Studie Rechten studeren (UGent)

MilanC

New member
Hallo

Ik zal naar alle waarschijnlijkheid rechten studeren in UGent volgend academiejaar. Ik vraag mij alleen af hoe je bv. zo'n vak als strafrecht (ik dacht iets van 1000 blz.) studeert. Studeer je veel letterlijk? Of is het vooral begrijpen, in grote lijnen kennen en kunnen toepassen in casussen?

Ik hoop dat er hier toch een aantal mensen zijn die tips kunnen geven voor deze studie en kunnen vertellen uit eigen ervaring of het al dan niet te doen is.

Alvast bedankt!
 
Rechten is meestal niet van buiten leren. Je wetboek bevat eigenlijk al heel veel leerstof! Hierin mag je dan aanduiden voor structuur. Indien je je weg kent door het wetboek + de rechtsleer en rechtsspraak kent komt het wel goed. Dus hoe ik het zag was het vooral begrijpen in grote lijnen, de details zijn meestal wettelijk geregeld.

Sommige vragen worden dan inderdaad gesteld in casusvorm, andere in pure kennisvragen (meestal details).

Andere vragen mag je altijd stellen!
 
Rechten is meestal niet van buiten leren. Je wetboek bevat eigenlijk al heel veel leerstof! Hierin mag je dan aanduiden voor structuur. Indien je je weg kent door het wetboek + de rechtsleer en rechtsspraak kent komt het wel goed. Dus hoe ik het zag was het vooral begrijpen in grote lijnen, de details zijn meestal wettelijk geregeld.

Sommige vragen worden dan inderdaad gesteld in casusvorm, andere in pure kennisvragen (meestal details).

Andere vragen mag je altijd stellen!
Dit antwoord vat het zeer goed samen!
Rechten studeren is eigenlijk een soort denkwijze aanleren en bepaalde verbanden leren leggen.
Aanduiden van de codex is heel belangrijk, maar bepaalde zaken zijn vanbuiten te leren omdat deze zich buiten de context van gecodificeerde wetgeving begeven.
 
Inderdaad, helaas wordt rechten nog veel te vaak voorgesteld als "rechten, das gewoon van buiten leren". Analytisch denken is iets dat echt wel belangrijk is om casussen correct te analyseren.
 
Je moet eigenlijk weinig vanbuiten kennen. De wetteksten zelf mag je bijhouden op het examen, en dat is een enorme hulp die ik zelf veel te weinig gebruikt heb in de eerste jaren.

Daardoor moet je vooral veel studeren met je wetboek ernaast, waardoor je alles weet staan. Op het examen krijg je niet genoeg tijd om alles van nul te gaan opzoeken. Fluo codes en post its zijn daarbij ook een hulp.

Wat je daarnaast wel vanbuiten moet leren is hoe je de wet moet interpreteren. Vaak zijn de wetteksten algemeen of oudbollig verwoord, en heb je de duiding uit de cursus of vanuit rechtspraak nodig om goed te weten wat het in de praktijk betekent.

Examenvragen zijn altijd toepassing van de wet op bepaalde situaties. Soms uitgebreide casussen, soms kleine vragen. Altijd belangrijk om er je wetsartikels bij te vermelden, vaak staat er evenveel punten op het geven van het juiste artikel als op het geven van het juiste antwoord.

Ik heb vaak samenvattingen gemaakt, of samenvattingen van anderen naast de cursus gelegd en aangevuld. Zo krijg je wat meer een schemavorm van onderwerp en een paar belangrijke puntjes. Dan heb je veel minder tekst om in de examens door te nemen als het echt blokken is.

De examens worden ook altijd met een verbetersleutel verbeterd, je hoeft dus niet per se uitgebreide teksten te schrijven of achtergrondinfo te weten, de kernpunten en wetsartikels zijn genoeg.

Sowieso zijn er een paar vakken waar het wel echt blokken is. Bij geschiedenis heb je geen wetboek, en daar zou ik vooral in het jaar al voldoende tijd in steken door alles zeker al eens grondig te lezen.

Uiteindelijk doe je de studie voor de jobs die je er later mee wil doen of kan doen. In de praktijk ga je automatisch een parate kennis opbouwen, en daarbuiten ga je ook gewoon alles opzoeken in de wet en wetenschappelijke artikelen. Voor die paar vakken die je vanbuiten moet leren, moet je het dus absoluut niet laten.

Qua niveau valt rechten goed mee vond ik. Het is vooral fair, als je er tijd insteekt zal dat zeker beloond worden. Je mag je gewoon niet mispakken aan het niveau van bepaalde proffen. Bij basisbegrippen zal je bijvoorveeld veel meer de stof moeten beheersen dan bij staatsrecht, omdat er meer doordenk-en strikvragen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zoals reeds gezegd staat Rechten niet gelijk met "alles van buiten blokken" hoewel sommigen dat denken.

Het belangrijkste is dat ge begrijpt wat je leest, dat je de rechtsregels op een casus kunt toepassen en dat je een wetboek kunt gebruiken.
 
Ben eerstejaars student Rechten aan UGent.

De syllabus van Strafrecht is 550pag. en was zeker te doen, de prof zijn powerpoints zijn een zeer goede samenvatting om te leren.
De lessen gaf hij wegens corona niet meer live maar hij maakte een powerpoint met bij elke dia zijn uitleg, wat ik nogal nutteloos vond en besloot om de laatste 6 weken die powerpoint-filmpjes niet meer te bekijken. Je geraakt echt vlot door de cursus, er blijft heel veel "hangen" als je dat 1x in de les gezien hebt en daarna nog eens naleest. Sommige delen zijn wel volledig te kennen zoals theorieën binnen het strafrecht (positivisme, sociaal verweer....) maar dat is uurtje blokken en je kent dat wel. We kregen de casusles (zeer belangrijk!!) van een praktijkassistent (Van Puyenbrouck dacht ik, advocaat in Strafrecht) maar op het examen was dat wel een flop voor mij, was een hele moeilijke casus om te kwalificeren.

Wat ik deed was:
-Alle lessen volgen die in het begin vh schooljaar nog live waren
-Vanaf week 6 boek grondig doorlezen + alles aanduiden in codex (SUPER BELANGRIJK en eigenlijk te laat me begonnen)
-Tijdens blok: samenvatting vh boek leren + de powerpoints.

Was wel laatste vak dus was compleet kapot, ik had dan ook maar net een 10/20.

Qua moeilijkheidsgraad is Strafrecht samen met Economie makkelijkste in 1ste semester (al slaagt er rond de 40%)
Het moeilijkste vak is zonder twijfel Basisbegrippen. Daar dagen ze je echt volledig uit en is zeker geen makkelijk examen na 1 semester rechten studeren, hier ligt het slaagpercentage maar rond de 20% waarvan veel die het vak meenemen en zo slagen. Ik had hierop maar een 9 dus kan in augustus nog eens proberen :)

Syllabussen in 2de semester zijn wel veel meer, verbintenissenrecht 850p en politicologie 650p (maar super breed boek haha)

Ik ken zeer veel mensen die uit een goede richting komen (ASO Latijn/Grieks ofzo), die goed gestudeerd hebben en geen enkel vak geslaagd zijn.
Heb zelf maar 3/6 vakken gehaald dus ben ook nog geen expert ;).

Als er nog vragen zijn, laat maar weten.
 
Terug
Bovenaan