Review: Bright Memory: Infinite

Bright Memory: Infinite is de opvolger van Bright Memory: Episode 1, een mix van fps en actie. Het grafische ziet er al fantastisch uit, waardoor mijn verbazing groot was toen ik ontdekte dat dit spel, uitgegeven door FYQD-Studio, vooral ontwikkeld is door één persoon. Unreal Engine 4 ligt aan de basis en deze draait vloeiend op de Nintendo Switch. Gelukkig want flitsende actie is het centrale gegeven in dit spel en een vlotte ervaring is hierbij uitermate belangrijk.

Je speelt als Shelia Tan, een agente van het Supernatural Science Research Organisation of kortweg SRO. Veel achtergrondinformatie is er niet maar je wordt algauw opgeroepen om een onverklaarbaar fenomeen te onderzoeken. Als op je bestemming een enorm zwart gat aan de hemel verschijnt gebeuren er ook algauw vreemde dingen. Verschuivingen in de tijd zijn schering en inslag en dan kom je soms plots oog in oog met tegenstanders uit de oudheid. Een kolfje naar de hand van onze SRO-agente.

BrightMemory3.jpg


Direct aan de slag

Uiteraard heb je een klein arsenaal aan wapens ter beschikking. Bij de start de standaard assault rifle en onderweg pik je een aantal andere typische wapens op zoals een shotgun, sniper rifle en pistool. Belangrijker voor het actiegedeelte zijn je zwaard en exosuit. Met het exosuit beschik je over extra vaardigheden die je goed van pas komen zoals lopen op muren of een extra sprong. Het stelt je ook in staat om bepaalde kinetische krachten te gebruiken om vijanden naar je toe te trekken, te laten zweven of van je weg te duwen met grote kracht. Je zwaard is je trouwste wapen in de mêlee-gevechten maar ook om kogels te blokkeren.

Continu en leuke actie maakt dat de tijd voorbijvliegt.


Door verbeteringen uit te voeren krijg je betere standaardfuncties en maak je ook nieuwe vaardigheden beschikbaar. Dit zowel voor je wapens, exosuit en zwaard. Om die verbeteringen mogelijk te maken verzamel je relics of delen van relics die je verbeterpunten opleveren. De omgevingen zijn mooi en goed uitgewerkt, maar zeer lineair en beperkt in grootte. Relics zoeken is dan ook geen uitdaging en zijn telkens verstopt in een hoekje dat snel opvalt.

BrightMemory2.jpg


Snelle actie zonder ophouden

De actie en gevechten in het algemeen zijn zeer goed uitgewerkt. Je verveelt je geen moment en als je geen zin hebt om vanop afstand te schieten kan er van dichtbij je zwaard, exosuit of mix van beide gebruikt worden. Gezichtsexpressies zijn dan weer eerder emotieloos maar dat is vooral tijdens de cutscenes merkbaar en niet zo storend. Grootste minpunt is de algemene duurtijd en na amper een paar uur ben je uitgespeeld. De bazen zijn veruit de moeilijkste uitdaging en spelen met momenten als Dark Souls-gevechten. Bij normale tegenstanders ben je niet verplicht om bepaalde tactieken toe te passen en kan je naar hartenlust je favoriete wapens of krachten gebruiken.

De gyroscopische functies van de Switch werken goed om tijdens het mikken iets preciezer te zijn, dit zowel met de standaard joy-cons als met de pro controller. Door de flitsende actie heb je daar echter niet altijd de tijd voor maar er zijn zeker momenten waar dit goed van pas komt. De hoge snelheid maakt dat het spel vlotter speelt met toetsenbord en muis in plaats van een controller. Om de actie te kunnen volgen verhoog je best de snelheid bij het rondkijken zodat je de vijanden kan volgen. Anders volgen er zeker frustrerende momenten.

Conclusie

Bright Memory: Infinite voelt en speelt als een echte AAA-titel. Gevechten zijn de grootste troef, zijn goed uitgewerkt en blijven vooral leuk. De combinatie van schieten en actie zit goed in elkaar en wordt voldoende afgewisseld tijdens het spel. Je wordt echter niet geforceerd om bepaalde tactieken te gebruiken en de bazen voelen aan als lichtgewicht Dark Souls-gevechten. Het prijskaartje en de korte levensduur zorgen echter voor een lager cijfer maar mits korting raad ik zeker aan om deze te proberen. Uitgebreidere omgevingen met meer vrijheid, meer uitdaging in het zoeken van relics en een langere speelduur blijven een aderlating ten opzichte van het plezier tijdens de gevechten.

Pro

  • Grafisch uitstekend
  • Gevechten blijven leuk
  • Vrijheden tijdens gevechten

Con

  • Te kort voor de standaard prijs
  • Zeer lineair
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

21 juli 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Shooter

Ontwikkelaar

  1. FYQD-Studio

Uitgever

  1. FYQD-Studio
  2. Playism
 
Terug
Bovenaan