Raspberry Pi

Welke Raspberry Pi heb je?

  • Raspberry Pi A

    Stemmen: 0 0,0%
  • Raspberry Pi B

    Stemmen: 2 10,0%
  • Raspberry Pi A+

    Stemmen: 1 5,0%
  • Raspberry Pi B+

    Stemmen: 3 15,0%
  • Raspberry Pi 2

    Stemmen: 2 10,0%
  • Raspberry Pi Zero

    Stemmen: 0 0,0%
  • Raspberry Pi Zero W

    Stemmen: 4 20,0%
  • Raspberry Pi 3

    Stemmen: 3 15,0%
  • Raspberry Pi 3 B+

    Stemmen: 11 55,0%
  • Raspberry Pi Compute Module

    Stemmen: 0 0,0%
  • Raspberry Pi 4 - 2GB

    Stemmen: 0 0,0%
  • Raspberry Pi 4 - 4GB

    Stemmen: 5 25,0%
  • Raspberry Pi 4 - 8GB

    Stemmen: 3 15,0%
  • Raspberry Pi 3 A+

    Stemmen: 2 10,0%

  • Totaal aantal stemmers
    20
een Pi 3A+, die keuze staat er precies niet in?
Deze wordt gebruikt voor het project Telraam.

Bij m'n ouders heb ik een Pi B staan dacht ik, die ik gebruik samen met enkele ds18b20 sensoren om de watertemperaturen van de zonneboiler in de gaten te houden, zodoende moet je niet telkens naar de zolder gaan om temperaturen te controleren.
 
een Pi 3A+, die keuze staat er precies niet in?
Deze wordt gebruikt voor het project Telraam.

Bij m'n ouders heb ik een Pi B staan dacht ik, die ik gebruik samen met enkele ds18b20 sensoren om de watertemperaturen van de zonneboiler in de gaten te houden, zodoende moet je niet telkens naar de zolder gaan om temperaturen te controleren.

Mocht ik op een goeie locatie wonen (met een raam naar de straat) dan had ik er zo wellicht ook één!

Een vraagje van iemand die er niet zo heel veel vanaf weet:
Als je ervan plan bent om er maar enkele sensoren aan te hangen, is een arduino dan geen betere keuze of biedt een Pi echt wel voordeel?
(Misschien dat ik ooit nog eens een projectje doe als ik een leuke toepassing voor thuis vind)
 
ik gebruik een Rpi, omdat het een stand alone device is, dus webbrowser, historiek van waarden en meting in 1 toestel is.

Bij een arduino moet je dan al een ethernetboard hebben. Ook is een Rpi iets laagdrempeliger om te proberen denk ik.

Toen geen ervaring met arduino, nu al klein beetje meer, maar enkel via de seriele communicatie.
 
Mocht ik op een goeie locatie wonen (met een raam naar de straat) dan had ik er zo wellicht ook één!

Een vraagje van iemand die er niet zo heel veel vanaf weet:
Als je ervan plan bent om er maar enkele sensoren aan te hangen, is een arduino dan geen betere keuze of biedt een Pi echt wel voordeel?
(Misschien dat ik ooit nog eens een projectje doe als ik een leuke toepassing voor thuis vind)
Hangt er van af wat je wilt bereiken. Een Raspberry Pi is ondertussen een behoorlijk volwaardige mini computer met GPIO. terwijl een Arduino zo goed als geen rekenkracht heeft.
 
Leuke cole projecten als instap voor een eerste kennismaking?
(Allé, mocht je er zelf niet direct weten (of een voorkeur hebben) kan ik ook wel googlen hoor)
 
Ik ben begonnen met een Raspberry Pi Zero W en een 3B als LAMP-servers (de Zero W als test-omgeving en de 3B als productie-omgeving) voor een voetbal pronostiek projectje, we hebben dat toen ook 2 of 3 jaar lang gebruikt op negenlevens.

Daarna een 3B en een 3B+ bijgekocht. Een 3B als testomgeving (de Zero W heeft enkel WiFi, had liever eentje op ethernet), de andere 3B als MySQL-server en de 3B+ als Apache/PHP-server.

Ondertussen gebruik ik er nog eentje als WordPress-server voor mijn moeder.

Leuke cole projecten als instap voor een eerste kennismaking?
(Allé, mocht je er zelf niet direct weten (of een voorkeur hebben) kan ik ook wel googlen hoor)
Met wat wil je kennis maken? Minicomputers? Linux? De GPIO modules?
Een (mini) arcade is een klassieker. Of eentje die je SMS't wanneer een plant water moet krijgen.
 
Pi3 B+ hier met xbian+kodi als client om media te streamen van de jellyfinserver (fork van emby/plex) die draait op m'n synology NAS. Pi zero om wat mee te prullen (ooit gekocht met die kerstboomkit, misschien tijd om die terug boven te halen) en oude Pi B als always on WAN device om wake on LAN signalen te verzenden.
 
Ik gebruik Pihole & uBlock origin, en hier geen adds op youtube.

Maar idd, normaal zou een PiHole amper invloed mogen hebben, omdat die enkel maar DNS moet verwerken en dat is echt weinig moeite.
 
PiHole is maar een DNS server dat is zeer lightweigt gaat niet echt voor vertraging van uw internet zorgen.

Met die pihole krijg je geen YouTube videoadvertenties weg denk ik? Ik gebruik een andere DNS Blocker maar videoadds op YouTube krijgt hij niet weg.
YouTube adds blijven inderdaad!
Ik gebruik Pihole & uBlock origin, en hier geen adds op youtube.

Maar idd, normaal zou een PiHole amper invloed mogen hebben, omdat die enkel maar DNS moet verwerken en dat is echt weinig moeite.
Ooh dan ga ik die uBlock Origin ook eens proberen. Kan dat samen met Pihole op 1 raspberry draaien of heb ik daar nog een andere voor nodig?
 
Momenteel een Rpi 4 4GB + Arducam 8MP NoIR fisheye-lens camera-module voor de 3d-printer en een Pi 3 A+ voor Telraam.

In het verleden draaide er ook eentje (eerst model B, dan model 2B, dan 3, dan 3B+, telkens upgraded voor betere prestaties) als bakje voor OSMC (Kodi media center). Maar heden vervult m'n Apple TV die taak (mrmc-app is kodi voor iOS/iPadOS/tvOS). Ik bol Pi-Hole als virtuele machines.
 
Rpi4 4GB: Arch linux arm, als media-en downloadcenter en poor man's server, standalone Kodi (zonder desktopomgeving) en bestuur het via CEC met de afstandsbediening van de tv, de andere zaken benader ik via de webbrowser vanop mijn laptop/pc.

Rpi3B 1GB: Arch linux arm, Nextcloud en webserver (nginx en mariadb), Nextcloud was eigenlijk om gewoon eens te testen, maar eigenlijk draait het dankzij memory caching nog verrassend goed.
Website is statisch gegenereerd via hugo, en heeft niet veel juice nodig icm nginx.
 
Terug
Bovenaan