Review: Before We Leave

Lang geleden dat ik me nog eens aan een city builder waagde. Hoewel ik vroeger enorme fan was van games zoals SimCity of tbs-varianten zoals Civilization, is het sinds mijn pc-gaming periode geleden (we spreken hier over meer dan tien jaar) dat ik het genre een kans gaf. Toen Before We Leave werd aangekondigd, trok het meteen mijn aandacht en werd ik opnieuw getriggerd om aan de slag te gaan om van de grond af aan een stad op te bouwen. Toegegeven, het is niet meteen het soort spel dat ik op een console zou spelen, maar ik was toch benieuwd hoe vlot het speelbaar zou zijn op PlayStation 5. Ook benieuwd naar mijn ervaringen? Je leest ze in onderstaande review!

Before We Leave is een, naar eigen zeggen, gezellige scifi city builder van de hand van gameontwikkelaar Balancing Monkey Games en uitgever Team 17 (onder andere bekend van de Worms-franchise) en is sinds mei 2021 beschikbaar op de pc. Een half jaar later waren de Xbox One en Xbox Series X|S aan de beurt. Sinds april dit jaar zijn daar nu ook de PlayStation 4- en PlayStation 5-versies bijgekomen. Voor het Nieuw-Zeelandse Balancing Monkey Games was het meteen hun debuuttitel, waarbij ze initieel toch op een positieve ontvangst mochten rekenen.

BWL1.jpg


Een ontluikende beschaving

“Jouw mensen hebben generaties lang onder de grond doorgebracht. Ze hebben de streling van de zon op hun huid, het gevoel van de aarde tussen hun tenen en het gekriebel van vliegen op hun neus moeten missen. Ze komen tevoorschijn, vol verwondering, maar zonder enig idee hoe ze iets moeten (ver)bouwen, behalve aardappelen. Herbouw hun verloren beschaving door voor onderdak te zorgen, oude technologie te ontdekken en deze herboren samenleving te laten uitbreiden naar andere continenten en planeten.”

Klinkt als een postapocalyptische setting waarvan ik hoop dat we het als mens nooit hoeven mee te maken. Helaas zijn er maar al te vaak berichtgevingen die wel die richting uitwijzen. Dat je dat op je eentje niet kan veranderen, staat vast. Maar dat elk individu er wel zijn bijdrage in heeft, kunnen we niet ontkennen. Gelukkig heb je bij Before We Leave veel meer zelf in handen en kan je er wél voor zorgen dat je Peeps (zo heten de bewoners van het spel) een fantastisch leven voor zich hebben! Nu ja, fantastisch … je zal maar één van de bewoners zijn die dag en nacht stenen ontgint!

BWL2.jpeg


Van aardappelen telen tot energievoorzieningen bouwen

Het verhaal begint met één dorpje op één eiland, maar breidt al snel uit naar meerdere eilanden op één planeet of zelfs meerdere planeten. Hierbij zal je telkens je beschaving moeten starten door het bouwen van voedsel- en drinkwatervoorzieningen, alsook de nodige huisvesting voor je Peeps. Uiteraard heb je daar steeds het nodige materiaal, zoals stenen en hout voor nodig. Het is dus kwestie van je mensen aan het werk te zetten en zo de nodige hulpmiddelen te verzamelen. Naarmate je bevolking groeit en je toegang krijgt tot het bouwen van andere zaken, zoals bijvoorbeeld een bibliotheek, kan je pas echt aan je beschaving beginnen werken door kennis te vergaren en nieuwe technologieën te ontdekken. Dit doe je via de technology tree, welke de basis vormt om verdere progressie te maken. Een leuk gegeven dat we uit veel andere games kennen, al moet ik wel toegeven dat het soms iets te vaak aanvoelde als “snel even de tech tree vullen en verder met het spel”. Daarenboven is het zaaks je bevolking tevreden te houden. Je zal dus steeds je individuele Peeps in de gaten moeten houden, om ervoor te zorgen dat ze ook nog voldoende gemotiveerd aan het werk blijven. Wil je verder blijven groeien, dan zal je ook nieuwe horizonten moeten verkennen en als een ware Columbus de nieuwe wereld tegemoet moeten varen. Hierbij zal je al snel nieuwe hulpmiddelen kunnen vergaren. Aangezien niet alle materialen op elk eiland te vinden zijn, zal je ook een handelsvloot moeten opzetten. Slim omspringen met resources is dus de boodschap!

Dit alles doe je op een hexagonaal speelveld, waarbij elk vakje kan bestaan uit een weg, een huis, of een specifiek gebouw zoals een boerderij, bibliotheek, metaalverwerkingsbedrijf et cetera. Hou er trouwens rekening mee dat elk gebouw effectief aan een weg moet grenzen. Iets dat in principe logisch klinkt, maar dat wel voor het nodige denkwerk zorgt eenmaal je grotere steden begint uit te bouwen. Daarenboven speelt ook de ondergrond een grote rol. Dorre woestijngebieden zijn prima om fabrieken op te bouwen, maar moeilijker om gewassen op te telen (trouwens een snelle tip: spendeer voldoende aandacht aan energievoorziening, you’ll thank me later). Gelukkig kan je gebouwen of wegen steeds weer slopen en ‘opnieuw’ bouwen. Een ruimtelijk uitvoeringsplan is nog net niet nodig, maar hou er toch maar rekening mee of je loopt snel tegen beperkingen aan!

BWL3.jpg


Watch out for the Space Whales!

Eén van mijn bezorgdheden was de vraag of het spel vlot speelbaar zou zijn op console. Hoewel het in het begin soms wat sukkelen was met de camera’s en de nodige sneltoetsen, verliep de controle via de PlayStation 5-controller eigenlijk behoorlijk vlot. Waar ik wel wat tegenaan liep, was de hoeveelheid informatie die soms op het scherm werd getoverd. In dat opzicht raad ik zeker aan om in het begin de tutorial af te werken. Hierbij krijg je steeds tooltips met betrekking tot het aanleggen van wegen, nieuwe gebouwen, het vullen van de technology tree et cetera. De tutorial geeft je tevens wat meer inzicht in de denkwijze die achter bepaalde zaken schuil gaat. Desalniettemin zijn er heel wat zaken die je zelf zal moeten uitzoeken en is het net daar waar het soms wat onoverzichtelijk wordt. Hoe kan je het best je resources managen? Hoe kan je je Peeps wat mee ‘sturen’? Wat is nu eigenlijk het ‘ultieme doel’ in het spel? Een aantal vragen die je gaandeweg zal moeten ontdekken, maar die er ook zullen voor zorgen dat je best een paar keer opnieuw begint.

Een echte topper binnen het genre zou ik het helaas niet noemen, maar wel eentje die zijn (lage) prijs zeker en vast waard is!


Dat het naar eigen zeggen een “gezellige scifi city builder” is, klopt weldegelijk. Je hebt steeds voldoende tijd om alles uit te zoeken en je volgende zetten te plannen (hierbij kan je trouwens gebruik maken van een pauze-knop, maar je kan indien gewenst het spel ook versnellen). Je hoeft hierbij geen rekening te houden met zaken zoals bijvoorbeeld oorlog voeren, want dat bestaat nu eenmaal niet in Before We Leave. Wat wél bestaat, zijn Space Whales. Jep, je leest het goed ‘ruimtewalvissen’! Deze ruimtewezens kunnen aanvallen en je kolonie teisteren. Om deze in toom te houden zal je alles uit de kast moeten halen, van voedselgiften tot ruimteschilden! Mijns inziens wel een leuke twist, die het spel net die extra dynamiek weet te geven.

Vooral de eerste uren heb ik me heel erg geamuseerd met Before We Leave. Naast een leuke interface en aangename graphics, was het vooral zaaks om alle mogelijkheden te leren kennen, de kolonies uit te bouwen, nieuwe technologieën te ontdekken, et cetera. Eenmaal die fase voorbij begonnen de minpuntjes wel iets meer naar boven te komen. Zo wordt het met meerdere dorpen op meerdere eilanden, verdeeld over meerdere planeten al snel ‘veel’ om allemaal in detail op te volgen. Op zich hoort dat bij de uitdaging van het spel, maar het zorgde er vooral ook voor dat het spel al snel wat eentonig begon te worden. Daarenboven werd ook duidelijk dat wanneer je Peeps boos worden, dit eigenlijk niet zo’n drama hoeft te zijn. In dat opzicht mocht het spel van mij gerust iets minder vergevingsgezind zijn.

Conclusie

Wie op zoek is naar een relaxte city builder waar de focus vooral ligt op het ontwikkelen van kolonies en het laten uitgroeien van je ‘volk’, is bij Before We Leave aan het juiste adres. Hoewel het spel, vooral in een latere fase, soms wat eentonig kan aanvoelen, weet Balancing Monkey Games toch een eigen twist te geven aan het city builder-genre. Een echte topper binnen het genre zou ik het helaas niet noemen, maar wel eentje die zijn (lage) prijs zeker en vast waard is! Twijfel trouwens niet om het spel op console een kans te geven, want ondanks het ontbreken van muis en toetsenbord, speelt het verrassend vlot!

Pro

  • Relaxte city builder
  • Space whales zorgen voor een leuke dynamiek
  • De pauze-knop is een welkome feature
  • Speelt verrassend vlot op console
  • Prijs

Con

  • Het spel mag soms iets moeilijker
  • Meerdere kolonies op verschillende eilanden en verschillende planeten maken het soms wat veel, maar tegelijkertijd ook eentonig
  • Doelen zijn niet altijd duidelijk
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

5 april 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One

Genre

  1. Simulator
  2. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Balancing Monkey Games

Uitgever

  1. Team17
 
Terug
Bovenaan