Review: Amnesia: Rebirth - Adventure Mode

Soma, Amnesia: The Dark Descent en dan de ganse Penumbra-serie. In die volgorde zou ik ze plaatsen moest iemand mij vragen om deze drie gelijkaardige games te sorteren, met de beste voorop. Al is de eerste dan wel meer een walking simulator en bevat deze veel minder horrorelementen dan de overige uit de lijst, ik vond het verhaal achter Soma beter, de algemene look-and-feel meer gepolijst en de gameplay gewoon minder frustrerend. Opvallende afwezige in deze lijst is Amnesia: Rebirth, vorig jaar in oktober uitgebracht, omdat ik deze nog niet eerder speelde. Doorgaans werd Rebirth nogal lauwtjes ontvangen, wat ook de reden was dat ik deze tot dusver liever links liet liggen. Nu deze echter via een recente update naast de Traditional mode er een Adventure mode bij gekregen heeft, was ik benieuwd of de game nu wél enigszins het niveau van Soma benadert…

Adventure mode maakt Rebirth toegankelijker voor spelers die het verhaal willen beleven zonder telkens weg te moeten sluipen van schrikwekkende monsters in de totale duisternis. Ook de angstmeter, als extra drukmiddel, werd in deze modus verwijderd. In ruil werden er dan wel een aantal complexe puzzels toegevoegd.

Schetsboek.png


Minder horror, meer verhaal, meer puzzels

Net zoals in de traditionele modus gaat het verhaal over Tasi, de bijnaam van Anastasie Trianon. Tasi lijdt door een vroegere traumatische ervaring aan geheugenverlies, iets wat ze dagelijks probeert op te vangen aan de hand van aantekeningen in haar schetsboek. Als vrouwelijke ingenieur is zij samen met haar man Salim in een team van onderzoekers voor een mijnexpeditie vertrokken naar Frans-Soedan. Ergens boven Algerije echter, in het midden van de woestijn, crasht hun vliegtuig. Wanneer Tasi ontwaakt, blijkt ze zich helemaal alleen tussen de brokstukken te bevinden en zich verder niets meer te herinneren. Als speler moet je dus achterhalen wat er gebeurd is met de overige crewleden, onder wie Salim, en een manier vinden om terug in de bewoonde wereld te geraken. Het is het begin van een lange tocht, waarbij je doorheen het woestijnzand en ondergronds in talloze grotten constant op zoek bent naar Salim of andere overlevenden. Geregeld wordt het verhaal onderbroken door echte en onechte herinneringen. Beetje bij beetje zal Tasi zich op die wijze terug kunnen herinneren wat er zich voorafgaand afspeelde, waarbij elke herinnering een grote impact blijkt te hebben op de rest van het verhaal.

Monsters zijn nooit gevaarlijk, het gaat om het verhaal en het puzzelen.


Her en der in de omgeving liggen er notities verspreid die je meer vertellen over het lot van je medepassagiers. Lucifers en een olielamp helpen je een weg te banen doorheen de duistere grotten. Af en toe spot je vreemde, monsterachtige wezens, maar deze verdwijnen even snel als ze komen en zijn dus nooit gevaarlijk in Adventure mode. Door de afwezigheid van dreiging en het lineaire spelverloop, wordt de speler wel nog meer met de neus op de feiten gewezen dat Amnesia: Rebirth vooral een puzzelgame is. Bepaalde van de vele raadsels zijn best tijdrovend, waardoor ik de keuze voor de introductie van een Adventure-modus volledig kan begrijpen. Ook in traditionele modus blijkt het puzzelgehalte namelijk best hoog, waardoor deze modus in combinatie met echte horror-survival een pittige ervaring moet zijn voor de gemiddelde gamer, misschien zelfs naar het frustrerende toe. Dat is hier gelukkig niet het geval.

Puzzel.png


Overbodige kaarsen, afwezige survival

Er waren wel enkele aspecten in de gameplay van Rebirth die me stoorden. Zo stelde ik vast dat er veel te veel lucifers en olie voor het grijpen waren. Na een paar uur in de game kon ik zelfs geen luciferboekjes meer oprapen, omdat ik al het maximum van 20 op zak had. Slechts op enkele momenten in het verhaal zul je wat extra verlichting nodig hebben, voornamelijk om iets te kunnen zien dat je verder brengt in het spel. Dit maakt de vele honderden toortsen die je kan ontdekken aan de wanden van de grotten totaal overbodig.

In diezelfde lijn viel mij ook op dat Tasi geen behoefte had aan haar medicijn (behalve dan eenmalig, in het uiterste begin van het verhaal) en nooit moest eten of drinken, terwijl alles zich wel degelijk afspeelt in de woestijn. Om volledig ondergedompeld te worden in het verhaal van Tasi, was het mijns inziens beter geweest om toch minstens het zoeken naar water als een lichte vorm van survival toegevoegd te hebben aan deze modus.

Standbeeld.png


Grafisch knap, maar vooral: blijft boeien

Zowel de atmosfeer, algemeen het geluid als de stemacteurs van Rebirth vind ik redelijk goed. Ik ergerde me eigenlijk niet aan het Franse accent in het Engelse taaltje van Tasi. Ook het feit dat ze nogal vaak haar angstige gedachten letterlijk uitsprak, vond ik niet storend. Wat het beeld betreft is de game zeker knap, inclusief de vele cinematische gedeeltes, maar niets is van die orde dat je er de nieuwste grafische kaart voor nodig hebt. Er is ook een 60 FPS lock, wat jammer is voor de gamers die beschikken over een beeldscherm met een snellere refresh rate. Ik botste in mijn 17-uren-durende playthrough welgeteld op één bug, eentje waarvoor ik weliswaar even de debug mode nodig had, maar toch blij dat deze bestond!

Conclusie

De Adventure Mode van Amnesia: Rebirth verzacht de pijn die enkele tekortkomingen in de originele game met zich meebrachten. De focus ligt op het verhaal, het verkennen en het puzzelen. Dit werkt goed voor mensen die niet houden van horror of van het gevoel om telkens opgejaagd te zijn. In Adventure Mode is er daarentegen een oase van rust en een woestijnzee van tijd te spenderen aan de vele raadsels. Het verheft Rebirth tot een kwalitatieve puzzle walking simulator, waar zelfs een overschot aan kaarsen en olie geen afbreuk aan kunnen doen. Wat Amnesia: Rebirth als een geheel betreft, kan ik besluiten dat de game best lang is maar blijft boeien tot op het einde, waardoor ik hem finaal net na Soma in het voornoemde rijtje zou plaatsen.

Pro

  • Grafisch knap
  • Boeiend verhaal
  • Uitdagende puzzels
  • Speelduur

Con

  • Te veel kaarsen en olie
  • Geen survival
8

Over

Beschikbaar vanaf

20 oktober 2020

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4

Ontwikkelaar

  1. Frictional Games

Uitgever

  1. Frictional Games
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan