Review: Bravely Default II

Sinds 2 september is Bravely Default II beschikbaar op PC. Het spelen en reviewen ervan was er eentje van een lange adem. Nochtans ben ik fan van JRPGs, maar er was hier iets wat me steeds weerhield om er serieus van te genieten. Ik moest mezelf steeds pushen om verder te spelen zodat er hier toch een recensie van werd neergepend. Laat zeker weten wat jullie bevindingen van het spel zijn, ik ben best benieuwd. Hieronder mijn mening!

Seth is een schipbreukeling die aanspoelt op het continent Excillant na een storm die hij op miraculeuze wijze heeft overleefd. Hij wordt gevonden door prinses Gloria van Musa en haar beschermer Sir Sloan. Niet veel later ontmoeten ze een tovenaar genaamd Elvis en een krijger genaamd Adelle, die op zoek zijn naar mysterieuze items genaamd Asterisks. Zij bezitten een magisch boek dat visioenen onthult wanneer er meer Asterisks worden verkregen. De groep komt al snel achter een complot van het rijk van Holograd om de kracht van vier elemental crystals te corrumperen, waardoor een entiteit die bekend staat als de Night Nexus, op de wereld zal worden losgelaten en een einde zal maken aan al het leven.

Untitled.png


Een avontuur zonder Obelix deze keer.

Tijdens deze reis vind je, voornamelijk na boss fights, de eerder vermelde Asterisks. Door middel van deze Asterisks speel je Jobs vrij. Deze zijn verschillende soorten klassen waar je je personage in kunt laten verdiepen. Er zijn ongeveer een twintigtal verschillende Jobs die elks hun unieke vaardigheden hebben. Ze variëren onder andere van White Mage naar Black Mage tot Beastmaster, Gambler en Bard.

Elk personage krijgt de mogelijkheid twee Jobs aan te nemen, namelijk een main Job en een sub Job. Eerstgenoemde krijgt de meeste experience na elk gewonnen gevecht en verandert ook het uiterlijk van je personage, de sub Job zorgt ervoor dat je toch kunt genieten van zowel de actieve als passieve vaardigheden van die klasse. Experimenteren met de enorme reeks builds voor je personages is verplichte kost en voornamelijk het levelen ervan zal de meeste tijd van het spel innemen. Iedereen heeft dezelfde statistieken en kan elke Job aanvaarden die je ter beschikking hebt. Een party kan dus enkel mages bevatten als je dat prefereert. Het is een van de vele mogelijkheden en vrijheden die Bravely Default II aanbiedt. Jammer genoeg is die vrijheid in mijn ogen best beperkt, meer daarover later in de review.

BRAVELY DEFAULT II_2021.09.30-10.59.png


Succes by default

Bravely Default II heeft een extra twist op de klassieke turn-based gevechten en bevat een beurtsysteem waar de volgorde bepaald wordt door de stats van je personages en op welke manier je de confrontatie aangaat. Elk monster dat je tegenkomt, met uitzondering van de boss fights en monsters die in kisten verstopt zitten, kun je zien rondhuppelen. Deze gevechten kun je, indien je ze bedachtzaam benadert (langs achteren zodat ze je niet zien aankomen, of met een melee aanval) starten met een voordeel. De stats die deels ook de volgorde bepalen, vergroten het belang van je uitrusting en zowel het uitbouwen als verdelen van de Jobs. Het stimuleert spelers ook om acties niet ronde voor ronde te plannen, maar in plaats daarvan patronen van aanvallen, boosts en genezingen op een meer individueel gerichte manier te plannen, omdat je niet altijd personages met hetzelfde aantal beurten zult hebben.

Net zoals de andere Bravely-spellen heb je hier terug het Brave/Default-systeem. Personages kunnen BP (Brave Points) uitgeven waardoor dat personage Brave wordt en meerdere beurten achter elkaar kan nemen (maximaal vier tegelijk). De Default actie laat je één beurt overslaan, en brengt je personage in een verdedigingsmodus terecht die ervoor zorgt dat je een extra BP verkrijgt. Als een personage een negatieve BP heeft, kan hij/zij niet handelen totdat de BP weer op nul staat. Het beheren van je BP is de sleutel tot succes in Bravely Default II, vooral omdat vijanden net zo gemakkelijk van het systeem kunnen profiteren als spelers.

BRAVELY DEFAULT II_2021.10.14-18.03.png


Moeilijk kan ook?

Doorheen de wereld van Excillant kom je langs vele steden en continenten die allemaal hun eigen vegetatie en een hele reeks dungeons hebben. De steden zijn stuk voor stuk prachtig getekende pittoreske afbeeldingen. Hierin vind je inns, winkels, sidequests en de mogelijkheid om je party op ontdekking te sturen wanneer je het spel niet speelt. Een boot gaat dan zelfstandig op avontuur en wanneer je je spel terug opstart, krijg je een heleboel handige items die je kunt gebruiken.

Het verhaal van de game is grotendeels voorspelbaar voor iedereen die wel eens een JRPG heeft gespeeld. Overal waar je komt, kom je in contact met een resem aan personages. De Japanse chibi presentatie en de over-the-top voice acting vervelen na een langere tijd wel behoorlijk, maar dit blijft natuurlijk iets persoonlijks. Met een scherper script en een meer volwassen artstyle had Bravely Default II een pak interessanter kunnen zijn. Door middel van deze artstyle en clichés is het nooit moeilijk om erachter te komen wie de slechteriken zijn die je dan binnen de kortste keren een pak rammel mag geven. Er zijn een redelijk aantal sidequests, die jammer genoeg vaak bestaan uit fetch & kill quests. Maar soms sluiten sidequests aan op het hoofdverhaal, waardoor personages terugkomen die deel uitmaakten van steden waar de speler in het verleden al eens is langsgekomen. Dit geeft je een goede reden om herhaaldelijk terug te keren naar vorige plaatsen om eens een kijkje te nemen of er niets te rapen valt.

Maar zodra je voorbij de ongeveer drie uur durende intro bent, schiet de moeilijkheid zo steil de lucht in dat het lijkt alsof je de Mount Everest aan het beklimmen bent.


Deze opgepoetste versie op PC zorgt er wel voor dat alles tot in het detail strak en scherp staat in tegenstelling tot de Nintendo Switch versie. Personages, vijanden, de ontwerpen van elke Job en omgevingen zijn allemaal zeer gedetailleerd. Qua omgevingen en paden is alles best eenvoudig. Hier komt dan mijn grootste kritiek van het spel, namelijk de moeilijkheidsgraad. Alles is zo simpel en het spel wordt je rustig uitgelegd en aangeleerd. Maar zodra je voorbij de ongeveer drie uur durende intro bent, schiet de moeilijkheid zo steil de lucht in alsof je de Mount Everest aan het beklimmen bent. Deze moeilijkheidsgraad, voornamelijk bij boss fights, verschilt exponentieel tegenover al de rest in het spel. Vooral in Chapter 1 waar je nog amper variatie hebt in Jobs die je kunt onderverdelen. Dit alles zorgt er ook voor dat je zo goed als nooit op je eigen manier het spel mag spelen. Je bent verplicht een tactiek te zoeken waarmee je die bepaalde confrontaties kunt verslaan. Het resulteert in de gekregen vrijheid die je niet volledig kunt benutten want op je eigen manier geraak je niet verder met het verhaal, ook niet als je alle side quests voltooid hebt of alle beste items uit de shops hebt gekocht. De enige oplossing die je rest is het verplichte grinden voor uren aan een stuk. Dan is de funfactor bij mij moeilijk te vinden. Zelfs de moeilijkheidsgraad verlagen hielp niet om het iets aangenamer te maken.

Conclusie

Het cliché verhaal en de steile moeilijkheidsgraad weerhouden Bravely Default II ervan om een steengoede JRPG te zijn. De artstyle van de personages, het verhaal en de voice acting waren voor mij persoonlijk niet volwassen genoeg. Fans van de originele games zullen dan weer wel tevreden zijn met deze klassieke RPG. Het combat en Job-systeem is een interessant gegeven waarin je veel mogelijkheden hebt om je party naar eigen wil op te stellen. Jammer genoeg word je bij bijna iedere boss fight verplicht je speelstijl aan te passen waardoor je verhinderd bent om op je eigen manier te spelen en een tijd moet grinden. Er valt veel te beleven in Bravely Default 2, maar het duurt veel te lang eer het Job-systeem en het verhaal zich ontvouwen zodat het eindelijk iets boeiends wordt.

Pro

  • Muziek
  • Job-systeem
  • Op PC visueel heel strak met amper laadtijden

Con

  • Artstyle personages
  • Steile moeilijkheidsgraad
  • Verhaal
  • Grinden
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

2 september 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Ontwikkelaar

  1. Claytechworks
  2. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan