Recepten gezocht!

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Beste koks en kokinnen

In deze thread kunnen jullie recepten aanvragen of met elkaar uitwisselen.

Ben je nog op zoek naar de ideale currypasta voor een Thaïse curry? Willen die dekselse macarons bij jou maar niet lukken? Of wil je juist uit eigen initiatief een geliefd familierecept met de wijdere beyondgaming-wereld delen? Dan zit je hier op de juiste plek!

@nestorius maakte de terechte bedenking dat het handig zou zijn om een inventaris bij te houden van alle recepten die hier de revue passeren, zodat ze gemakkelijker terug te vinden zijn op 1 centrale plek. Daarom willen we in het koken & drinken subforum gebruik maken van de "resources"-functie van het forum.

Het werkt als volgt:

Ben je op zoek naar een recept?

Post in deze thread eenvoudigweg voor welk (deel)gerecht je op zoek bent naar een goed recept.

Wil je een recept delen?
  • Ga naar de knop "Resources" bovenaan het forum en navigeer dan naar "recepten".
  • Klik op "Add Resource" en vul als titel de naam van het (deel)gerecht in. In de description begin je met een opsomming van de benodigdheden gevolgd door een stappenplan.
  • Eventueel kan je ook een foto toevoegen van het gerecht (graag, zelfs!)
  • Een moderator zal de resource reviewen en publiceren.
  • In deze overzichtsthread kan je een link naar je zojuist aangemaakte resource posten.

Heb je een recept uitgetest?

Laat dan zeker weten wat je ervan vond. Dit kan rechtstreeks in de nieuw-aangemaakte resource:
  • Ga naar het recept en klik op "Leave a Rating". Hier geef je een score van 1-5 sterren en kan je een korte review plaatsen.

Wil je alle recepten nog eens terug opzoeken?

Via deze link krijg je een handig overzicht.


Alles duidelijk? Laat de inspiratie dan maar vloeien!
 
Laatst bewerkt:
Mogen foto's uit een receptenboek?

Ik ga eventjes hier antwoorden. :)

Nee, foto's uit een receptenboek mogen niet.

Voor het delen van recepten vragen we ook (als het geen origineel recept is) om niet exact woord-voor-woord het stappenplan uit een kookboek te kopiëren (want daar staan auteursrechten op).

Wat wel mag:
-een recept delen dat je zelf hebt geschreven
-een gepubliceerd recept delen, maar gebruik dan meer eigen omschrijvingen in het stappenplan.
-Zelfgetrokken foto's delen mag ook.
 
Niet direct eten gerelateerd maar er komen citroenen in voor :unsure:

Limoncello, maak ik jaarlijks paar flessen van om dan in de zomer van te genieten.

Je hebt enorm veel recepten die je online kan vinden maar ik maak het als volgt:

- 5 citroenen en dan liefst bio of onbespoten omdat je de schil nodig hebt
- 0,5 liter alcohol (96% bij voorkeur maar alles tussen de 90 en 96 is goed)
- 600 ml water
- 350 gr suiker

  1. Schil de 5 citroenen met een dunschiller. Het gele van de schil heb je nodig, het witte is te bitter dus proberen zo dun mogelijk te schillen.
  2. De schillen toevoegen aan de halve liter alcohol, als je een weckpot heb mag het daarin maar een gewone probere glazen fles die je kan afsluiten kan ook
  3. Zet de pot 3 weken op een donkere plek
  4. Na 3 weken maak je siroop door 400 gram suiker op te lossen in een pannetje met 0,5 L kokend water. Als alle suiker is opgelost laat je de siroop afgedekt afkoelen tot kamer temperatuur.
  5. Je neemt uwe weckpot of glazen fles en je zeeft de citroenschillen uit de alcohol
  6. Giet nu de siroop en alcohol bij elkaar en voila je hebt limoncello
  7. Als er gasten komen zet ik de limoncello altijd even in de diepvriezer een uurtje op voorhand

Je kan de citroenen ook vergangen door limoenen of appelsienen.
 
Niet direct eten gerelateerd maar er komen citroenen in voor :unsure:

Limoncello, maak ik jaarlijks paar flessen van om dan in de zomer van te genieten.

