Retro Retro games laten waarderen door WATA of VGA? Europees alternatief?

BesiX

Active member
Crowdfunder FE
Omdat mijn broer erop wees dat mijn N64-games toch een potentieel fortuin kunnen opleveren, ben ik even gaan zoeken wat er nodig is om alles te laten schatten naar waarde.
(Japanse Super Mario 64 met WATA-score van 9.8 werd verkocht aan een recordbedrag.)
Ik heb nl. ook enkele N64-games (Japans én PAL) die zich in een zo goed als perfecte staat bevinden.

Maar blijkbaar wordt er vooral gelet op de WATA- of VGA-score tijdens veilingen. (Die score geeft meer info over de staat van het item, of het nog werkt,...)
WATA en VGA zijn allebei Amerikaanse bedrijven, wat me dan weer een beetje doet weerhouden om dat te laten waarderen... (Nadat ik dus alles verscheep naar daar...)
Maar door die WATA- of VGA-rating worden blijkbaar CIB-games (Complete In Box) wel verheven tot een compleet ander prijsniveau naargelang de staat.

Weet iemand toevallig of er zo geen Europees bedrijf bestaat dat exact hetzelfde doet als WATA en VGA?
 
  • Leuk
Waarderingen: HC79
Voor verzamelkaarten ken ik deze:

Professional Sports Authenticator
Beckett Grading Services
Certified Guarantee Company


Mogelijk doen ze ook games.
 
Kost meestal ook veel geld dit te laten doen dacht ik. Onderschat ook niet wat je met zeer goed staat beschouwd, zou me verwonderen dat je ze verzend naar daar en ze nog meer dan 7 of 8 krijgen :p
 
@BesiX : heb je intussen al iets gedaan hiermee ?

Ik heb hier ook een aantal NES games liggen die imo in bijna perfecte nieuwstaat zijn.
Dat betekent de dozen geen enkel schrammetje of ingedeukte hoekjes, geen krassen, kreukloze handleidingen en perfecte cartridges.
Weliswaar geopend, dat dan weer wel…

Maar WATA en VGA lijken mij de enigen met wat credibility, gezien om het even wie een grading bedrijfje uit de grond kan stampen…
 
Kan is groot dat als ge het laat watteren dat ge gewoon een 7 terug krijgt dat mss 50 euro meer waard is dan ervoor, maar met het verschil dat ge net 100 euro kwijt zijt om het te laten watteren. Wat @Yones ook zegt, mensen denken vaak en schat liggen te hebben, maar als je game al open is geweest bv, vergeet het dan al maar tenzij je een super crazy rare game hebt.
 
@BesiX : heb je intussen al iets gedaan hiermee ?
Nee, precies om de reden die @bunkerbudy gaf. Alleen vrees ik dat je er met 100 euro niet komt qua verzendingskosten...
De kans dat ge enorm veel meer uitgeeft om peanuts terug te krijgen, is simpelweg te groot.
Ook geef ik liever persoonlijk mijn gerief af om te laten waarderen, t.o. dat mogelijk alles gestolen/verloren wordt tijdens het verzendproces.
 
Het is maar wat een gek er wil voor geven…
Die astronomische bedragen hield ik nu niet voor ogen, maar mocht WATA of VGA in Europa actief zijn, zou ik het sowieso eens proberen…

Voorbeeldje: ik heb hier een Super Mario 3 die gewoon perfect is.
Stel dat ik deze nu zou verkopen op eBay krijg ik er in het beste geval een 150 euro voor.

Als die met grading opeens voor 500 euro verkocht kan worden, doordat er gewoon iemand onafhankelijk bevestigt dat deze in perfecte staat is, dan vind ik dat wel het overwegen waard…

Maar ik zou het enkel en alleen doen met games waarvan je zelf weet dat ze perfect zijn… Van zodra er wat slijtage zichtbaar is, zou ik het al niet overwegen.
 
Die grading toestanden zijn imo zwaar overroepen. Opgepompte kunstmatige prijzen die er voor zorgen dat iedereen denkt dat hij de Lotto heeft gewonnen.

Dat is ook zo. Die kopers zijn dan ook geen verzamelaars, maar gewoon speculanten.

Maar het principe van grading is op zich goed.
Als een onafhankelijke instantie een waardeoordeel kan geven, dan weet de koper wat hij koopt.
Hoeveel verkopen er nu geen items op 2dehands waarbij ze zeggen dat het in perfecte staat is, maar waarbij het gewoon verdoken rommel is?
 
Dat is ook zo. Die kopers zijn dan ook geen verzamelaars, maar gewoon speculanten.

Maar het principe van grading is op zich goed.
Als een onafhankelijke instantie een waardeoordeel kan geven, dan weet de koper wat hij koopt.
Hoeveel verkopen er nu geen items op 2dehands waarbij ze zeggen dat het in perfecte staat is, maar waarbij het gewoon verdoken rommel is?
Laat dat nu net het heel punt zijn, die grading bedrijven zijn niet echt betrouwbaar.
 

Die van mij ziet er net zo uit, maar misschien zelfs nog een tikkeltje beter.
Geen beschadigde hoekjes en ook geen stickers of prijsetiketten…

Of zie Ik iets over het hoofd?
Tis wat de zot er voor wilt geven inderdaad, mss raak je hem wel voor meer kwijt, maar een geduldig verzamelaar koopt die niet voor meer dan 70/80 euro. Kwaliteit speelt een heel belangrijke rol inderdaad, maar soms zien mensen daar meer waarde in dan dat er werkelijk is en dan is het gewoon kwestie van geduld en wachten op die ene gek :p
 
Die link van Catawiki was in volle coronaperiode blijkbaar… misschien is dat wel de reden waarom deze voor 200 is verkocht, want anders zie ik niet wat er uitzonderlijk is aan dit lot…
 
Terug
Bovenaan