleen wisselen de missies zowel personages als locaties af, maar ook de opdrachten die uitgevoerd dienen te worden zijn telkens totaal verschillend. In bepaalde missies dien je, naast het gebruikelijke schietgeweld, als een ware strateeg op het correcte moment de juiste bevelen uitdelen aan je eenheden, vervaarlijk om je heen cirkelende vliegtuigen neer te knallen, even zelf als piloot te fungeren of zelfs tanks via een welgemikte granaat te doen exploderen. In weer een andere missie moet je (als Polina) in allerijl Stalingrad ontvluchten tijdens een luchtbombardement door op de daken en muren te klimmen, als een echte Catwoman, terwijl alles om je heen aan scherven vliegt. In nog een ander hoofdstuk vervolgens moet je, uitsluitend bewapend met een mes, een hooggeplaatste Duitse officier verslaan via een stealth kill. Elke missie is totaal anders, terwijl deze wel raakpunten blijft behouden met de rode draad die doorheen de game loopt. Echt knap gedaan.

Call of Duty  Vanguard Screenshot 2021.11.12 - 11.56.53.73.png


Haperend beeld en wat bugs, knap geluid

Op bepaalde momenten in de game zijn er lange, pakkende cutscenes met waanzinnig goede gezichtsanimaties waardoor ik mij, hoe langer ik de game speelde, meer en meer in een echte oorlogsfilm waande. Het is ook moeilijk om naast de grafische pracht van Vanguard te kijken, al zijn DLSS of ray tracing nergens te bespeuren tussen de visuele opties. Om van de game te genieten in volle 4K-pracht heb je sowieso een recente en krachtige grafische kaart (lees: een Nvidia GeForce RTX 2070 en beter ofwel een AMD Radeon RX 6800 XT en beter) nodig. Af en toe zag ik haperingen in het beeld, die vooral tijdens de cutscenes frequenter leken voor te komen. Daarnaast kreeg ik om de zoveel uur een ‘shader warning’-melding van de engine zelf, en in totaal is de game toch wel een drietal keer gecrasht naar het bureaublad zonder een aanwijsbare oorzaak. Eveneens relevant als opmerking is het feit dat de automatische opslagpunten (checkpoints) niet altijd perfect bleken te werken. Soms diende ik een klein stukje opnieuw te spelen, terwijl ik wel degelijk linksboven gezien had dat de game mijn progressie opgeslagen had.

Nog een ander issue welke ik vaststelde, is dat de A.I. soms heel raar doet. Soms blijven vijanden tegen een onzichtbare muur aanlopen of lopen ze je vreemd genoeg gewoon straal voorbij, precies om je daarna in de rug neer te willen schieten. Daarnaast blijkt er een probleem te zijn met de accuraatheid wanneer je schiet met een sniper na in te zoomen (iets dus met de zogenaamde head hitbox). Ik ga ervan uit dat deze problemen allemaal kinderziekten zijn die spoedig weggewerkt zullen worden. Op twee dagen tijd namelijk ontving de installatie op mijn pc al drie software-updates. Wat de soundtrack van de game betreft, kan ik in ieder geval wél enkel lof uiten. De eerste drie noten van de titeltrack deden me meteen denken aan een kopie van de hoofdmelodie van Max Payne. Het blijkt echter toch wel een muzikaal knappe compositie te zijn die nadien in je hoofd blijft doorspelen, en zo zijn er nog enkele goeie tracks in de game.

Call of Duty  Vanguard Screenshot 2021.11.12 - 14.19.56.15.png


Solide besturing, niks vernieuwends, maar wel cross-play

Wat de besturing betreft, biedt Vanguard niks baanbrekends aan ten opzichte van andere shooters, wat weliswaar er wel voor zorgt dat je er snel weg mee bent. De tactische granaten (die rook veroorzaken of maken doof) én de letale (die echt tot ontploffing komen) zijn ook in deze editie weer van de partij. Later in de game leer je (als Lucas) nog andere typen explosieven kennen, welke je tactisch zal moeten aanwenden om bijvoorbeeld tanks en gebouwen op te blazen.

