Raad ivm woning verhuur/huur

HUSKE

Well-known member
Ik zit in een situatie waar ik een huis verhuur en een ander huis huur samen met mijn vriendin.
Allemaal mooi en wel, de berekeningen waren in coronatijd nog mooi, maar toen kwam de energiecrisis...
De meerkost na 2 jaar aan indexatie huur en dure energie is 1000 euro/maand. Een deeltje wordt teniet gegaan door indexatie van de huur van mijn huis.

Dat is eveneens ruwweg het bedrag dat we elke maand verliezen.
Wat zouden jullie doen?
 
Laatst bewerkt:
Ik snap de vraag niet, en al zeker niet hoe je aan €1000/m komt
Als je huur van 1000 naar 1100 gaat en je energiekosten van 50 (zijn eigen woning is nieuwbouw, het huurhuis niet) naar 850 gaan bvb lig je al aan 900 euro verschil. Fictieve cijfers van mijn kant uit.
 
De kost van huur en energie is vandaag 2100 euro, die was 2 jaar geleden 1350 euro.
De kost van hypotheek en energie in mijn huis zou (aan optifix augustus prijzen) 1150 euro bedragen, wat slechts 20% van ons inkomen is. Spaart bijna 12000 euro per jaar, kan mijn huis terug inbrengen en met 3 kinderen zakt de onroerende voorheffing ook.

Nadeel is:
- maar 3 slaapkamers, dus de 2 jongens moeten samen slapen. Maar die schieten keigoed op met elkaar.
- 150 m2 waar we nu actief 200m2 gebruiken, trek er een slaapkamer af en we zitten op 180m2.
- In mijn gemetste carport zal ik een (elektrische) garagepoort moeten steken zodat ik deze als berging kan gebruiken
- Als ik mijn huurders vraag om te vertrekken moet ik er 2 jaar zelf in wonen, dus we zitten 2 jaar 'vast'

Voordeel:
- Altijd lekker warm aan 22,5 graden, 24 graden in de badkamer
- Veel minder onderhoud in huis en tuin
- We moeten wat meubels wegdoen, maar dat waren we eens we zouden verhuizen naar een groter pand ook van plan.

Plan zou zijn om daar zoveel mogelijk te sparen. Samen met nieuwe job van vriendin zouden we 45-50k/jaar kunnen sparen als we teruggaan naar mijn huis. Mijn openstaande hypotheek en spaargeld zijn ongeveer evenveel, dus als we nog eens 100k kunnen sparen staan we weer wat sterker om een nieuw groter huis te kopen. Tegen dan is mijn woning een jaar of 9 oud, zal nog wel redelijk verkopen dan (EPC 38 kWh/m2), E-peil 19.

Wij denken dat dat het beste is, al is het wat krapper leven op 150m2.
 
Gewoon doen dus.

Ik vermoed dat je gewoon wat bevestiging zoekt, want hoe kan een wildvreemde op dit forum nu inschatten welke van de huizen het beste geschikt is voor jullie?

Ja klopt. Vooral het feit dat 2 kinderen op 1 kamer moeten liggen steekt wat tegen. Al krijgen ze de grootste kamer dan en is er plaats voor kasten, bureau, TV kast met TV en console.
De kleinere oppervlakte opzich niet, we zien nu perfect hoe je een groot huis wel opvult maar gewoon niet gebruikt.

Maar mss ligt dat gewoon aan mij, heb bvb nooit een kamer moeten delen. Weet niet hoe anderen ertegen kijken.
 
Ja klopt. Vooral het feit dat 2 kinderen op 1 kamer moeten liggen steekt wat tegen. Al krijgen ze de grootste kamer dan en is er plaats voor kasten, bureau, TV kast met TV en console.
De kleinere oppervlakte opzich niet, we zien nu perfect hoe je een groot huis wel opvult maar gewoon niet gebruikt.

Maar mss ligt dat gewoon aan mij, heb bvb nooit een kamer moeten delen. Weet niet hoe anderen ertegen kijken.
Dat hangt vooral af van de leeftijd van de kinderen, hoeveel dagen per maand dat is, hebben ze wél privacy bij de andere ouder,...
Geen mogelijkheid om de kamer in 2 te delen? Mijn zus haar kinderen in haar nieuwbouw hebben wél elk een eigen kamer... Van 8m2. 😬
 
Dat hangt vooral af van de leeftijd van de kinderen, hoeveel dagen per maand dat is, hebben ze wél privacy bij de andere ouder,...
Geen mogelijkheid om de kamer in 2 te delen? Mijn zus haar kinderen in haar nieuwbouw hebben wél elk een eigen kamer... Van 8m2. 😬

Ze zijn 10, we zouden daar ook maar 2 jaar, mss 3 blijven. De uiteindelijke bedoeling is migreren naar een groter pand. Liefst zonder of met een lage hypotheek.

De kamer is 20m2, we kunnen of opdelen met een valse wand of een stapelbed zetten… Ze verkiezen dat laatste, ze komen wel goed overeen, ze kennen elkaar dan ook al 6 jaar en wonen al 2 jaar samen.
Ze zijn nu ook altijd samen overigens, enkel als ze slapen is dat op hun eigen kamer.

Mijn zoon is 1 week op 2 bij mij, de andere voltijds behalve 1 weekend op 2.
 
Ze zijn 10, we zouden daar ook maar 2 jaar, mss 3 blijven. De uiteindelijke bedoeling is migreren naar een groter pand. Liefst zonder of met een lage hypotheek.

De kamer is 20m2, we kunnen of opdelen met een valse wand of een stapelbed zetten… Ze verkiezen dat laatste, ze komen wel goed overeen, ze kennen elkaar dan ook al 6 jaar en wonen al 2 jaar samen.
Ze zijn nu ook altijd samen overigens, enkel als ze slapen is dat op hun eigen kamer.

Mijn zoon is 1 week op 2 bij mij, de andere voltijds behalve 1 weekend op 2.
Dan zie ik geen probleem. Misschien wel jaarlijks rond de grote vakantie eens polsen of ze iets willen veranderen aan hun slaapsituatie en duidelijk maken dat je zeker open staat voor aanpassingen als zij dat willen. Gewoon die boodschap biedt vaak al meer rust dan "dit is het en hier zal je het de komende jaren mee moeten doen!"
 
Dan zie ik geen probleem. Misschien wel jaarlijks rond de grote vakantie eens polsen of ze iets willen veranderen aan hun slaapsituatie en duidelijk maken dat je zeker open staat voor aanpassingen als zij dat willen. Gewoon die boodschap biedt vaak al meer rust dan "dit is het en hier zal je het de komende jaren mee moeten doen!"

We zijn sowieso heel open over de situatie en ze weten dat het tijdelijk zou zijn. Het is even een stap terug in size maar naar boven in comfort om daarna beiden te hebben.

Het is niet dat we de armoede insukkelen ofzo, het is met een ‘hoger’ doel.
 
Terug
Bovenaan