Review: Black Myth: Wukong

2023. Gamescom. De hal binnenstappen en de stand van Black Myth: Wukong aanschouwen. Het moment waarop ik al dacht: deze moet ik spelen. Jammer genoeg was de rij te groot en mijn tijd te beperkt om zomaar even twee uur aan te schuiven. Het was toen nochtans al mogelijk om een goede twintig minuten te spelen en al een klein stuk te ontdekken. Vanuit de verte zag ik echter wat mensen spelen en had ik ook direct een paar testers aangesproken om hun mening te horen. Ik was in elk geval verkocht en enkele maanden later was de beslissing genomen: dit wordt mijn meest geanticipeerde game van 2024.

Black Myth: Wukong neemt je mee in het Chinese mythologische verhaal "Journey to the West". Velen onder ons zullen Dragon Ball wel kennen en ook dit is - zij het zeer losjes - hierop gebaseerd. De vergelijking tussen een Saiyan en een aap zijn dan ook niet zomaar uit de lucht gegrepen. Tijd om in de harige huid van The Destined One te kruipen, de opvolger van - of is het toch écht - de legendarische Sun Wukong. En dit met dank aan NVidia, van wie we de reviewcode hebben ontvangen.

We duiken erin​

Vol verwachtingen duik ik de game in. Na het eerste gevecht en de inleiding tot het verhaal start het eerste hoofdstuk in een mooie, bosrijke omgeving. Het valt jammer genoeg direct op dat er heel wat onzichtbare muren zijn, wat toegegeven toch een eerste teleurstelling was. Een game als dit schreeuwt namelijk om avontuur en ontdekkingen. Op zijn minst kan dit vormgegeven worden met natuurlijke grenzen. Was dit in elk hoofdstuk zo geweest, dan had dit ongetwijfeld een negatieve impact gehad op de uiteindelijke score, maar ik wil ineens meegeven dat het vanaf hoofdstuk twee pakken beter is. Er zijn vanaf dan ook veel meer verborgen zaken te ontdekken en je krijgt dan ook het gevoel in een episch avontuur mee te spelen.

De grafische pracht is ook zeker aanwezig, wat dan ook mijn oorspronkelijke teleurstelling des te groter maakte. Dit alles ons ontzeggen zou dan ook je reinste onzin zijn. Zeker met Full Ray Tracing en NVidia DLSS ingeschakeld zijn sommige gebieden toch nét iets realistischer en gedetailleerder vormgegeven, wat de immersie alleen maar ten goede komt. Op dat vlak zijn de verwachtingen in elk geval meer dan ingelost. Vooral pc-gamers zullen smullen van wat Black Myth: Wukong grafisch te bieden heeft, en zeker als ze een grafische kaart hebben die de speciale features van NVidia ondersteunt. Het spel ziet er bij momenten impressionant uit. Niet alleen word je regelmatig getrakteerd op bijna levensechte omgevingen, maar ook het aantal frames per seconde wordt dankzij de technologie (via AI) de hoogte ingestuurd. In de verschillende hoofdstukken komt er trouwens ook heel wat variatie in de landschappen aan bod, dus geef je ogen zeker de kost!

Horen, zien en aanvallen​

Vechten, hetgeen waar het allemaal om draait bij Black Myth: Wukong. Wie de trend van soulslike-games volledig gemist heeft kan nu zijn kans grijpen om in te stappen. Mijns inziens is dit dan ook een ideaal spel om te starten met het genre. Eenvoudig gezegd zijn er tijdens de gevechten minder facetten om rekening mee te houden of om tussen te kiezen. Dit impliceert niet dat de combat gemakkelijk is, verre van zelfs. Er zijn nog steeds tal van opties om tussen te kiezen wat aanvallende of verdedigende mogelijkheden betreft, maar het draait vooral om het ontbreken van de mogelijkheid om aanvallen af te weren en enkel het ontwijken of wegrollen beschikbaar te maken. De timing is ook veel meer vergevingsgezind dan andere consoorten.

Een uitdaging voor beginners, een leuke afwisseling voor de ervaren rotten.

De focus ligt dan ook veel meer in het lezen van de aanvallen. Zowel van de tegenstanders maar ook je eigen aanvallen. Het vergt ook wat oefening om je eigen types in te schatten. Een zware aanval inzetten is ook afhankelijk van focuspunten die je opbouwt via je lichte aanvallen. Deze punten maken combinaties mogelijk om sneller het zwaarder geschut in te zetten, het efficiënt inzetten van deze extra schade kan een gevecht bepalen. Via sparks, die je na een gevecht verdient, kun je heel wat speciale talenten vrijspelen. Zo zijn er verschillende standen om in aan te vallen, transformaties en spreuken die je extra voordelen bieden.

Zoek je eigen stijl​

Ik kan vooral aanraden om een specifieke stand te kiezen die bij je past. Gelukkig kan je steeds gratis al je zuurverdiende sparks opnieuw verdelen om zo wat zaken uit te testen. Bij mijn stijl past vooral de smash stand, tevens ook de eerste die beschikbaar is van bij de start. De andere vormen komen pas later beschikbaar maar geef ze zeker een kans. Tijdens sommige gevechten kunnen deze handig van pas komen. Je staf gebruiken als een grote paal maakt het mogelijk om sommige aanvallen te ontwijken en dankzij bepaalde talenten kan je ondertussen ook even op krachten komen.

Graag had ik echter visueel wat meer feedback gezien afhankelijk van je stand. Je personage ziet er namelijk nooit anders uit qua houding en hij blijft de staf op dezelfde manier vasthouden. Het had leuk geweest als dit niet alleen zichtbaar is op het moment dat je een zware aanval uitvoert of na het kijken naar een kleine verandering van het symbool in de rechterhoek. Los daarvan is het een heel aangenaam spel en het gevoel om een moeilijke tegenstander te verslaan is euforisch. Sommige gevechten gaan gemakkelijk, bij andere word je uitgedaagd en moet je soms van aanpak wisselen. Beginners in het genre kunnen er gemakkelijk hun tanden in vastbijten en mits wat doorzettingsvermogen een fantastische ervaring hebben, ervaren rotten in het vak zullen de afwisseling vast kunnen appreciëren en zullen toch uitgedaagd worden bij de moeilijkere opdrachten.

Conclusie

Het eerste hoofdstuk doorkomen is de boodschap. Daarna zijn de onzichtbare muren veel beter ingewerkt en komt de epische ervaring tot zijn recht. Het avontuur neemt dan de bovenhand en je komt voor verschillende verrassingen te staan. Alles draait om de gevechten en die zijn zeer goed uitgevoerd. Eerst had ik wat schrik dat een staf als enige wapen voor te weinig afwisseling zou zorgen maar de verschillende talenten en mogelijkheden zorgen voor de nodige variatie. Visueel had ik graag nog wat verschil gezien tussen de aanvalsstanden maar dat is enkel een kleine ergernis. Het spel munt uit in wat het doet en komt toch dicht in de buurt van de toppers in het genre, terwijl ze er toch in slagen het geschikt te maken zowel voor beginners als gevorderden.

Pro

• Grafisch fantastisch
  • Variatie tijdens gevechten en in de omgevingen
  • Na hoofdstuk 1 een epische ervaring
  • Zowel voor beginners als gevorderden

Con

• Hoofstuk 1 te ingeperkt
  • Visueel geen verschil in aanvalsstanden
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

20 augustus 2024

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. PC
  2. PlayStation 5

Genre

1. Action
  2. Adventure
  3. RPG

Ontwikkelaar

1. Game Science

Uitgever

1. Game Science

Persoonlijk zou ik hoofdstuk 1 niet anders willen. Het is de perfecte introductie om je alles te leren kennen op het gemak zonder meteen in een doolhof gesmeten te worden. Ik vond zelf hoofdstuk 2 ook beter dan 1 maar had je mij hoofdstuk 2 als eerste gegeven had het voor mij een mindere ervaring geweest en het is nu niet dat ik een leek ben in dit soort games. Chapter 1 doet perfect wat het moet doen, je opwarmen voor alles wat nadien nog komt + het is aanzienlijk korter zodat het niet saai aanvoelt.

Geen commentaar trouwens, gewoon ik ervaar dit anders.

Persoonlijk zou ik hoofdstuk 1 niet anders willen. Het is de perfecte introductie om je alles te leren kennen op het gemak zonder meteen in een doolhof gesmeten te worden. Ik vond zelf hoofdstuk 2 ook beter dan 1 maar had je mij hoofdstuk 2 als eerste gegeven had het voor mij een mindere ervaring geweest en het is nu niet dat ik een leek ben in dit soort games. Chapter 1 doet perfect wat het moet doen, je opwarmen voor alles wat nadien nog komt + het is aanzienlijk korter zodat het niet saai aanvoelt.

My2cents brother!

Redactie

Nee, klopt en dat is achteraf ook een juiste conclusie/goede ervaring en is dat het ook voor mij. Op het moment zelf had ik wel even een ander gevoel en mogelijks knappen er daar dan mensen op af.

Een leuke review, leest lekker weg en doet me toch wel overwegen het spel aan te schaffen.. want het lijkt mij wel een leuke game.
Blijkbaar toch wel wat een soulslike en lijkt me meteen ook een goede introductie voor mensen die dit "genre" nog niet kennen.
Erg nieuwsgierig naar mijn eigen ervaring met deze game nu.

Terug
Bovenaan