Het typische schuilen voor het afweergeschut van de vijand achter een obstakel heeft wel de interessante optie ‘Blind Fire’, waarmee je de eigen defensieve houding kan ombuigen naar een defensieve reactie van de vijand, waardoor je zo verder kan opschuiven. Handig is overigens de indicator om te looten wanneer een neergeschoten vijand hetzelfde type munitie heeft als je huidige twee wapens. Ook heel leuk is dat deze game cross-play ondersteunt, waardoor zowel pc-gamers als console-gamers samen of tegen elkaar kunnen spelen.

Call of Duty  Vanguard Screenshot 2021.11.12 - 15.15.36.70.png


Zombies in Call of Duty?

Tenslotte wil ik nog even die twee andere modi in de game belichten, te beginnen met de Zombie-modus. Zombies is een competitieve challenge mode die al langer in de franchise zit. Hierbij dient men tegen de klok alle vijanden – Duitse zombies dus - te verslaan op verschillende kleine kaarten welke toegankelijk zijn via portalen op de hub-zone. Dit jaar zijn de te bekampen locaties Stalingrad, Parijs, Merville en Shi No Numa. Naast de standaard wapenuitrustingen kun je er de wapens aanwenden die je via multiplayer vrijgespeeld hebt.

Wat wel volledig nieuw is dit jaar, is dat spelers nu upgrades kunnen verwerven via de zogenaamde perk-fonteinen. Deze fonteinen kunnen aangeschaft worden met essence, zeg maar de munt welke bijvoorbeeld verkregen kan worden door alle vijanden op de kaart te verslaan. De perks zelf stellen je in staat om je sneller voort te bewegen, sneller wapens te herladen of meer health te krijgen. Deze spelmodus kan overigens zowel solo als online gespeeld worden. Zelf vond ik dat deze modus al heel snel repetitief werd, maar het blijft een populaire modus en ik vermoed dat dit in Vanguard ook zo zal blijven.

Call of Duty  Vanguard Screenshot 2021.11.12 - 16.03.57.06.png


Tenslotte: de multiplayer...

Als laatste basiscomponent van Vanguard kan ik natuurlijk ook niet vergeten om de multiplayer-modus even te bespreken in deze review. In deze modus kun je naast zes kaarten, ook een private match lanceren. Er zijn diverse uitdagingen vrij te spelen en het progressiesysteem biedt ondersteuning om te synchroniseren met andere modi, zoals Zombies bijvoorbeeld. Hierdoor kun je je favoriete wapens in elk van deze modi gebruiken. In dit gedeelte van de game zit ook de store geïntegreerd, waar je naast CoD-punten ook allerhande upgrades en cosmetics via packs kunt aanschaffen.

De multiplayer wemelt van de valsspelers, jammer dat dit niet voorkomen kon worden.


Er zijn in totaal acht multiplayer modi, waaronder klassiekers als Team Deathmatch, Search and Destroy en Domination. In de modus zelf is er de welbekende Battle Pass en zijn er vier operator factions vrij te spelen, namelijk de Hellhounds, Shadow, Barbarian en Sentinel, met elk hun specifieke eigenschappen. Na elke afgelopen sessie krijg je de kans om op de MVP van de game te stemmen. Helaas heb ik niet zoveel van de multiplayer van Vanguard kunnen genieten. Al heel snel werd mij duidelijk dat het er wemelt van de valsspelers, met frustratie tot gevolg. Er gaan nu al heel wat stemmen op om Ricochet, het nieuwste anti-cheatsysteem van Activision, zo snel mogelijk te laten implementeren, iets waarvan ik enkel voorstander van kan zijn...

Conclusie

Met Call of Duty: Vanguard wordt wederom bevestigd waarom de reeks al jarenlang zo populair is. De game is zeker niet perfect, maar het epische verhaal met de vele memorabele personages, de solide gameplay en de mooie plaatjes met een toepasselijke soundtrack erop geplakt deden mij vaak echt genieten van de single player-campagne. Wat de multiplayer betreft, ben ik echter veel minder enthousiast. Het probleem van de valsspelers moet toch wel dringend aangepakt worden, en liefst dan zonder impact voor wie het spel wel eerlijk speelt.

Pro

  • Mooi verhaal
  • Grafisch prachtig
  • Epische soundtrack
  • Gevarieerde single player
  • Cross-play

Con

  • Aantal haperingen, bugs en crashes
  • Vooralsnog geen oplossing voor valsspelers in de multiplayer
8

Over

Beschikbaar vanaf

5 november 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Sledgehammer Games
  2. Treyarch

Uitgever

  1. Activision
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan