Rechten bij airline cancellations

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum
D

Deleted member 451

Guest
Onze vlucht voor in december (brussels - bangkok) werd zopas geannuleerd.
we boekten met een tussenbedrijf GOTOGATE (via skyscanner)

The airline has advised that you can apply for a refund for your trip. Alternatively, we can apply for a refund from the airline on your behalf.

If the airline approves the refund, we will repay the refundable amount once received from the airline minus our assistance fee. The refund amount will be sent to your original form of payment. Please note that add-on services in your booking may not be refundable. Let us know if you want our assistance by replying to this email.

If you would like us to apply for the refund, you would be charged a 30 EUR/booking assistance fee. For more information about our fees and your consumer rights under Regulation (EC) no. 261/2004, please see our Terms and Conditions and our FAQ. Note that our fees are non-refundable.

The airlines change their rules and policies constantly, and some airlines have suspended their operations. For more detailed information about your flight options, please visit the airline’s website.

Please reply to this email and advise if you would like to proceed with the above alternative. You must respond within 5 days of receiving this email or 5 days before departure, whichever is earliest, to ensure your ticket is not labelled as a no-show, which might affect your entitlement to refund.

Gotogate is an intermediary of flight tickets meaning that we are not in a position to confirm any refund or processing time. We are limited to mediate the information we receive from the airline. We will contact you as soon as we have information from the airline on your request, and we will do all we can to handle your case as soon as possible.





Nu is mijn vraag, wij willen toch per sé vliegen in de kerstvakantie.

Ik herinner mij een paar jaar terug dezelfde situatie gezeten te hebben, en toen heb ik telefonisch druk kunnen zetten bij hen, en ze hebben me "omgeboekt" naar een andere vlucht.
Heb ik dat recht, en zijn zij verplicht deze aan te bieden?

Want ja refund aanvragen is de meest logische oplossing, dat weet ik ook wel.
(dan heb ik nog de keuze om zelf bij de airline Egypt Air dit te doen, of via gotogate voor 30 euro ....), maar het grote probleem is dat ik dan mijn goedkope tickets (735 euro per persoon terug krijg, maar daar eigenlijk niets mee ben). Want nu zijn soortgelijke vluchten met andere maatschappijen rond de 1300 euro per persoon, door de ondertussen oorlog in Ukraine, brandstofprijzen...

Dus zijn ze verplicht om me om te boeken naar een andere vlucht zoals ze in het verleden al hebben gedaan, of niet?
Ook toen pushten ze me met refunds, maar heb voet bij stuk gehouden, en ze hebben me toen zelfs op een rechstreekse vlucht kunnen zetten, enkele dagen eerder.
 
Ik denk niet dat ze die verplichting hebben, maar je kan het altijd proberen.
Die prijzen zijn echt wel sterk opgelopen voor Thailand, ik ben er 7 jaar geleden nog geweest voor een 500€.
 
Ik denk niet dat ze die verplichting hebben, maar je kan het altijd proberen.
Die prijzen zijn echt wel sterk opgelopen voor Thailand, ik ben er 7 jaar geleden nog geweest voor een 500€.
Kerstvakantie is altijd duur. Zeker zaterdag vertrek en zondag terug...
 
onnodige opmerking, in het vervolg geen uitlachpost aub
Daar sta je dan met je goedkope tickets ;) mss via de centraal afrikaanse republiek eens proberen.
 
De airline moet op verzoek je ticket terugbetalen, zonder kosten. Een broker die voor jou die terugbetaling vraagt aan de airline, kan eventueel wel kosten rekenen.

Je hebt geen recht op een bijkomende vergoeding, die heb je enkel als ze binnen een window van 14 dagen voor vertrek annuleren.

De airline heeft geen verplichting je op een andere vlucht te zetten voor dezelfde prijs. Lijnvluchtmaatschappijen zijn daar wel enorm soepel mee als ze zelf annuleren. Charter- en lowcostmaatschappijen net iets minder in mijn ervaring.
 
Daar sta je dan met je goedkope tickets ;) mss via de centraal afrikaanse republiek eens proberen.
is dat nu om te lachen? 735 euro toch niet zo goedkoop , (goedkoper dan anderen wel ja), maar wat doe jij dan? express de duurste nemen of wat.
En je comment "via afrika" is er toch wel helemaal over? Egypt ligt min of meer op de vlieg route naar bangkok hoor, misschien even de wereld bol er bij nemen, mijn beste.... de meest bekende maatschappijen zijn etihad, qatar, emirates, en die hebben ook allen een tussenstop in de buurt van egypte.


Soit ja, ik ga die "broker" om terugbetaling vragen. kost wel 30 euro, maar op een prijs van 1470 euro (voor 2 personen) valt dit best mee.
indien geen gehoor of terugbetaling binnen 14 dagen, via chargeback creditcard in gang steken.




Ik heb dit gelezen bij een ombudsdienst: ze mogen geen brandstof toeslag rekenen bij geboekte vluchten, enkel bij pakketreizen maar mogen wel zonder daarvoor een reden op te geven een vlucht annuleren. Dus ze annuleren gewoon de vlucht en zetten hem een tijdje later weer online met een aangepaste prijs. Is nu meer en meer schering en inslag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dit gelezen bij een ombudsdienst: ze mogen geen brandstof toeslag rekenen bij geboekte vluchten, enkel bij pakketreizen maar mogen wel zonder daarvoor een reden op te geven een vlucht annuleren. Dus ze annuleren gewoon de vlucht en zetten hem een tijdje later weer online met een aangepaste prijs. Is nu meer en meer schering en inslag.
Welke airline is dat dan? Bij de deftige airlines zal dat toch niet zo snel gebeuren lijkt me.
 
Ik heb dit gelezen bij een ombudsdienst: ze mogen geen brandstof toeslag rekenen bij geboekte vluchten, enkel bij pakketreizen maar mogen wel zonder daarvoor een reden op te geven een vlucht annuleren. Dus ze annuleren gewoon de vlucht en zetten hem een tijdje later weer online met een aangepaste prijs. Is nu meer en meer schering en inslag.
Dikke zever. De vliegtuigmaatschappijen kopen brandstof voor een bepaalde periode voor een bepaalde prijs. Dus als je een vlucht geboekt hebt in maart om in juli te vertrekken wil dat zeggen dat ze brandstof hebben kunnen kopen aan die prijs voor de vlucht in juli.

De brandstofprijzen zijn dus geen reden om een vlucht te annuleren en dan weer duurder open te zetten.
 
Over KLM ging het in dit geval.
In dat geval raad ik je aan even met KLM te bellen. Zoek een alternatieve route uit die via KLM of één van hun partners Delta Airlines of Air France gaat, en bel daarmee in. Veel kans dat ze je volgen, KLM is daar relatief soepel mee.
 
In dat geval raad ik je aan even met KLM te bellen. Zoek een alternatieve route uit die via KLM of één van hun partners Delta Airlines of Air France gaat, en bel daarmee in. Veel kans dat ze je volgen, KLM is daar relatief soepel mee.
Nee je begrijpt het niet.

In mijn geval gaat het om egypt air.

Maar die comment van ombudsman die ik online tegen kwam ging over KLM..

Bovendien boekte ik met een broker, dus dan kan je niet zelf met airline een oplossing bekomen?
 
Nee je begrijpt het niet.

In mijn geval gaat het om egypt air.

Maar die comment van ombudsman die ik online tegen kwam ging over KLM..

Bovendien boekte ik met een broker, dus dan kan je niet zelf met airline een oplossing bekomen?
My bad!

Een airline zal je in dat geval in 99% van de gevallen naar de broker sturen, inderdaad.
Zelf boek ik altijd rechstreeks bij een airline, of het moet een pakketreis zijn. Zelfs al is de prijs goedkoper, brokers mijd ik (het regent klachten, zeker tijdens corona, over niet respecteren regels en luchtvaartmaatschappijen zijn daar toch nét iets beter in in mijn ervaring).
 
My bad!

Een airline zal je in dat geval in 99% van de gevallen naar de broker sturen, inderdaad.
Zelf boek ik altijd rechstreeks bij een airline, of het moet een pakketreis zijn. Zelfs al is de prijs goedkoper, brokers mijd ik (het regent klachten, zeker tijdens corona, over niet respecteren regels en luchtvaartmaatschappijen zijn daar toch nét iets beter in in mijn ervaring).
Ik boek ook natuurlijk liever bij de airline zelf, maar in dit geval was het toch 200 euro per persoon goedkoper, daarvoor wou ik het risico wel nemen.

Bovendien met mijn verzekering op creditcard heb ik een stok achter de deur, ik heb die in het verleden al es ingeroepen, dus ga er van uit dat dit opnieuw goedkomt. Ik ga ze nu de termijn van 14 dagen geven, om te refunden (minus hun administratiekost van 30 dagen).

Hoogst waarschijnlijk gaan die binnen die 14 dagen het geld nog niet terug hebben gehad van Egyp Air en ook nog niet aan mij hebben terugbetaald, dus dan doe ik de chargeback voor het volle bedrag, mét die 30 euro administratiekost inbegrepen.



En pakketreizen ben ik ook niet gek aan, want daarbij kunnen ze dan weer extra fuel toeslag vragen nadat je prijs hebt overeengekomen. (of je zou moeten een fuel protection pakket nemen).
 
Ik boek ook natuurlijk liever bij de airline zelf, maar in dit geval was het toch 200 euro per persoon goedkoper, daarvoor wou ik het risico wel nemen.

Bovendien met mijn verzekering op creditcard heb ik een stok achter de deur, ik heb die in het verleden al es ingeroepen, dus ga er van uit dat dit opnieuw goedkomt. Ik ga ze nu de termijn van 14 dagen geven, om te refunden (minus hun administratiekost van 30 dagen).

Hoogst waarschijnlijk gaan die binnen die 14 dagen het geld nog niet terug hebben gehad van Egyp Air en ook nog niet aan mij hebben terugbetaald, dus dan doe ik de chargeback voor het volle bedrag, mét die 30 euro administratiekost inbegrepen.



En pakketreizen ben ik ook niet gek aan, want daarbij kunnen ze dan weer extra fuel toeslag vragen nadat je prijs hebt overeengekomen. (of je zou moeten een fuel protection pakket nemen).
Yep, altijd goed iets achter de hand te hebben, klopt.

Zelfs €200 per persoon zou mij niet overtuigen… het zou echt al om ettelijke honderden euro moeten gaan (voor mij).

Niet elke verkoper van pakketreizen rekent toeslagen door. En indien, dan pak ik de bluts wel met de buil (denk dat ik 3 of 4 keer fuel toeslag moeten betalen heb op een twintigtal pakketreizen).
 
Terug
Bovenaan