Techreview: ASTRO A10 Gen 2

Ik stond er niet altijd bij stil, maar een headset kan echt wel een verschil maken voor jouw game-ervaring. Hoewel je door luidsprekers ook wel een mooi geluid kan krijgen, is het via een over ear headset toch nét iets intenser. Je hoort precies van welke kant de voetstappen van de vijand komen en, voor sommigen ook handig, je kan kwade medespelers van antwoord dienen als ze voor de zoveelste keer verbaal uithalen. Astro leverde ons hun vernieuwde A10 Gen 2 Wired Gaming Headset voor Playstation en Xbox. Wat wij daarvan vonden? Lees snel verder voor het antwoord!

Astro maakt deel uit van Logitech G. Dat staat normaal gezien al garant voor enige vorm van kwaliteit. Let op: dit is zeker niet de meest hightech headset is op de markt, waardoor hij erg betaalbaar blijft. Voor € 60 kan je er eentje op de kop tikken. De A10 Gen 2 is beschikbaar in vijf verschillende kleuren: zwart, wit, munt, grijs en lila. Dat kan ik alleen maar toejuichen, want ik heb het ondertussen wel gezien met enkel witte of zwarte headsets. Maar wat is er eigenlijk anders aan deze headset vergeleken met zijn voorganger?

ASTRO-A10-Wired-gaming-headset.jpg


P-plastic?!
Ik schrok wel toen ik de headset uitpakte, hij is helemaal van plastic gemaakt. De vorige versie had nog sommige metalen stukken. Laat je dat niet weerhouden, want je voelt wel degelijk dat je een kwalitatief (budget) product in je handen hebt, zeker bij de hoofdband en oorkussentjes. Die kussentjes zijn zo comfortabel dat je perfect een paar uur kan gamen zonder een vervelend gevoel te krijgen rond je oren. Dat neemt niet weg dat het algemene draagcomfort niet geweldig is, hij voelt gewoon niet fijn aan op je hoofd. Het helpt natuurlijk wel een beetje dat het gewoon een lichte headset is, hij weegt 250 gram. Dat deze gamingheadset tegen een stootje kan wordt dus duidelijk door het silicoonachtig plastic dat gebruikt is voor de buitenkant, zoals bij de oorschelpen. De microfoon doet prima dienst om met je teamgenoten te communiceren. De 3,5mm kabel om de headset aan te sluiten is jammer genoeg drie meter lang. Dat zou een pluspunt kunnen zijn, maar ik vond de kabel vooral te vaak in de weg zitten.

Ik ken eerlijk gezegd geen gamingheadset van € 60 die beter klinkt.


De A10 Gen 2 is niet alleen geschikt om te gamen, ook films en series zullen fijner beleefd worden. Het geluid focust nogal erg op bas als je de equalizer mode 'ASTRO' gebruikt. Naast Astro heb je de 'Pro' mode die focust op stemgeluid en 'Studio' voor een meer neutrale luisterbeleving. Om je favoriete muziek te streamen is deze headset niet zo geschikt. Er lekt ook wel wat geluid uit de oorschelpen op een hoog volume, waardoor mensen in je naaste omgeving perfect horen wat je beluistert. Niet geschikt voor op kantoor te gebruiken dus, maar daar is 'ie ook niet voor gemaakt. De batterij houdt het normaal gezien net geen 20 uren vol voor de headset uitvalt. Dat is best oké voor deze prijsklasse. Opladen doe je gewoon via USB-C. Toen ik hem inplugde in mijn PS4-controller kwamen duidelijk niet alle geluidskanalen door de headset. Of dat aan mijn instellingen of 3,5mm jack lag, dat laat ik tussenbeide.

Astro 2.png

Conclusie

De Astro 10 Gen 2 is een degelijke budget headset, maar zeker niet de beste op de markt. Hij is niet erg draagbaar, is bedraad en voelt op zich wel goedkoop aan. De oorschelpen zitten vast en kunnen niet gedraaid worden, dat had het draagcomfort ongetwijfeld verbeterd. Maar het allerbelangrijkste is wel uitstekend (in zijn prijsklasse): de geluidskwaliteit. Ik ken eerlijk gezegd geen gaming headset van €60 die beter klinkt.

Pro

  • Uitstekende geluidskwaliteit
  • Mooie batterijduur

Con

  • Voelt erg goedkoop aan
  • Draagcomfort kon beter
7

Over

 
Terug
Bovenaan