Je hebt enorm veel recepten die je online kan vinden maar ik maak het als volgt:

- 5 citroenen en dan liefst bio of onbespoten omdat je de schil nodig hebt
- 0,5 liter alcohol (96% bij voorkeur maar alles tussen de 90 en 96 is goed)
- 600 ml water
- 350 gr suiker

  1. Schil de 5 citroenen met een dunschiller. Het gele van de schil heb je nodig, het witte is te bitter dus proberen zo dun mogelijk te schillen.
  2. De schillen toevoegen aan de halve liter alcohol, als je een weckpot heb mag het daarin maar een gewone probere glazen fles die je kan afsluiten kan ook
  3. Zet de pot 3 weken op een donkere plek
  4. Na 3 weken maak je siroop door 400 gram suiker op te lossen in een pannetje met 0,5 L kokend water. Als alle suiker is opgelost laat je de siroop afgedekt afkoelen tot kamer temperatuur.
  5. Je neemt uwe weckpot of glazen fles en je zeeft de citroenschillen uit de alcohol
  6. Giet nu de siroop en alcohol bij elkaar en voila je hebt limoncello
  7. Als er gasten komen zet ik de limoncello altijd even in de diepvriezer een uurtje op voorhand

Je kan de citroenen ook vergangen door limoenen of appelsienen.
Met appelsienen is het dan meer een 'Cointreau' dat je maakt?

Als iemand een goed (maar echt goed hé) recept heeft voor een Picon, zoals je hem op restaurant drinkt (waar hij goed is), meeeer dan welkom. :)
 
Met appelsienen is het dan meer een 'Cointreau' dat je maakt?

Als iemand een goed (maar echt goed hé) recept heeft voor een Picon, zoals je hem op restaurant drinkt (waar hij goed is), meeeer dan welkom. :)

Eigenlijk wel, het heeft wat weg van de smaak alleszins.
 
Eens kijken of er hier nog animo is.
In deze tijd van het jaar maak ik graag en veel soep. Helaas merk ik dat ik te vaak dezelfde recepten.
Dus bij deze graag lekkere en originele soeprecepten :)
 
Eens kijken of er hier nog animo is.
In deze tijd van het jaar maak ik graag en veel soep. Helaas merk ik dat ik te vaak dezelfde recepten.
Dus bij deze graag lekkere en originele soeprecepten :)
Wat voor soep heb je graag?

Bij mijn favorieten zit paprika soep, mais soep of een goede bouillabaisse. Als je interesse hebt in die recepten mss?
 
Eens kijken of er hier nog animo is.
In deze tijd van het jaar maak ik graag en veel soep. Helaas merk ik dat ik te vaak dezelfde recepten.
Dus bij deze graag lekkere en originele soeprecepten :)
Mijn bomma maakte vroeger gerstesoep, een dikke wintersoep met gerst, ui, prei en stoofvlees. Goeie boel 👌

En een goeie geklaarde bouillon van duif smaakt ook altijd vind ik.
 
Wat voor soep heb je graag?

Bij mijn favorieten zit paprika soep, mais soep of een goede bouillabaisse. Als je interesse hebt in die recepten mss?
Nu maak ik vaak wortelsoep, pompoensoep of courgette/prei/dille soep. Maar ik ben vooral opzoek naar wat originelere soepen. Zoals bv de zoeteaardappel/pindakaas soep die ik soms maak. Maissoep klink alvast heel tof en zou ik graag eens proberen.
 
Iemand een goed recept voor cheesecake? De nederlandstalige krijgen precies niet veel sterretjes op Google, en bij de Amerikaanse weet ik nooit goed wat ik mag vervangen door welk lokaal product (cream cheese bv.).
 
Iemand een goed recept voor cheesecake? De nederlandstalige krijgen precies niet veel sterretjes op Google, en bij de Amerikaanse weet ik nooit goed wat ik mag vervangen door welk lokaal product (cream cheese bv.).
Ik heb de gebakken kaastaart van Jeroen Meus al eens gemaakt en die vind ik lekker. De favoriet van mijn man is een Poolse cheesecake, dat is zonder bodem en met wat tarwegriesmeel er in. Als je interesse hebt typ ik het recept hier neer.
 
1 pak gummy beren, 1 fles vodka. Voeg samen. Overnacht de koelkast in. Afgieten. Blij worden.
Coldplayke had het nochtans onovertroffen uitgelegd in de openingspost:

Wil je een recept delen?
  • Ga naar de knop "Resources" bovenaan het forum en navigeer dan naar "recepten".
  • Klik op "Add Resource" en vul als titel de naam van het (deel)gerecht in. In de description begin je met een opsomming van de benodigdheden gevolgd door een stappenplan.
  • Eventueel kan je ook een foto toevoegen van het gerecht (graag, zelfs!)
  • Een moderator zal de resource reviewen en publiceren.
  • In deze overzichtsthread kan je een link naar je zojuist aangemaakte resource posten.
 
Coldplayke had het nochtans onovertroffen uitgelegd in de openingspost:

Wil je een recept delen?
  • Ga naar de knop "Resources" bovenaan het forum en navigeer dan naar "recepten".
  • Klik op "Add Resource" en vul als titel de naam van het (deel)gerecht in. In de description begin je met een opsomming van de benodigdheden gevolgd door een stappenplan.
  • Eventueel kan je ook een foto toevoegen van het gerecht (graag, zelfs!)
  • Een moderator zal de resource reviewen en publiceren.
  • In deze overzichtsthread kan je een link naar je zojuist aangemaakte resource posten.
Ah, niet direct gezien op mobiel maar idd staat in sidebar. Zal het straks ‘deftig’ opnieuw doen, sorry @coldplayke ik was niet aan het opletten!
 
Iemand en mss @Tomski taggen, die een goed idee heeft voor een hoop wortels? Ik heb hopen wortels die verwerkt moeten worden en ik heb geen goede manier om ze goed te houden zonder er iets met te maken.

Mijn go to is wortel/gember soep, maar 25 liter daar van word je ook beu :p
 
Iemand en mss @Tomski taggen, die een goed idee heeft voor een hoop wortels? Ik heb hopen wortels die verwerkt moeten worden en ik heb geen goede manier om ze goed te houden zonder er iets met te maken.

Mijn go to is wortel/gember soep, maar 25 liter daar van word je ook beu :p

Stoofpotje met wortel, erwt, champignon, ajuin, wildbouillon, tomaten, en dan een mix van 3 vlezekes (kalkoen, rund, varken)

Wortels in de oven met tijm, oregano en olijfolie.

In slierten draaien met zo een groentenspaghetti draaier en wokken!
 
Stoofpotje met wortel, erwt, champignon, ajuin, wildbouillon, tomaten, en dan een mix van 3 vlezekes (kalkoen, rund, varken)

Wortels in de oven met tijm, oregano en olijfolie.

In slierten draaien met zo een groentenspaghetti draaier en wokken!
Mss niet duidelijk geweest, maar ik zoek vooral zaken die ik kan invriezen of gelijkaardig.


Want wortels in de oven met wat je daar zegt is hier nu elke week :p
 
Iemand en mss @Tomski taggen, die een goed idee heeft voor een hoop wortels? Ik heb hopen wortels die verwerkt moeten worden en ik heb geen goede manier om ze goed te houden zonder er iets met te maken.

Mijn go to is wortel/gember soep, maar 25 liter daar van word je ook beu :p
Worteltaart! 😍

Ik vries wortels ook gewoon in, in stukjes gehakt met een momentje om die dan in spaghettisaus te verwerken.

Ook wortelstoemp kan je gewoon invriezen.

En als je ze niet per se zelf wil opeten: paar kg schenken aan school, de juf van de dochters zal ze normaal wel klassikaal verwerken in een gerecht dat ze met de kinderen kookt.
 
Worteltaart! 😍

Ik vries wortels ook gewoon in, in stukjes gehakt met een momentje om die dan in spaghettisaus te verwerken.

Ook wortelstoemp kan je gewoon invriezen.

En als je ze niet per se zelf wil opeten: paar kg schenken aan school, de juf van de dochters zal ze normaal wel klassikaal verwerken in een gerecht dat ze met de kinderen kookt.
Werkt dat goed ingevrozen? Gewoon wassen, stukjes en vriezen of blancheer je ze eerst?

En wat de school betreft, ik ga daar morgen al 15 kilo pruimen droppen :p
 
Terug
Bovenaan