Review: Blood Bowl 3

Wie zin heeft in een potje American football met nóg meer agressie en vooral bloederige taferelen, is bij Blood Bowl aan het juiste adres. Deze derde telg in de reeks is, net zoals de andere twee voorgangers, gebaseerd op het gelijknamig bordspel. Verwacht je dus aan een gewelddadig tactisch spelletje dat turn-based verloopt, zowel tegen een computergestuurde tegenstander als tegen echte spelers.

Ik kan het echt niet onder stoelen of banken steken, Blood Bowl 3 is één groot bloedbad. Jammer genoeg komt dat niet alleen terug in de gameplay van het spel, maar het is op alle vlakken een slachting. Het was momenteel prutsen met de instellingen om een volledige wedstrijd te kunnen uitspelen. Na wat zoekwerk in de Steam-discussies was er toch iemand die instellingen had gevonden waardoor het wel mogelijk was om verder te spelen. Een grote domper op de feestvreugde, want in essentie is het wel een leuk spel.

BloodBowl3-01.jpg


Waar beginnen we aan

Bij de eerste opstart wordt je direct gevraagd een online account aan te maken. Gelukkig is het ook mogelijk om offline te spelen, maar hiervoor moet je een tweede account aanmaken dat volledig losstaat van het online gedeelte. In de praktijk is alles dus volledig gescheiden, dus ook de voortgang, voorkeursinstellingen en aanpassingen. Op zich zou enkel online spelen voor de meeste onder ons geen probleem zijn, maar momenteel is het huilen met de pet op wat betreft de stabiliteit van hun servers. Dat heeft trouwens zijn invloed op alles van het spel, ook in alle menu's en instellingen.

De tutorials zijn wel vrij goed uitgewerkt, al missen er hier en daar toch wat aandachtspunten. De basisbegrippen en besturingsmogelijkheden worden in drie verschillende scenario's aangetoond, en dit aan de hand van specifieke situaties op het veld. Je kan dus wel vrij snel aan de slag, maar tijdens een eerste volwaardige wedstrijd wordt het al snel duidelijk dat er bepaalde dingen totaal niet uitgelicht of aangehaald zijn. Hoe een wedstrijd algemeen verloopt en de manieren waarop een wedstrijd beïnvloed kan worden, zijn maar pover besproken. Zo zijn er bijvoorbeeld ook weersomstandigheden die handelingen moeilijker maken of net eenvoudiger.



Naar de slachtbank

Na die eerste stappen mag je aan de slag in de eerste competitie. Via de campagne word je begeleid naar het aanmaken van een team, nu ja, toch waar je die moet aanmaken. Na een factie te kiezen, met wat details waar ze sterk of zwak in zijn, kan je met een startbudget een team samenstellen. Er zijn wat richtlijnen hoe je dat best doet maar zelf kiezen is bij het begin wel zeer moeilijk. Er is wel één template voorzien met een startopstelling, hier had ik toch graag een paar keuzes of voorbeelden gekregen. Bij de start zijn er trouwens vijftien verschillende factions beschikbaar, en elk seizoen komt er een nieuwe faction bij. Dat is wel een wijziging ten opzichte van de voorgangers.

Hopelijk komt er snel verbetering op alle vlakken, de core-gameplay is nochtans wel goed.


Elke drie maand start er nu een nieuw seizoen, met bijhorende seizoenspas, beloningssysteem, updates en dus ook een nieuwe faction. Aangezien er nu met een betalende pas gewerkt wordt, is de basisgame goedkoper geworden om aan te schaffen. Je kan het seizoen op zich wel gratis spelen, maar dan krijg je de nieuwe faction pas na het behalen van het vijftigste niveau, als laatste beloning. Spelers die de pas wel aankopen kunnen direct aan de slag met de nieuwe toevoeging. Los daarvan zouden er met microtransacties enkel cosmetische aanpassingen te koop zijn en dus geen voordelen in het spel zelf. Maar nu komt de spreekwoordelijke aap uit de mouw, aangekochte aanpassingen moet je toepassen per speler, in een team van elf spelers moet je een outfit dus elf keer aanschaffen. Nodeloos om te zeggen wordt er van een serieuze cash grab gesproken.



Ervaringen

Mijn ervaringen zijn tot op heden erbarmelijk te noemen. Daarvan getuigen ook de ondertussen talrijke Steam-reviews. Om de eerste wedstrijd tot een goed einde te brengen is mijn pc tot driemaal toe volledig vastgelopen. Er lijkt een memory leak te zijn als de computergestuurde tegenstander een bepaalde dodge skill uitvoert. Aangezien dit heel vaak gebeurt tijdens een wedstrijd loopt dit al snel op en halverwege de wedstrijd is het meestal prijs. In de instellingen, die trouwens ook beperkt zijn - keybindings kunnen instellen zou bijvoorbeeld al leuk zijn - kan je toch een bepaalde animatie uitzetten en dat helpt al. Maar het spel is ook bij andere skills een paar keer vastgelopen. Neem daarbij het feit dat er geen enkel save-mogelijkheid is tijdens een wedstrijd, ook niet tijdens de rust of als je tegen een computergestuurde tegenstander speelt, en je krijgt een zeer frustrerende ervaring.

Multiplayer heb ik momenteel nog achterwege moeten laten. Navigeren door de menu's loopt al bijster moeilijk, want ook daar is alles gerelateerd aan de online servers. De helft van de tijd laadt jouw campagne, team of andere instellingen niet in. Laat dan staan hoe vlot een online match zou lopen. Het spel crasht ook gewoon te veel en zo een frustrerende ervaring laat de zin in een online wedstrijd al snel kelderen. Deze editie zou er nochtans veel aandacht gaan naar online competities, met een ingebouwde league, regelmatige georganiseerde toernooien en de mogelijkheid om zelf competities op te starten. Die laatste toevoeging is belangrijk voor de vele communities rond Blood Bowl, maar momenteel zie ik ze niet de overstap maken naar Blood Bowl 3.

Conclusie

Over de gameplay valt weinig slecht te vertellen. Het blijft bij de principes van American football, gebaseerd op bepaalde statistieken van de verschillende spelers. Zo kan je passen, de bal afgeven, aanvallen ontwijken of iemand aanvallen. Dat gebeurt allemaal aan de hand van resultaten op dobbelstenen. Elke speler heeft zo verschillende sterktes en zwaktes, waarbij de ene al beter een pass kan ontvangen dan gooien of zijn er bepaalde skills die ofwel positieve of negatieve gevolgen hebben. Er kan trouwens enkel gescoord worden door een touchdown, wat dan één punt waard is. Maar de algemene status op dit moment is een ware schande. Na tien uur spelen was ik er eindelijk eens in geslaagd een eerste volwaardige wedstrijd te voltooien. Ik had op voorhand toegang tot het spel en toen was het online gedeelte nog vrij stabiel, omdat het aantal spelers dus beperkt was. Jammer genoeg kon ik toen het multiplayer-gedeelte niet uittesten want het spel liep telkens vast tijdens het spelen van een wedstrijd. Nu er een werkbare oplossing is door het uitschakelen van animaties, is het vrijwel onmogelijk online te spelen. Dan laat ik de extra cosmetische aanpassingen even achterwege want die wijzigen enkel het visuele aspect, maar wie dit wil zal toch veel moeten investeren. Ik had even gewacht om de review af te werken en nog extra te testen na release maar helaas merk ik nog geen verbeteringen. Ik hoop echt dat dit snel de goede richting uitgaat, want het spel op zich is wel de moeite waard. Jammer!

Pro

  • Gameplay
  • Elke drie maand extra content

Con

  • Veel crashes
  • Overdreven microtransacties
  • Online servers onstabiel
4

Over

Beschikbaar vanaf

23 februari 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Sport
  2. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Cyanide Studio

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan