Review: Behind the Frame: The Finest Scenery

Ik kan nu reeds verklappen dat dit geen lange tekst zal worden. De reden daarvoor is bijzonder eenvoudig: je kunt Behind the Frame: The Finest Scenery op zo'n uurtje uitspelen. De op Steam bijzonder goed ontvangen game wordt vandaag uitgebracht voor PlayStation 4 en Nintendo Switch. Ik speelde het op Sony's console en deel graag mijn ervaringen met deze fijne point-and-click achtige game.

Behind the Frame: The Finest Scenery neemt je mee op een korte trip door middel van knappe, handgetekende animaties. Hierin krijg je een narratief voorgeschoteld van een jongedame die een oudere, norse man als buur heeft. Die buur negeert haar en het is maar de vraag waarom. Diverse scènes worden afgewisseld met stukken gameplay, al zijn deze eerder beperkt. Ik sprak al van een soort point-and-click game omdat ik niet weet hoe het anders te omschrijven. De acties die je uitvoert zijn namelijk een stuk beperkter dan wat je in een 'normale' point-and-click uitvoert.

Behind 1.jpg


Schilderachtige taferelen

De protagoniste van dienst is een jonge vrouw die graag schildert terwijl ze uitzicht heeft op het appartement van haar buur en diens kat. Dat appartement kun je gedeeltelijk onderzoeken om puzzels op te lossen, al moet je ook regelmatig eenvoudigere zaken doen zoals het zetten van koffie of het maken van ontbijt. Daarnaast neem je regelmatig plaats achter een schildersezel om je kunstwerk te voltooien, al beschik je nog niet over alle verf. Je hebt namelijk nieuwe kleuren nodig die je verkrijgt door het verkennen van de woning en het oplossen van beperkte puzzels waarbij de antwoorden meestal voor het rapen liggen. Weet je het toch even niet, dan geeft een snelle blik in haar journal meestal wel wat hints prijs. Daarnaast is de omgeving waarin je kunt manoeuvreren beperkt, waardoor je nooit lang op zoek moet naar de oplossing.

Behind the Frame: The Finest Scenery is een behapbaar tussendoortje.


Het is duidelijk dat de focus van Behind the Frame: The Finest Scenery op het narratief ligt en niet op de gameplay. Een aantal zaken, zoals het maken van het ontbijt of het voorbereiden van een e-mail worden zelfs enkele keren herhaald, dus bijzonder veel afwisseling moet je niet verwachten. Toch zijn de enkele puzzels die het spel bevat, hoe eenvoudig ze ook mogen zijn, plezant om op te lossen. Meestal wordt er meer duiding gegeven aan het verhaal, want het geheel ten goede komt. Helaas gooit de besturing met de controller wat roet in het eten. In sommige scènes kon ik namelijk geen vooruitgang boeken, hetzij door toevallig een knoppencombinatie ingedrukt te houden waardoor er toch iets gebeurde.

Het is duidelijk dat Behind the Frame: The Finest Scenery niet bijzonder veel om het lijf heeft qua gameplay-elementen, maar het scoort wel punten op vlak van verhaalvertelling. Dit gebeurt aan de hand van schilderachtige taferelen, zonder dat daarbij ook maar één woord wordt gezegd. De soundtrack geeft het geheel net dat tikkeltje extra en is volgens mij zelfs het beste onderdeel in deze game. Je mag je verwachten aan knappe instrumentale muziek die het gevoel perfect weergeeft. Behind the Frame: The Finest Scenery is een tof tussendoortje, maar zal geen blijvende indruk nalaten.

Conclusie

Behind the Frame: The Finest Scenery is een tof tussendoortje dat niet veel tijd van je vereist. Je krijgt beperkte gameplay voorgeschoteld, afgewisseld met schilderachtige taferelen. Daarnaast word je getrakteerd op knappe instrumentale muziek. Op zich is de game een vermakelijke port van een mobiele game, maar helaas zal het niet in mijn geheugen gegrift blijven staan.

Pro

  • Soundtrack
  • Narratief

Con

  • Beperkte gameplay
  • Duurt amper een uur
7

Over

Beschikbaar vanaf

2 juni 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC
  4. PlayStation 4

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Silver Lining Studio

Uitgever

  1. Akupara Games
 
  • Leuk
Waarderingen: jotn
Terug
Bovenaan